Boekpromotie: tips voor bloggen als auteur

Een boek schrijven is een behoorlijke uitdaging. En dan hebben we het nog niet eens over de boekpromotie. Want om je boek te verkopen moet je een publiek opbouwen. Daarmee begin je vaak al wanneer je boek nog niet eens af is. Een mooie manier om zo’n publiek op te bouwen is door te bloggen.

In dit blog geven we je een aantal tips over hoe je regelmatig interessante blogs kunt bedenken en schrijven. Want met een beetje creativiteit en doorzettingsvermogen bouw je voor de lancering van je boek al een community op.

Om succesvol te worden met je boek, is het van belang dat je veel aandacht besteedt aan je marketing. Allereerst is het natuurlijk van belang dat jouw verkooppagina er professioneel uitziet en is het tegenwoordig onvoorstelbaar om geen gebruik te maken van social media in jouw marketingstrategie.

Wil je graag weten hoe je het best jouw boek kan verkopen? Download dan ook vooral onze whitepaper: verkopen van je boek. Ook delen wij regelmatig blogs over boekmarketing, neem geen kijkje op onze blogpagina!

 

Voordat je van start gaat met bloggen is het raadzaam om de volgende zaken helder te hebben:

  • Voor wie ga je bloggen? Met andere woorden: wie wens je te bereiken, wie spreek je aan?
  • Waarover schrijf je graag? En vindt jouw ideale lezer dit interessant?
  • Wat wil je bereiken met het bloggen? Zijn dat bezoekers naar je website, extra boekverkopen of aanmeldingen op jouw maillijst?

Vervolgens kun je met onderstaande tips direct aan de slag!

Bloggen voor de boekpromotie

1. Je hebt een website nodig

Een website is een belangrijk vertrekpunt. Dit is namelijk de plek waarop jij je blogs gaat plaatsen. De blogs zijn vaak té lang om te plaatsen op social media. Daarom gebruik je op jouw social media kanalen een nieuwsgierig makende tekst die naar jouw blog verwijst.

2. Ga vooraf brainstormen over blogonderwerpen

Om niet zomaar, zonder plan, van start te gaan met bloggen is het raadzaam om vooraf een aantal onderwerpen te bepalen. Nadat je hebt nagedacht over jouw doelgroep en wat jouw ideale lezer interessant vindt, kun je blogonderwerpen gaan bepalen.

Vind je het lastig om blogonderwerpen te bepalen? Ga dan eens na welke thema’s jouw boek bevat, welke onderwerpen je hierin behandelt en waarover jij veel weet te vertellen. Zorg dat je niet alleen maar publiceert wat je leuk vindt, maar probeer een lijn aan te brengen in de berichten. Zorg daarnaast voor onderscheidend vermogen en eigenheid. Dat maakt jouw blogs straks uniek!

3. Verdiep je in zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is het optimaliseren van jouw website/blog om de vindbaarheid in zoekmachines als Google te verbeteren. Door woorden te gebruiken waarop veel mensen zoeken in zoekmachines kun jij, onbetaald, je positie in de zoekresultaten verbeteren. Je komt dan hoger in Google te staan.

Hoe bepaal je zoekwoorden? Nou, door een zoekwoorden onderzoek te doen.
Gebruik hiervoor google suggest: wanneer je een zoekwoord intypt in Google, krijg je direct een heleboel suggesties. Dit zijn direct al de meest gebruikte zoekwoorden in de zoekmachine.

Google Suggest

Vervolgens wil je ook graag weten hoeveel er gezocht wordt op deze term:

Gebruik dan tools om het zoekvolume te bepalen: je kunt het zoekvolume op een bepaald woord opzoeken via de zoekwoordenplanner van Google. Hiervoor moet je een Google Ads account hebben. Heb je die niet? Gebruik dan de tool: Ubersuggest. Door het invoeren van een zoekwoord, zie je het zoekvolume verschijnen. Een mooie manier om uit te vinden of er inderdaad op deze term gezocht wordt. Is het zoekvolume hoog? Gebruik deze term dan in je blog!

Keyword prentenboek

4. Blog frequent

Nee, je hoeft niet dagelijks te bloggen! Maar zorg wel voor regelmaat. 😊 Jouw volgers vinden het prettig om te weten wanneer er een nieuw blog verschijnt. Kies een vaste dag en tijdstip per week wanneer jij jouw blog plaatst.

5. Plaats alleen unieke content

Want jij als schrijver/auteur van een boek snapt dat niets vervelender is dan wanneer een ander jouw schrijfsels kopieert. Daarnaast waardeert Google unieke content hoger. Met unieke content bedoelen we niet dat er nog niets over dat onderwerp geschreven is. Het gaat erom dat jij op een unieke, eigen manier de teksten opschrijft. Uit hierin je eigen creativiteit!

6. Voeg CTA’s en ankerlinkjes toe in je blog

Vanuit jouw blogs kun je verwijzen naar andere pagina’s op je website, de verkooppagina van je boek en/of andere blogs. Dit doe je door ankerlinkjes toe te voegen. Dit zijn hyperlink (zoals hieronder) die bedoeld zijn om de bezoeker snel naar een andere plaats binnen je website te brengen.

Daarnaast kun je CTA’s (call to actions) toevoegen aan je blog. In het Nederlands zijn het gewoon simpelweg buttons die verwijzen naar een bepaalde actie. Via deze website kun je eenvoudig een button aanmaken, downloaden en als afbeelding toevoegen aan jouw blog. Geef de afbeelding vervolgens een hyperlink mee en je hebt een CTA gemaakt naar, bijvoorbeeld, jouw verkooppagina.

Button aanmakenVoorbeeld van een aangemaakte button

7. Gewoon doen!

Bloggen spannend? Ja! Maar wij adviseren je het gewoon te doen! Het is een mooie manier om content te creëren, meer verkeer naar jouw website te krijgen en het helpt om jouw boek structureel onder de aandacht te brengen.

 

Meer blogs en tips lezen?

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen

Vergroot je expertstatus: geef een boek uit!

Heb je veel ervaring en kennis binnen je vakgebied? Wil je jouw expertstatus vergroten en vertrouwen opbouwen? Dan is het uitgeven van een boek een goed idee. Een boek vergroot namelijk je...
> Verder lezen

Het thema van je boek bepalen

Waarom het belangrijk is om het thema van je boek goed te kennen Als auteur krijg je misschien weleens de vraag: wat is het thema van je boek? Niet elke auteur heeft daar, gek genoeg, gelijk een...
> Verder lezen