De 4 grootste valkuilen van selfpublishers
Zelf uitgeven is als het beginnen van een bedrijf. Je gaat een product en jezelf als auteur in de markt zetten. In dit blog delen we de vier grootste valkuilen van selfpublishers. Zo kun jij met een grote boog om deze valkuilen heen lopen.
Bereid je voor op het selfpublishingproces door onze gratis webinars te volgen. Daarin behandelen we alle stappen die je als selfpubber gaat zetten .
Valkuil #1: onvoldoende aandacht voor de marketing
Veel auteurs vinden de marketingfase maar lastig. Om een boek onder de aandacht te brengen, moet je een hoop doen. Niet altijd hebben deze acties het gewenste effect. Dat kan frustrerend zijn en zorgen voor een energielek. Het gevaar daarvan is dat je opgeeft. Eeuwig zonde! Zonder marketing, geen succesvol boek. Zorg voor plezier in de dingen die je doet, dan hou je het een stuk langer vol.
Valkuil #2: te veel zelf willen doen (om geld te besparen)
Als selfpublisher heb je – helaas – nog altijd te maken met het imagoprobleem van zelf uitgegeven boeken. Vroeger waren dat namelijk boeken die vooral qua redactie en look-and-feel echt niet konden tippen aan boeken die via de uitgeverij werden uitgegeven. Gelukkig komt dat steeds minder voor, maar het blijft een valkuil. Je boek móét geredigeerd/gecorrigeerd worden. En alleen met een professionele cover en verzorgde opmaak maak jij een goede eerste indruk (waardoor je je boek sneller verkoopt). Denk dus niet dat jij dit niet nodig hebt, dat heeft namelijk elke auteur (zelfs auteurs die zelf als redacteur werken).
Valkuil #3: geen duidelijke doelgroep hebben
Iedereen is mijn doelgroep!’ Dat antwoord krijgen wij (te) vaak als we vragen wie de doelgroep is van het boek. Als auteur hoop je natuurlijk een grote groep mensen aan te spreken, maar om te weten wat je kunt doen om je boek bij het juiste publiek onder de aandacht te brengen, is het van belang dat je weet wie er in je publiek zitten. Hoe concreter je je doelgroep(en) uitwerkt, hoe dichterbij je meestal komt. Kortom: maak voor jezelf helder wie je aanspreekt, dan zal je diegene makkelijker vinden en zelf beter weten wat je moet zeggen en doen om hem/haar te overtuigen.
Valkuil #4: onrealistische verwachtingen
Met amper budget een professioneel boek maken, ondanks het ontbreken van een goed boekpromotieplan wél 5.000 boeken bestellen, niet naar buiten durven/willen treden maar wel aandacht willen, denken dat de redacteur in één ronde je complete manuscript schoon kan poetsen zonder dat jij er zelf kritisch naar kijkt (of hebt gekeken): zomaar wat voorbeelden van onrealistische verwachtingen die we in de praktijk vaak tegenkomen. Bepaal van tevoren in hoofdlijnen je doel en ideeën, bespreek deze met ervaringsdeskundigen en/of professionals in het boekenvak en help jezelf zo realistische verwachtingen te kweken. Dat voorkomt teleurstellingen, met alle mogelijke gevolgen van dien. Een realistisch en uitvoerbaar plan geeft energie. Het gevoel van: yes, het lukt!
Klaar om jouw boek uit te geven?
Heb jij hulp nodig bij het uitgeven van jouw boek? Of heb je nog vragen over hoe je boek drukken in zijn werk gaat? BoekenGilde staat in elke stap van het uitgeef- en ontwerpproces voor jou klaar. Neem vrijblijvend contact met ons op om te kijken wat wij voor jou kunnen betekenen.
Bereid je voor op het selfpublishingproces door onze gratis webinars te volgen. Daarin behandelen we alle stappen die je als selfpubber gaat zetten .