Hoe geef je je cover vorm?

Jarenlang heb je geschreven en je bent apetrots op het manuscript dat nu éindelijk klaar is. Iedereen moet jouw boek gaan lezen! Maar als je onvoldoende aandacht besteedt aan de vormgeving, loop je veel potentiële lezers mis. Het jasje van je boek vertelt in één oogopslag het hele verhaal, roept vragen op bij de lezer of zorgt voor nieuwsgierigheid.

Kortom, een mooie cover is onmisbaar. In dit blog staan we stil bij de uitstraling en de tekst van de cover. Dat doen we door stil te staan bij de volgende onderwerpen:

  • De uitstraling van de cover
  • Manieren om de aandacht te trekken
  • De tekst op de cover
  • Hoe trek je de aandacht tussen al die boeken in de boekenkast?

Tijdens het webinar ‘Geef je boek vorm’ neemt Sanne je mee in het effect van kleuren, tekst en afbeeldingen op de cover van je boek. Daarnaast vertelt ze je meer over de te maken keuzes voor het binnenwerk. Meld je hier aan!

Schrijf je in voor het webinar!

boek covers-1

 

De uitstraling van je cover

Wanneer je bezig gaat met de opmaak van de cover, raden wij je aan om een aantal aspecten in het achterhoofd te houden. De opmaak van je cover is mede-afhankelijk van de inhoud en van jouw doelgroep. Dat klinkt logisch, maar het is best lastig om dit in de praktijk uit te voeren.

Sfeer en kleurgebruik

Heb je een vrolijk liefdesverhaal geschreven met een happy end? Ontwijk dan donkere en sombere kleuren als zwart en grijs. Heb je een spannende thriller geschreven? Gebruik deze kleuren dan juist wel. Het is van belang dat de kleuren die je kiest, passen bij de inhoud van je boek. Zo schep je de juiste verwachtingen bij je lezers.

Doelgroep

Richt jij je verhaal op een vrouwelijke doelgroep? Kies dan – afhankelijk van jouw verhaal – voor levendige en fleurige kleuren op de cover. Mannen worden daarentegen sneller aangetrokken tot donkere en diepe kleuren. Let wel op dat je niet te veel overdrijft. Je kleurgebruik moet wel bij de inhoud van je boek passen.

Manieren om de aandacht te trekken

Jouw boek staat straks tussen honderden andere boeken in de boekenwinkel of online op het internet. Het is de kunst ervoor te zorgen dat deze niet verdrinkt in de massa. Probeer dus de aandacht te trekken.

  • Zorg dat de lezer begrijpt wat je wilt overbrengen met slechts één blik op de omslag;
  • Houd in je achterhoofd: less is more. Beperk de tekst en kies één pakkende afbeelding;
  • Gebruik contrasterende kleuren. Deze zorgen voor een goede leesbaarheid en trekken de aandacht. Ook op afstand. Dus als de achtergrond geel is, is een groene titel geen goed idee;
  • Maak de cover ook leesbaar voor kleine formaten. Webwinkels beelden de voorkant van het boek af in een thumbnail. Ze verkleinen de cover tot ongeveer 2 bij 3 centimeter. Kijk maar eens naar onderstaande afbeelding van Bol.com. Welke boeken trekken jouw aandacht? Wat valt je aan deze boeken op?
Bol.com thrillers


De tekst op de cover

De titel is niet alleen de basis van jouw verhaal, maar ook van de cover.

Zorg dat je titel:

  • Goed leesbaar is. Zorg ervoor dat de titel op twee meter afstand nog steeds goed te lezen is;
  • Opvalt door het lettertype en de kleur. Om de lengte van je titel te beperken kun je een subtitel gebruiken.

De wereld moet natuurlijk weten dat jíj de auteur bent van dit boek. We snappen dat het uitnodigend is om de auteursnaam – jouw naam – groot op de cover te vermelden. Helaas, dat is geen goed idee omdat het afleidt van de titel. Tenzij je de naam ‘J.K. Rowling’ draagt, want in dat geval is de schrijver een belangrijk verkoopargument.

De achterzijde van jouw boek is de afronding en tevens een logisch eind op wat aan de voorzijde begon. Laat daarom de achterkant aansluiten op de voorkant wat betreft de vormgeving. Plaats een korte samenvatting of een uitdagende achterflaptekst om nieuwe lezers te winnen. Daarnaast kun je ervoor kiezen om een foto van jezelf te plaatsen. Eén kleine kanttekening: pas op voor dubbele informatie.

Sta niet alleen stil bij de voor- en achterzijde, maar denk ook aan de rug van je boek. De boekhandel beschikt namelijk niet over onbeperkte ruimte om boeken te tonen en plaatst ze veelal met de rug naar voren in kasten.

Hoe trek je de aandacht tussen al die boeken in de boekenkast?

Je valt extra op door signaalkleuren, een aparte typografie of een bijzondere afwerking te kiezen. Let op voor je gaat experimenten met een uitdagende uitstraling: het is belangrijk dat de rug een onderdeel blijft van het gehele omslagontwerp. En vergeet de kijkrichting van jouw potentiële lezers niet. Bij Nederlands- en Engelstalige boeken is dit veelal het hoofd naar rechts gekanteld.

Hulp nodig bij de vormgeving?

Kun je wel wat hulp gebruiken? Schakel ons dan in voor de vormgeving van je cover. In dit geval maken we een aantal ontwerpen zodat je zelf jouw perfecte omslag kunt kiezen. Ook bieden we de mogelijkheid om samen met een ervaren vormgever een creatief proces op te starten. Voor meer informatie en/of vragen, neem gerust contact op!

Tijdens het webinar ‘Geef je boek vorm’ neemt Sanne je mee in het effect van kleuren, tekst en afbeeldingen op de cover van je boek. Daarnaast vertelt ze je meer over de te maken keuzes voor het binnenwerk. Meld je hier aan!

Schrijf je in voor het webinar!