Wanneer ben je succesvol als schrijver? Bepaal je doelen
Succes: een term die veel gebruikt wordt, maar zelden meetbaar is. Dat geldt ook voor de uitgeefwereld. Wanneer mag je een boek succesvol noemen? Het mooie is: dat bepaal jij als auteur helemaal zelf.
In dit blog lees je:
- hoe je succes voor jezelf definieert;
- wat het je oplevert als je doelen stelt;
- hoe je ervoor zorgt dat een doel je stimuleert.
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het inrichten van verkoopkanalen voor je boek? Op onze website kun je meer lezen over hoe je bijvoorbeeld je boek bij het Centraal Boekhuis krijgt en wat ervoor nodig is om je boek in de bibliotheek te krijgen.
Hoe definieer je succes?
Vraag je tien mensen in boekenland hoeveel exemplaren je verkocht moet hebben voor je van een bestseller mag spreken, dan zul je waarschijnlijk tien verschillende antwoorden krijgen. Veel auteurs koppelen verkoopcijfers aan succes. Dus heb je veel boeken verkocht, dan ben je als auteur ‘succesvol’. Is dat niet het geval, dan ben je als auteur ‘mislukt’. Wat ons betreft is dit geen goede insteek en al helemaal geen motiverende.
Verkoopcijfers zeggen namelijk vooral iets over hoe goed je bent in marketing. Ze zijn het gevolg van een kloppende marketingstrategie. In onze optiek zou dáár dan ook de focus moeten liggen wanneer je succes definieert. In dat wat je doet om het verlangen naar je boek aan te wakkeren en de verkoop te stimuleren.
Stel jezelf eens de volgende vragen:
- Heb je een marketingplan?
- Zet je meerdere middelen naast elkaar in om je doelgroep te bereiken?
- Verstuur je meerdere persberichten per week, maand, kwartaal?
- Ben je actief op social media en zie je een groei in het aantal volgers, likes, reacties?
- Krijg je positieve reviews?
- En ga zo maar door.
Is het antwoord op deze vragen ‘ja’? Dan kun je spreken van succes. Het positieve gevoel dat je hiervan krijgt stimuleert je om door te gaan met je boekpromotie. En dat volhouden is nodig om straks óók te kunnen zeggen dat de verkoop een succes is!
Wat leveren doelen op?
Bovengenoemde doelen zijn behapbaar en geven je als vanzelf een idee wat er nodig is om ze te behalen. Zou je als enige doel hebben om van je boek een bestseller te maken, dan krijg je niet vanzelf de inspiratie om in beweging te komen. Marketing is vooral heel veel uitproberen en evalueren wat werkt en wat niet. Dus niet of/of, maar en/en.
Vooral de eerste maanden na lancering, waarbij je van nul naar tien verkochte exemplaren moet. En van tien naar vijftig. Van vijftig naar honderd… Bij de een gaat dit sneller dan bij de ander. Gaat het vlot, dan geeft dat energie. Maar dan is de valkuil om te denken dat je voldoende doet of hebt gedaan aan marketing. Terwijl die eerste verkopen vaak vooral iets zeggen over je eigen netwerk en niet over hoe goed je de schil daaromheen bereikt.
Gaat de verkoop wat trager, dan bestaat het risico dat je het bijltje erbij neergooit. De energie stroomt dan weg. En dat is zonde, want het is een kwestie van volhouden. Eerst zaaien, dan oogsten.
Hoe zorg je ervoor dat een doel stimuleert?
Een doel stimuleert allereerst als het haalbaar is. Is dat gevoelsmatig niet zo, hak je doel dan in stukjes en bepaal tussendoelen die wél haalbaar zijn.
Daarnaast is het van belang dat een doel aanzet tot actie. Je krijgt bijna als vanzelf ideeën wat je kunt doen om je doel te behalen. En al die acties doen je inzien dat je eigenlijk veel meer kunt en durft dan je vooraf dacht. Gaaf toch!
Tot slot, en dat is misschien wel de belangrijkste, zorgt het vieren van successen – het behalen van je doel, zowel de grote als de kleine – voor plezier! Gun het jezelf om te genieten van kleine successen. Ook al heb je jezelf daarmee voor je gevoel nog onvoldoende “bewezen”. Sophia Bush zei ooit: “You are allowed to be both a masterpiece & a work in progress simultaneously.” Wat ons betreft het perfecte uitgangspunt bij het succesvol maken van je boek!
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het inrichten van verkoopkanalen voor je boek? Op onze website kun je meer lezen over hoe je bijvoorbeeld je boek bij het Centraal Boekhuis krijgt en wat ervoor nodig is om je boek in de bibliotheek te krijgen.