Selfpublishing: de voor- en nadelen van zelf uitgeven.

Wil jij je boek gaan uitgeven in eigen beheer? Dan is het belangrijk om goed voorbereid te werk te gaan. Want selfpublishing heeft veel voordelen. Maar niet geheel onbelangrijk, vergeet ook de nadelen niet. Een goed voorbereid mens, telt immers voor twee.

Voor en nadelen selfpublishing

In dit blog delen we vier voor en drie nadelen die bij het uitgeven in eigen beheer komen kijken.

Voordelen

  • Jij bent én blijft zelf de baas;
  • Zelf kiezen met wie je samenwerkt;
  • Verantwoordelijk voor je eigen succes;
  • De opbrengsten.

Nadelen

  • 1-0 achterstand;
  • Investeren en niet weten of je het terug verdient;
  • Je brood ermee verdienen.

Is het jouw grote droom om een eigen boek te schrijven en uit te geven? Dan helpen wij jou om die droom te verwezenlijken. Vraag ons gratis e-book aan met acht heldere stappen die jou verder helpen.
Download het whitepaper 'In 8 stappen je eigen boek uitgeven'

Voordelen van selfpublishing

Twijfel je nog over het uitgeven van jouw boek door middel van selfpublishing? Logisch, het is geen eenvoudige stap die je neemt. Selfpublishing heeft de nodige voordelen, die het wellicht voor jou makkelijker maken om hiervoor te kiezen:

Jij bent én blijft zelf de baas

Je boek is af. Het is de kroon op je werk. Je hebt er misschien wel jaren aan gewerkt. Dan is het erg frustrerend als een ander het wil gaan veranderen. Die frustratie blijft je bespaard als je zelf gaat uitgeven. Je zit namelijk dan niet vast aan de vereisten van een uitgeverij. Je hebt geheel vrij spel over de vorm en de inhoud van je boek. Je bepaalt zelf waar in het proces jij je laat ondersteunen. Dit kan al vroeg in het proces tijdens het schrijven maar ook later bij de redactie, correctie, de vormgeving, het drukwerk en de distributie. Uiteindelijk bepaal jij en heb je in elke stap het eindwoord. Heb je niet zoveel begeleiding nodig? Dan kun je op eigen benen ook een heel eind komen.

Zelf kiezen met wie je samenwerkt

Heb jij een geweldige vormgever in je eigen netwerk? Of een kei van een tekstredacteur? Als selfpublisher kun je eenvoudig zelf kiezen met wie je gaat samenwerken. Je bent niet gebonden aan de vaste contacten van de uitgeverij. Wij merken dat dit voor de meeste auteurs een groot voordeel is. Het gehele proces wordt zoveel leuker indien je samenwerkt met mensen waarbij jij zelf een goed gevoel hebt.

Je bent zelf verantwoordelijk voor je succes

Bij selfpublishing staat jouw ambitie centraal. Jij bepaalt zelf hoeveel en hoelang je er energie insteekt. Je reserveert je eigen tijd voor het schrijf-, opmaak en drukproces. En niet te vergeten de marketing! Hierin ben je niet afhankelijk van een uitgeverij die jou alleen aandacht geeft wanneer je ‘hip and happening’ bent. Vaak hebben kleine oplages die via uitgeverijen uitgegeven worden geen kans op een lang leven. Is er niet voldoende interesse? Dan verdwijnt je boek ook razendsnel weer uit de schappen. Indien je zelf gaat uitgeven heeft je boek geen ‘houdbaarheidsdatum’. Je kunt bijdrukken wanneer je wilt. Je kunt campagnes voeren wanneer je wilt. Je bent zelf verantwoordelijk voor je succes.

De definitie van succes? Die bepaal jij!

De opbrengsten

Als selfpublisher sluit je met niemand een auteurscontract af. Alle rechten blijven bij jou. Daarmee bepaal je ook het financiële aspect. Jij kiest zelf de verkoopprijs van je boek. Je bepaalt zelf waar je boek verkocht wordt en daarmee behoud je ook de controle op de af te dragen marges. Wil je zoveel mogelijk verdienen aan je boek? Dan kun je het gaan verkopen via je eigen webshop. De winst is voor jou. Ook kan BoekenGilde je op verschillende manieren helpen. Bijvoorbeeld met de verkoop via de BoekenGilde boekenshop, Bol.com of via het Centraal Boekhuis. Afhankelijk van jouw ambities en beoogde winst ga je deze keuzes maken.

Nadelen

Het leven van een selfpublisher gaat niet alleen over rozen. Selfpublishing heeft ook wat nadelen te benoemen, namelijk:

Je begint met een 1-0 achterstand

Succesvol selfpublishing auteur Frank Krake zei eerder in een interview al ‘Als selfpublisher zul je moeten vechten tegen een vooroordeel en het zelfs beter moeten doen dan de gemiddelde uitgever’. En dat is waar. Een boek dat is uitgegeven in eigen beheer heeft in eerste instantie een 1-0 achterstand ten opzichte van een boek dat is uitgegeven via een uitgeverij. De uitgeverij heeft een gevestigde naam, een netwerk en middelen om jouw boek succesvol te maken.

Maar wat Frank Krake ook vertelt in het interview is dat júist het uitgeven in eigen beheer zo uitdagend is. Indien je voldoende tijd, aandacht, energie en geld in het eindproduct steekt, dan is bestseller zeker mogelijk! Lees hier het gehele interview >>

Je weet niet zeker of je de investering terugverdient

Selfpublishing is ondernemen. Je gaat investeren in jouw product, je boek. Je financiële investering bestaat uit de kosten voor de vormgeving, redactie het drukwerk, marketing en de marges die je afstaat aan verschillende verkoopkanalen. Of je die kosten terugverdient, dat weet je van tevoren niet.

Je brood ermee verdienen

Dat is tegenwoordig voor maar weinig schrijvers weggelegd. Uit een onderzoek van de Volkskrant (2018) blijkt dat de startende schrijver jaarlijks gemiddeld €11.492 verdient en de ervaren auteur €21.243. Dat is zeker geen vetpot, helemaal niet voor debutanten. Ook zien we dat tegenwoordig de inkomsten uit lezingen en workshops belangrijker worden ter aanvulling op de boekverkopen. Ook boeken die onderdeel zijn van een bepaald concept doen het vaak goed.

Het is niet onmogelijk om als auteur een mooi bedrag te verdienen met je boek. Je moet je alleen realiseren dat de kosten voor de baten gaan en als ondernemer te werk gaan. Een mooie uitdaging!

Jouw boek móet er komen!

Welke weg je ook bewandelt; zorg ervoor dat jouw boek er komt! Wij geloven dat iedereen het recht heeft om te publiceren. Dus wil jij, met onze hulp, je boek uitgeven in eigen beheer? Neem dan eens vrijblijvend contact op!

Ga jij een boek schrijven en wil je het uitgeven in eigen beheer?

Meer blogs en tips lezen?

van influencer naar auteur: do's and don't

Hey daar, influencer en aspirant-schrijver! Wil jij je horizon verbreden en een boek schrijven? Misschien over jouw dienst, een geweldig idee of een goed verhaal. Een groot voordeel heb je al: een...
> Verder lezen

Wanneer mag je jezelf auteur noemen?

Veel auteurs durven zichzelf, ondanks dat ze een of meerdere boeken hebben geschreven, vaak nog geen auteur te noemen. Er blijken een aantal overtuigingen te zijn die daar de oorzaak van zijn. Welke...
> Verder lezen

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen