Waarom moet je een persbericht maken?

Welk document stuur je mee met een recensie-exemplaar van jouw boek als je wilt dat een tijdschrift, krant of blogger jouw boek gaat recenseren? Een persbericht! Het is een must voor jouw boekpromotie. Het vertelt de media en anderen hoe en waarom jouw boek het verschil gaat maken. Voor een auteur is een persbericht het equivalent van een geboortekaartje.

Het maken van een persbericht is niet optioneel, maar een noodzaak. Het kan namelijk de bepalende factor zijn voor hoeveel aandacht jouw boek krijgt.

persberichtjeu


Wil jij meer tips voor het verkopen van je eigen boek? Bekijk dan onze whitepaper 'Verkopen van je eigen boek'.

 Download het whitepaper   'Verkopen van je eigen boek'

Het doel van een persbericht

Het is belangrijk om in jouw achterhoofd te houden dat het doel van een persbericht is om (media) aandacht te genereren en niet om jouw boek te verkopen. Wanneer je een persbericht samen met een recensie-exemplaar naar recensenten verstuurd, zullen zij het persbericht bekijken en aan de hand hiervan beslissen of dit relevant is voor hun platform. Als het persbericht slechts een verkooppraatje bevat, heeft het geen nieuwswaarde. Er worden namelijk heel veel boeken in Nederland uitgegeven en verkocht, dus dit is geen nieuws. Het persbericht is de eerste kennismaking met jouw boek. Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken, dus zorg ervoor dat jouw persbericht nieuwswaarde heeft én goed geschreven is.

Een persbericht is multifunctioneel

Boekrecensies verkrijgen is niet het enige waar je een persbericht voor kunt inzetten. Een persbericht is multifunctioneel en heb je ook nodig voor andere soorten publiciteit:
- Interviews met (lokale) media
- Nieuwsberichten in kranten en tijdschriften
- Radio- en tv-interviews
- Bloginterviews voor jouw virtuele boektour
- Lezingen
- Traffic genereren naar jouw auteurswebsite

De meeste traditionele uitgevers schrijven en verspreiden persberichten voor hun auteurs. Als je jouw boek in eigen beheer gaat uitgeven, dan moet je zelf een persbericht maken of iemand inhuren die het persbericht voor jou schrijft.

De (potentiële) impact van een persbericht

Je kunt het beste boek geschreven hebben, maar als niemand het weet of heeft gezien, zal het boek niet goed verkopen. Dit is waar de kracht van een goed opgesteld persbericht in het spel komt. De belangrijkste voordelen van een persbericht zijn:

- Verhoogde zichtbaarheid
Wanneer jouw persbericht wordt opgepakt door een krant, tijdschrift of een platform, dan verhoogt dit de zichtbaarheid van jouw boek. Meer media-aandacht, betekent dat meer mensen te weten komen over jouw boek.
- Expertstatus
Wanneer er een positieve recensie uit voortvloeit, dan heeft dit een positief effect op jouw status als expert. Het laat zien dat je weet waar je mee bezig bent.
- Meer boeken verkopen
Meer aandacht voor jouw boek, betekent vaak ook meer interesse. Aangezien je een grote en/of gerichte doelgroep bereikt wanneer jouw persbericht gepubliceerd wordt, bestaat er een grote kans dat hier potentiële kopers tussen zitten.
- Lage of geen kosten
Het verspreiden van een persbericht is een relatief goedkope manier om jouw boek te promoten. Je hebt de kosten zelf in de hand. Ga je iemand inschakelen om het persbericht
te schrijven? Dan levert dit natuurlijk meer kosten op, maar vaak ook een sterker persbericht. Wij kunnen jou ook hiermee helpen! Stuur ons hiervoor gerust een mail. Je kunt er ook voor kiezen om het persbericht zelf te schrijven. Op internet zijn veel tips en trucs te vinden die je hierbij kunnen helpen.
- Snelle ranking op Google
Persberichten zijn ook een waardevolle manier om het SEO-profiel van jouw auteurswebsite of productpagina te verbeteren. Nu hoor ik je denken: SEO-profiel? Met een krachtig SEO-profiel, word je beter vindbaar op internet, waaronder Google. Wanneer iemand zoekt op een term die met jouw boek te maken heeft, komt jouw bericht eerder hoog als zoekresultaat naar voren. Daarnaast plaatsen websites vaak bij het bericht een link naar je auteurswebsite. Ook deze links dragen sterk bij aan een sterke(re) positie op internet. Met als gevolg: meer bezoekers op je website die (hopelijk) allemaal je boek bestellen!

Wil jij meer tips voor het verkopen van je eigen boek? Bekijk dan onze whitepaper 'Verkopen van je eigen boek'.

 Download het whitepaper   'Verkopen van je eigen boek'

Meer blogs en tips lezen?

van influencer naar auteur: do's and don't

Hey daar, influencer en aspirant-schrijver! Wil jij je horizon verbreden en een boek schrijven? Misschien over jouw dienst, een geweldig idee of een goed verhaal. Een groot voordeel heb je al: een...
> Verder lezen

Wanneer mag je jezelf auteur noemen?

Veel auteurs durven zichzelf, ondanks dat ze een of meerdere boeken hebben geschreven, vaak nog geen auteur te noemen. Er blijken een aantal overtuigingen te zijn die daar de oorzaak van zijn. Welke...
> Verder lezen

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen