Hoe word jij met je boek een autoriteit binnen je vakgebied?
Ga jij vanuit jouw vakgebied een boek schrijven? Dan kun je dat boek gebruiken als een visitekaartje en aanvulling in je werk (bijvoorbeeld als onderdeel van een training of om een bepaalde grote opdracht binnen te halen). Je boek heeft daarmee invloed op hoe jij als professional overkomt. In dit blog geven we je vijf tips waarmee jij erkenning krijgt binnen je vakgebied en geloofwaardig overkomt.
Elk uitgeeftraject begint met de redactiefase. Wil jij een indruk krijgen van de kwaliteit van jouw manuscript? Vraag dan een Quick Scan aan à € 25,00 en krijg feedback op 1.000 woorden van onze redacteur.
Tip #1: Gebruik je eigen stem
Als jij nog niet eerder een boek hebt geschreven, is het even zoeken naar je eigen schrijfstijl – of beter: vertelstijl. Vaak kijken we naar hoe anderen het doen en herinneren we ons de vele regeltjes die we tijdens onze studie hebben geleerd. Enerzijds is dat prima en ontkom je er niet aan. Het geeft je de tools om simpelweg te beginnen.
Anderzijds kan het ook verlammen. Dan ga je je te veel conformeren aan wat je al kent en krijgen je eigen creativiteit én identiteit tijdens het schrijven geen ruimte. De vraag is dus: schrijf jij hoe (je denkt dat) het ‘heurt’ of schrijf jij hoe jijzelf bént? Hoe dichter jij bij jezelf blijft en hoe meer je écht in staat bent om je eigen stemgeluid op papier te zetten, hoe geloofwaardiger je boek en daarmee jij als auteur en professional wordt. Niks zo heerlijk als het lezen van een boek waarbij het lijkt alsof de auteur het je zelf vertelt. En daarmee mag je soms best de grenzen opzoeken van wat algemeen aangenomen wordt als taaltechnisch oké.
Voordeel voor jou in de schrijffase: er gaat nog een redacteur naar kijken en die zal je daarin wellicht wat bijsturen. Of niet. Maar in de schrijffase hoef jij je daarmee nog niet bezig te houden. Zoek vooral naar je eigen stem.
Tip #2: Pak het professioneel aan
Eigenlijk is dit een open deur. Als jij een boek uitgeeft, dan zet je een product in de markt. En helemaal als ondernemer weet je dat dat goed moet zijn. En wat is goed bij een boek? Inhoudelijk goed, taaltechnisch goed, krachtige flaptekst, nette opmaak, goed drukwerk, een “acceptabele” verkoopprijs, passende verkoopkanalen en uiteraard aandacht voor marketing.
Bij alle stappen geldt: de doelgroep staat centraal. Dus probeer aan te sluiten bij de verwachtingen, het oriënteer-, koop- en leesgedrag van de doelgroep.
Tip #3: Wees zichtbaar
In de wereld van vandaag de dag, met sociale media, willen we als lezer vaak weten wie de persoon achter een boek is. We gaan online zoeken naar het boek en de auteur. Zo leren we de auteur een klein beetje kennen. Als jouw lezersdoelgroep bijvoorbeeld actief is op LinkedIn en jou gaat opzoeken en ze zien geen profielfoto, geen activiteit et cetera dan komt die verbinding tussen jou en je lezer niet tot stand. En dat is een gemiste kans.
Kortom: bedenk waar jouw doelgroep zich bevindt, online en/of offline, en zorg dat jij daar ook bent. Dan bouw je aan je naamsbekendheid en je geloofwaardigheid.
Tip #4: Betrek anderen
Hoe fijn is het als anderen vertellen dat jouw boek de moeite van het lezen waard was? Vraag daarom actief om reviews en vraag ook of je lezer de review online wil delen (en in het geval van sociale media: jou in dat bericht wil taggen). Als je de review bijvoorbeeld per e-mail ontvangt, dan kun je vragen of je het bericht met de naam van de lezer online mag delen.
Soms lukt het om een review te krijgen van iemand die de doelgroep wellicht kan beïnvloeden (zogenaamde influencers). Je zou die review kunnen toevoegen aan de verkoopinformatie op internet. Vaak plaatsen we daarop de reguliere flaptekst (zoals die ook op de achterkant van je gedrukte boek staat). Maar de verkooptekst online mag best iets langer zijn of wat meer aangepast aan de actualiteit.
Dus krijg jij zo’n mooie review, voeg die dan aan de tekst toe. Mensen laten zich nou eenmaal beïnvloeden door de ervaringen van anderen. En ook door het gedrag. Dus heb jij bijvoorbeeld veel boeken verkocht, zet dat dan boven de flaptekst.
Denk aan:
- Meer dan 10.000 exemplaren verkocht.
- Ruim 10.000 lezers gingen je voor.
Tip #5: Bereid een goede pitch voor
Als je een boek hebt geschreven, dan benut je vaak elke kans om dat boek te promoten. Heel belangrijk daarbij is om dat te doen als jij denkt dat je gesprekspartner er daadwerkelijk belang bij heeft.
Ga jij je boek mondeling promoten, dan is het dus cruciaal dat je iets weet over diegene tegenover je. Een goede pitch begint dan ook vaak met het stellen van de juiste vragen, waarvan het antwoord mógelijk een bruggetje is naar jouw boek.
Waarom deze tip? Omdat veel auteurs de valkuil hebben om te vertellen over het eigen proces rondom de totstandkoming van het boek. Als jij de ander wil overtuigen dat jouw boek de moeite van het lezen waard is, dan gaat het niet om jou, maar om die ander.