Een planning maken voor je uitgeeftraject

Helpend of juist niet? 

Als je zelf je boek uitgeeft, rol je van de ene fase in de andere. Het proces is vrij overzichtelijk en daarom lijkt het logisch om een planning te maken. Zo hou je grip op de factor tijd en kun je daaromheen bepaalde zaken ­– zoals je boekpresentatie – inplannen. Wel zo handig! Toch zijn er ook argumenten te noemen om juist geen planning te maken (laat staan je er strikt aan te houden). In dit blog leggen we je uit hoe een planning je kan helpen, maar ook tegenwerken!

800 x 533 planning

Sta je aan het begin van je uitgeeftraject? Vraag dan alvast een offerte aan voor alle stappen (van redactie tot en met verkoop). Zo kun jij een budgettaire planning maken. Want die heb je sowieso nodig! 
Offerte aanvragen


Waarom zou je wél een planning maken?

In de schrijffase herken je het wel: je neemt je voor om komende maand te schrijven (misschien heb je zelfs wel het # woorden bepaald). Maar in de praktijk… Weer een maand voorbij, weer niet écht meters gemaakt met je manuscript. Er komt een moment dat je je realiseert dat je én een planning én een lege agenda nodig hebt (sorry, vrienden!). Die planning blijkt dan ineens wel haalbaar en er komt op een gegeven moment zowaar schot in de zaak. Dát is het nut van een planning, van het stellen van een doel. Ze brengen je in beweging en helpen je richting het behalen van dat doel. Dit geldt in de schrijffase, maar ook zeker in de stappen daarna. Een planning als katalysator!

Waarom zou je géén planning maken?

Wat als je een planning hebt en je legt binnen die planning ook zaken vast; lanceerdatum, interviews, boekpresentatie et cetera. Maar eenmaal in het uitgeefproces duurt de redactiefase wat langer (maar het manuscript wordt er wél beter van!), heb je wat tijd nodig voor de vormgeving (het ontwerp heeft nog wat finetuning nodig), heb je nog een fotoshoot gepland staan voor de auteursfoto op de achterkant van je boek, heb je iets meer tijd nodig voor de controle van de proefdruk… en ga zo maar door. Het uitgeefproces is een bewerkelijk proces, waarin er van alles kan gebeuren. Soms loopt het als een trein, soms is er hier en daar vertraging. Vaak komt die vertraging het eindresultaat ten goede. Het zou onwijs jammer zijn als die gestelde deadlines in jouw nek hijgen. Je nerveus maken, want: stel dat je ze niet haalt! Dat je – na jaren ontspannen geschreven te hebben – ineens in de stress zit! Zo zonde. Het brengt je niet dichter bij je doel. Dus waarom zou je het jezelf aandoen?

Hoe dan wel?

Natuurlijk moet je ergens naartoe werken. Je betrekt immers professionals (waaronder de redacteur, vormgever, drukker) en die willen weten wanneer ze tijd voor je moeten vrijhouden. Zet daarom een tijdspad uit. Vraag hoeveel tijd de betrokkenen nodig hebben. Plan tussen elke fase ruimte (= speling, adempauze). En heel belangrijk: plan je boekpresentatie nooit een dag nadat je de boeken hebt ontvangen. Dat is hét recept voor een paar slechte nachten!

Sta je aan het begin van je uitgeeftraject? Vraag dan alvast een offerte aan voor alle stappen (van redactie tot en met verkoop). Zo kun jij een budgettaire planning maken. Want die heb je sowieso nodig! 
Offerte aanvragen


Meer blogs en tips lezen?

van influencer naar auteur: do's and don't

Hey daar, influencer en aspirant-schrijver! Wil jij je horizon verbreden en een boek schrijven? Misschien over jouw dienst, een geweldig idee of een goed verhaal. Een groot voordeel heb je al: een...
> Verder lezen

Wanneer mag je jezelf auteur noemen?

Veel auteurs durven zichzelf, ondanks dat ze een of meerdere boeken hebben geschreven, vaak nog geen auteur te noemen. Er blijken een aantal overtuigingen te zijn die daar de oorzaak van zijn. Welke...
> Verder lezen

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen