De marketingfase is een cruciaal onderdeel van het uitgeefproces

BoekenGilde in het Schrijversmagazine

In gesprek met Sanne Visch, redacteur en adviseur selfpublishing bij BoekenGilde.

121334380_1762425367245378_1618968195372474364_o

Hoe word ik succesvol als selfpublisher?

‘Een boek schrijven is iets anders dan een boek uitgeven. Je gaat een product in de markt zetten. Vooraf stel je jezelf daarbij de volgende vragen: wie is mijn lezer? Hoe laat mijn lezer zich beïnvloeden als het gaat om het kopen van boeken? Waarmee ga ik mijn lezer verleiden om tijd en geld in mijn boek te steken? En vervolgens: welke marketingactiviteiten ga ik verrichten om mijn boek onder de aandacht te brengen?’

Dus enkel een verkoopkanaal is niet genoeg?

‘Het hebben van online verkoopkanalen – denk aan Bol.com – kun je beschouwen als de kassa in de winkel. Hoe zorg je ervoor dat iemand, met jouw boek in de hand, die kassa bereikt? We begrijpen dat de marketingfase voor veel selfpublishers lastig is. De kosten gaan voor de baten! Toch is die fase een cruciaal onderdeel van het uitgeefproces.’

Wat doen jullie om selfpublishers te helpen bij de marketing?

‘Wij helpen op verschillende manieren. We sturen elk kwartaal een offline magazine naar 1.400 boekhandelaren. Daarin staan titels die in de boekhandel thuishoren. Daarnaast bieden we de mogelijkheid tot een eigen website, waarvoor wij de basis al hebben gelegd. Je zit als auteur dan niet met zaken als een webbouwer en het claimen van een domeinnaam. Op zo’n ‘auteurssite’ kun je bloggen, vloggen, evenementen delen en natuurlijk je boek verkopen. De afhandeling van die verkoop verzorgen wij. Ook daar hoef je als auteur niet naar om te kijken.’

Hoe weet je of je marketingacties effect hebben?

‘Verkoop je je boek via BoekenGilde, dan krijg je toegang tot je eigen verkoopdashboard. Zo heb jij ‘realtime’ inzicht in de verkopen van je boek. Krijg je bijvoorbeeld media-aandacht of plaats je een advertentie, dan kun je via het dashboard het effect ervan op de verkoop meten. Focus je, met name in het begin, vooral op wat jij kunt doen om je boek onder de aandacht te brengen. Als consument moeten we een product doorgaans een paar keer voorbij zien komen, voor we tot aankoop overgaan. Volhouden dus!’

Bij BoekenGilde bieden we diensten en producten die jou ondersteunen bij het uitgeven van je boek in eigen beheer. Jij als auteur staat aan het roer, wij sturen je in de juiste richting.

Meer blogs en tips lezen?

Redactiewerk: veel meer dan tekstuele aandacht

Door: Sanne Visch Dat de redactiefase een onmisbare stap is in het uitgeeftraject is bekend. Een goede opbouw van het verhaal, krachtige dialogen, de spelfoutjes eruit, consequent gebruik van...
> Verder lezen

De voor- en nadelen van een ghostwriter

Heb jij de grootste fantasieën en heb jij in jouw hoofd al een heel boek geschreven? Maar lukt het je niet om de juiste woorden te vinden om dit verhaal op papier over te brengen? Je bent niet de...
> Verder lezen