Drie tips bij het uitgeven én succesvol maken van je zelf uitgegeven boek

Selfpublishing neemt enorm toe in populariteit. Zowel bij debutanten als bij gevestigde auteurs. Ook worden in eigen beheer uitgegeven titels steeds vaker succesvol. In dit blog geef ik je drie tips die je kunnen helpen bij het uitgeven én succesvol maken van je boek in eigen beheer.


Tip 1: neem elke stap serieus


Tot voor kort had selfpublishing een imagoprobleem. Selfpublishing boeken waren de boeken die slecht geredigeerd waren, knullig opgemaakt en goedkoop gedrukt. En of het alleen een imagoprobleem was, is de vraag. Want het wás heel vaak ook echt zo. En met dat soort boeken hou je je lezer niet tevreden. Want je lezer (of eigenlijk koper) heeft een aantal minimale vereisten aan een boek. Je boek moet goed geredigeerd zijn. Je boek moet netjes opgemaakt zijn. Je boek moet niet na een paar keer openslaan uit elkaar vallen. En dat staat nog los van de inhoud…!
Succesvolle selfpublishers hebben met elkaar gemeen dat ze elke stap in het proces op een professionele manier zetten. Je hebt professionele ogen nodig om het beste uit je boek te halen. Je kunt beter een heel goed boek maken in een kleine eerste oplage, dan dozen vol met boeken die kwalitatief gezien tekort schieten. Je hebt die positieve lezerservaring, die je o.a. terug gaat zien in reviews, hard nodig bij je boekpromotie.

Een boek uitgeven, het lijkt zo eenvoudig. Maar hoe weet je waar je moet beginnen? In ons gratis e-book leggen we je in 8 stappen uit hoe je jouw eigen boek kunt uitgeven. Ideaal, want zo weet je precies waar in het proces jij bent gebleven!

Download het whitepaper 'In 8 stappen je eigen boek uitgeven'

Tip 2: boekpromotie is onderdeel van het proces


Dit klinkt als een logische, maar in de praktijk lopen veel auteurs hier op
vast. Het lastige aan marketing is dat je van tevoren niet weet of de energie
die je erin steekt (qua tijd en geld) zich daadwerkelijk gaat terugbetalen. Maar:
zonder marketing, geen succesvol boek! Met een paar selfies op Facebook red je
het niet. Zorg voor een marketingstrategie. Stel meetbare doelen. Reserveer
budget. Betrek marketingprofessionals. Experimenteer. En de belangrijkste tip:
focus je op dat wat je kunt doen om succesvol te worden. Met name in het begin.
Laat je niet demotiveren door tegenvallende verkoopcijfers. Stick to your plan!
In de meeste gevallen is er veel tijd (zeker 9 maanden) en veel actie nodig om de
verkoop op gang te brengen.

Tip 3: omring jezelf met gelijkgestemden


Voor veel auteurs werkt het stimulerend om contact te hebben met andere selfpublishers. Dat kan zowel online als offline. Het is ontzettend spannend om zelf een boek uit te geven. Jij als auteur staat aan het roer en alle beslissingen moeten door jou genomen worden. Het is een proces waarin je je soms onzeker kunt voelen. In het contact met andere auteurs kun je elkaar steunen, motiveren, ervaringen uitwisselen en elkaar dingen voorleggen. Ook kun je bepaalde tools met elkaar delen. Stel dat het geven van webinars onderdeel is van je boekpromotie, dan kun je een account delen met een andere auteur. Hierdoor bespaar je beide op de kosten.

Warme groet,

Ga jij een boek schrijven en wil je het uitgeven in eigen beheer?

Meer blogs en tips lezen?

De marketingfase is een cruciaal onderdeel van het uitgeefproces

BoekenGilde in het Schrijversmagazine In gesprek met Sanne Visch, redacteur en adviseur selfpublishing bij BoekenGilde.
> Verder lezen

BINDT MGZN

Inmiddels zijn er alweer zeven edities van het BINDT MGZN verstuurd naar circa 1.400 boekhandelaren in Nederland. Met dit magazine brengen we de nieuwste, in eigen beheer uitgegeven, titels onder de...
> Verder lezen