In gesprek met Frank Krake: ‘Als selfpublisher zul je moeten vechten tegen een vooroordeel en het zelfs beter moeten doen dan de gemiddelde uitgever.’

Dat selfpublishing een serieuze vorm van uitgeven is, wisten we al. Dat er steeds meer in eigen beheer uitgegeven titels succesvol worden, is ook algemeen bekend. Maar voor menig auteur is de weg naar succes nog niet helder. Daarom laten we ons graag inspireren door auteurs die als selfpublisher bestsellers achter hun naam hebben staan. Sanne ging in gesprek met Frank Krake. Frank wist bij de NS Publieksprijs 2018 12% van het totaal aantal uitgebrachte stemmen te behalen.

frank krake

Frank Krake is auteur van De laatste getuige (2018, in eigen beheer), Rood bloed (2017 – via uitgeverij Voetbal Inside), Menthol (2016, in eigen beheer) en De Rampondernemer (2013 – via uitgeverij Pearson). 

Benieuwd wat Frank te zeggen heeft over een boek uitgeven in eigen beheer? Wij stelden hem de volgende vragen:

Is het jouw grote droom om een eigen boek te schrijven en uit te geven? Dan helpen wij jou om die droom te verwezenlijken. Vraag ons gratis e-book aan met acht heldere stappen die jou verder helpen.

Download het e-book 'In 8 stappen je eigen boek uitgeven'

Je bent succesvol selfpublisher. Waar focus jij je op?

‘Mijn uitgangspunt is dat de kwaliteit van het eindproduct hoog is. Zowel qua inhoud als qua uitvoering. Met mijn vorige boek Menthol stapte ik binnen bij Boekhandel Kramer. Ik gaf mijn boek in cadeaupapier aan Veronie Snijder-Kramer, die in het boekenpanel van DWDD zat, en vroeg haar: “Zou u dit willen lezen?” Ze vroeg me wie de uitgever was. Toen ik haar vertelde dat ik het zelf uitgegeven heb was ze verbaasd én onder de indruk. Mijn ambitie is dat mijn boeken bestsellers worden. Dan moet je voldoende tijd, aandacht, energie en geld in het eindproduct steken.’

Waar loop je tegenaan bij uitgeven in eigen beheer?

‘Als selfpublisher zul je moeten vechten tegen een vooroordeel en het zelfs beter moeten doen dan de gemiddelde uitgever. Er zijn teveel slechte voorbeelden. In mijn optiek kun je twee typen selfpublishers onderscheiden: de auteur die voor het plezier een boek in eigen beheer uitgeeft en de auteur met een hoge ambitie.’

Hoe belangrijk is marketing bij een boekintroductie?

‘Selfpublishing gaat niet vanzelf. Het vergt behoorlijk veel voorbereiding. Ik begin zeker twee maanden van tevoren met de marketing.’

In hoeverre verschilt de marketingstrategie van je laatste boek ten opzichte van je eerste boek?

‘Bij mijn eerste boek heb ik veel abri-reclame ingezet in de Randstad. Dat heb ik bij mijn laatste boek minder gedaan. Bij mijn eerste boek heb ik veel middelen naast elkaar gezet. Om maar uit te proberen wat werkt. Ik heb geadverteerd bij SkyRadio. Voor mijn meest recente boek De laatste getuige heb ik via de ORN, het overkoepelende orgaan voor de regionale omroep, afspraken gemaakt over het uitzenden van radiospots. Dit boek spreekt ouderen aan en die luisteren veel naar de regionale omroep. Deze spots hebben veel impact gehad op de verkoopcijfers.
Je hebt de uitgaven aan de ene kant en de opbrengsten aan de andere kant. De kosten gaan voor de baten uit.’

Hoe belangrijk is social media bij de promotie van je boeken?

‘Social media doe je er niet eventjes bij. Dagelijks ben ik zeker een uur bezig met social media. Het kost me dus veel tijd, maar ik heb nog niet helder wat het me oplevert. Wel neem ik het van tevoren mee in het marketingplan. Ik heb bijvoorbeeld bij mijn laatste boek verschillende korte filmpjes gemaakt die ik in de weken voor de boekintroductie heb gedeeld.’

Hoe zorg jij ervoor dat boekhandelaren je boeken inkopen?

‘Een boekhandel maakt uit zo’n 15.000 titels per jaar een selectie van boeken die ze inkopen. Daarbij kijken ze naar wie de uitgever is, wie de auteur is, wat de prijs is en wat er aan promotie gedaan is en gaat gebeuren. Als je op een boekhandelaar afstapt met als doel dat je boek ingekocht gaat worden, dan moet je niet te bescheiden zijn en er bovenuit stijgen. Het is van belang dat je zelf gelooft dat je in de media komt.’

Je hebt twee boeken via de uitgever uitgegeven en twee in eigen beheer. Hoe maak je die keuze?

‘Zelf kies ik per titel heel bewust of ik het boek in eigen beheer uitgeef of via de uitgever. Als je als auteur eerst op de uitgeverij afstapt en bij een afwijzing dan maar besluit om het zelf uit te geven, dan is het wel verstandig om jezelf de vraag te stellen waarom die uitgeverij er niet in wilde investeren. Is het manuscript dan wel klaar om uitgegeven te worden?
Heb je een boek geschreven dat zo fantastisch is dat je het moet uitgeven, dan is het van belang dat je er geld in steekt. Als je er écht in gelooft, dan durf je dat risico toch ook te lopen?’

Voor het uitgeven van je boeken heb je zelf een uitgeverij opgericht: Uitgeverij Achtbaan. Waarom heb je daarvoor gekozen?

‘Dit zorgt voor een professionele uitstraling en maakt een boek, voor mijn gevoel, compleet. Voordat mijn boek gelanceerd wordt heb ik twee commissionairs die mijn boek op boekenbeurzen en bij boekhandelaren representeren. Soms bestaat het boek dan alleen nog op een flyer. Ik heb een eigen aansluiting bij het CB, waardoor ik kan volgen hoe de verkoop verloopt.’

Heb je nog tips voor selfpublishers?

‘De vormgeving is ontzettend belangrijk. De omslag voor de eerste indruk en het binnenwerk voor het leesplezier. Kies een goede vormgever die begrijpt wat jij wil uitstralen.
Zoek een redacteur die kritiek durft te geven. Ik werk altijd met een vaste redacteur.
Het is een kwestie van doen en tien keer op je bek gaan, maar dan nog niet opgeven!’

Ook zo benieuwd naar de boeken van Frank Krake?

Deze zijn verkrijgbaar bij de boekhandel. Bekijk alle boeken van Frank Krake.

Is het jouw grote droom om een eigen boek te schrijven en uit te geven? Dan helpen wij jou om die droom te verwezenlijken. Vraag ons gratis e-book aan met acht heldere stappen die jou verder helpen.

Download het e-book 'In 8 stappen je eigen boek uitgeven'

In categorie: Nieuws, Schrijversverhalen