4 belangrijke tips voor selfpublishers

Als je je boek gaat uitgeven in eigen beheer, dan staat je een mooie reis te wachten. Deze reis is echter niet zonder valkuilen. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om een goede planning te hebben. Om je een stuk op weg te helpen en goed voorbereid aan de slag te gaan, geven wij je 4 tips die je kunnen helpen:


Tip 1: Zie selfpublishing niet als alternatief

Vroeger, eigenlijk nog niet eens zo heel lang geleden, was selfpublishing vooral dé uitweg als een uitgeverij geen heil in jouw manuscript zag. Vandaag de dag kiest het merendeel van de selfpublishers bewust voor deze route. Dat heeft zo z’n effect.

Door te kiezen focus je als vanzelf op de voordelen van zelf uitgeven zoals je creatieve vrijheid, de vrijheid om te kiezen wie iets van je boek mag vinden, om de planning te bepalen enzovoort. Die positieve insteek geeft je een drive. De drive om de beste versie van jouw boek neer te zetten. Precies zoals jij het in gedachten had.


Tip 2: Visualiseer je lezer

Als je zelf je boek uitgeeft, dan ben jij verantwoordelijk voor de kosten. Een valkuil van selfpublishing is dat je gaat “beknibbelen”. Dat je de redactie door een vriendin laat doen, die heel handig is met taal. Dat je de opmaak zelf doet, want hoe moeilijk kan het nou zijn? Het resultaat is vaak dat je boek, eenmaal gedrukt, toch een beetje tegenvalt.

Daarom: begin het proces met te visualiseren hoe jouw lezer je boek koopt, hoe hij of zij eenmaal thuis zich installeert en je boek gaat lezen. Hoe ziet die ervaring eruit? En wat is er nodig om aan de verwachtingen van jouw koper (een lezer is eerst een koper) te voldoen? Een goede adviseur hiervoor is jouw eigen boekenkast.

Het idee hierachter: sla geen stappen over en zorg voor een professioneel boek. Ga uit van wat je lezer aanspreekt en volg niet alleen je eigen smaak.


Tip 3: Maak een boekmarketingplan (en hou jezelf eraan)

Met een fysiek, gedrukt boek in handen ben je er nog niet. Nu is het tijd om je boek te promoten en de markt in te slingeren. Daar begint voor veel schrijvers de ellende. Het gevoel van leuren en telkens opnieuw iets moeten verzinnen, geeft niet de energie die nodig is om van je boek een commercieel succes te maken.

Bereid je van tevoren voor door een plan te maken, te weten wie je lezer is en hoe je hem/haar bereikt, een planning te maken wat je wanneer gaat doen én een beetje geld te reserveren. Want als het om marketing gaat, dan gaan de kosten voor de baten.

Lees ook: Selfpublishing: wat kost dat eigenlijk?


Tip 4: Vier successen!

Selfpublishing is een werkwoord. Je moet er veel voor doen en laten. Soms is het zelfs best eenzaam. Daarom is tip 4: vier successen. Vooral ook de kleine:

  • Die cover die definitief is.
  • Dat je boek een ISBN heeft (hoe cool is dat!).
  • Dat je eerste review online staat.
  • Dat de eerste 100 exemplaren zijn verkocht.

Elke beweging brengt je dichter bij je doel: jouw succesvolle boek! Wanneer je daar bent, wanneer jij jouw boek succesvol mag noemen, bepaal je lekker zelf! Want juist daarom ben jij aan selfpublishing begonnen.


Selfpublishing met BoekenGilde

Selfpublishing klinkt al snel erg eenzaam. Dat hoeft het niet te zijn! Het is juist verstandig om een professionele redacteur naar jouw boek te laten kijken en om jouw omslag op te laten maken door een ontwerper. Je stelt je eigen team van professionals samen waarmee je gaat samenwerken. 

Bij BoekenGilde bieden we je alle ondersteuning en diensten die nodig zijn om jouw boek te drukken. Je bepaalt hierbij zelf waar jij onze expertise voor in zet. De regie behoud jij altijd zelf. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Meer blogs en tips lezen?

Houd je hoofd en harde schijf helder: organiseer je bestanden

Een boek schrijven is een groot avontuur – niet alleen op papier, maar ook achter de schermen. Naarmate je manuscript groeit, groeit ook je digitale archief. Tekstversies, researchartikelen,...
> Verder lezen

Hoe geef je zelf internationaal een boek uit?

Droom je ervan om je boek niet alleen in eigen land, maar ook in andere landen uit te geven? Dat is een geweldige ambitie! De wereldwijde boekenmarkt biedt talloze kansen, maar het vereist een...
> Verder lezen

Hoe word jij met je boek een autoriteit binnen je vakgebied?

Ga jij vanuit jouw vakgebied een boek schrijven? Dan kun je dat boek gebruiken als een visitekaartje en aanvulling in je werk (bijvoorbeeld als onderdeel van een training of om een bepaalde grote...
> Verder lezen