Selfpublishing: wat kost dat eigenlijk?

Geef je zelf je boek uit, dan ben jij als auteur verantwoordelijk voor de financiële kant van het verhaal. Wij krijgen dan ook vaak de vraag: waar moet ik aan denken qua investering? En wat levert het op?

Dit zijn vragen die wij moeilijk te beantwoorden vinden. Want het is afhankelijk van de keuzes die je gaat maken. We raden je daarom aan zo vroeg mogelijk een offerte aan te vragen. Zodat jij écht weet waar je aan toe bent.
Omdat we de vraag toch zo vaak krijgen, schetsen we hieronder een voorbeeld. Dan weet je in ieder geval in welke richting je moet denken.

sp wat kost dat ongeveer 1280 853

Wil jij je eigen boek uitgeven en inzicht in de kosten? Vraag dan hier een offerte aan. Wij rekenen het graag voor je uit.
Offerte aanvragen

Voorbeeld

Yes! Je manuscript is klaar. 60.000 woorden staan op papier en je gaat het in eigen beheer uitgeven. Je hebt een offerte van BoekenGilde ontvangen (voor redactie, opmaak/vormgeving, drukwerk, ISBN, verkoop via Bol.com en BoekenGilde boekenshop en een eigen auteurssite) met daarop de volgende specificaties en bedragen*:

Eenmalige kosten:

Eindredactie 60.000 woorden:   € 750,00
ISBN aanvragen:     € 25,00
Creatief ontwerp omslag: € 350,00
Opmaak binnenwerk 240 tekstpagina’s:    € 720,00
   
Startkosten Bol.com en BG boekenshop:      € 99,00
   
Totaal eenmalige kosten:      € 1.944,00         
   

Terugkerende kosten:                                                                   

Drukwerk van 500 exemplaren  
148 x 210 mm staand  
Softcover, HOTMELT, matlaminaat  
Binnenwerk 90 grams romandruk  
Omslag 260 grams sulfaatkarton    ± € 1.675,00 / € 3,35 per exemplaar
   
Verkoop via Bol.com en BoekenGilde webshop**

 

 

Maandelijkse kosten 

€4,35 + € 2 opslag

 

(Voor opslag boven 100 ex. rekenen wij € 20,00 per maand)  

* alle bedragen zijn excl. BTW
** dit is exclusief de afdracht per verkocht exemplaar. Verkoop je op Bol.com dan sta je 16% + € 3,85 af, bij verkoop via de BoekenGilde webshop is dat 25%.

Hoe gaat het dan verder?
Je hebt besloten je boek voor € 20,00 te verkopen. En… hoera! Na een halfjaar heb je alle 500 exemplaren verkocht.

Via welk kanaal?

Hoeveel?

Omzet

Zelf verkocht

150 exemplaren

€ 3.000,00

Via BoekenGilde boekenshop

125 exemplaren

€ 1.875,00

Via Bol.com

225 exemplaren

€ 2.913,75

 

 

 

 

Totaal omzet:

€ 7.788,75


NB: In bovenstaand overzicht is bij de omzet de afdracht per verkoopkanaal al verrekend.

Na dit eerste halfjaar heb je in totaal uitgegeven:    € 3.768,40
De verkoop heeft opgeleverd:          € 7.788,75
Dus je houdt over:          € 4.020,35

Let wel, in deze berekening zijn alle eenmalige kosten ook meegenomen. Deze hoef je bij een tweede druk niet te maken, dus dan hou je meer over!
Hou er daarnaast rekening mee dat je nog BTW moet afdragen. Informeer bij je belastingadviseur wat dit in jouw situatie betekent.

Goed om te weten!

In deze berekening hebben we een belangrijke kostenpost nog niet meegenomen: de marketing. Je zult daarin moeten investeren om je boek onder de aandacht te brengen. De kosten daarvan zijn afhankelijk van je eigen marketing-talent: wat kun je zelf en wat geef je uit handen? Uiteindelijk zegt het succes van je boek voor een groot deel iets over de marketing en wat minder over de kwaliteit van het boek. Beschouw dit als een cruciaal onderdeel van je uitgeeftraject en neem het mee in je begroting.

Spreekt dit aan?

Goed om te horen! Wij helpen je dan graag bij het zelf uitgeven van jouw boek. Leg ons jouw situatie voor en we maken met plezier inzichtelijk waar je aan moet denken qua kosten en baten. Vraag nu een offerte aan en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

 

Meer blogs en tips lezen?

van influencer naar auteur: do's and don't

Hey daar, influencer en aspirant-schrijver! Wil jij je horizon verbreden en een boek schrijven? Misschien over jouw dienst, een geweldig idee of een goed verhaal. Een groot voordeel heb je al: een...
> Verder lezen

Wanneer mag je jezelf auteur noemen?

Veel auteurs durven zichzelf, ondanks dat ze een of meerdere boeken hebben geschreven, vaak nog geen auteur te noemen. Er blijken een aantal overtuigingen te zijn die daar de oorzaak van zijn. Welke...
> Verder lezen

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen