Hoe promoot je een boek met een klein budget?

Hoe promoot je een boek? Dit is een vraag die veel auteurs zichzelf stellen. Het schrijven van een boek is namelijk één ding, maar reclame maken voor een boek is weer een hele andere tak van sport. Laat staan een boek promoten zonder al te veel kosten. Gelukkig hebben wij in deze blog een aantal marketingactiviteiten voor jou uiteengezet die niet te veel kosten, maar wél effectief zijn.

kelly-sikkema-3-Tc_5LROrM-unsplash

Zet jezelf online op de kaart als expert

Het boek is een onderdeel van jou. Om je boek te verkopen, moet je ook jezelf kunnen verkopen. Dit kun je doen door jezelf online op de kaart te zetten als expert. Heb jij een kookboek geschreven? Maak een foodblog met recepten, laat jouw gerechten zien op social media en benader andere foodblogs met de vraag of je een gastblog mag schrijven. Of heb je een managementboek geschreven? Bezoek dan netwerkborrels en sluit je aan bij diverse groepen op LinkedIn gericht op jouw vakgebied. Hier kun je deelnemen aan discussies en jouw expertise laten zien. Probeer de interesse van anderen te wekken en vergeet niet te verwijzen naar jouw boek op jouw LinkedIn profiel.

Maak gebruik van social media

Om je online zichtbaarheid te vergroten, is het belangrijk om actief te zijn op social media. Maar hoe promoot je een boek en op welk kanaal? Dat is afhankelijk van jouw doelgroep. Probeer inzichtelijk te krijgen wie tot jouw doelgroep behoren en op welk kanaal jouw doelgroep zich bevindt. Het is beter om een beperkt aantal kanalen te gebruiken waar je je volledig op kunt focussen dan half werk te leveren doordat je actief probeert te zijn op alle kanalen.

Verspreid een persbericht

Een andere manier om bekendheid op te bouwen, is het verspreiden van een persbericht. Begin lokaal bij regionale kranten en huis-aan-huisbladen. De kans dat jouw persbericht wordt gepubliceerd is lokaal namelijk groter dan bij een nationale krant. Ook hebben veel steden tegenwoordig een website met nieuws over de buurt. Zij vinden het ontzettend leuk om nieuws uit de omgeving te delen, zoals een schrijver die zijn of haar droom heeft waargemaakt en een boek in eigen beheer heeft uitgeven.

Vraag je jezelf nu af: hoe maak ik een goed persbericht? Op 15 oktober geven wij de Workshop Selfpublishing. Hier krijg je inzicht in het selfpublishing proces en ga je onder andere aan de slag met het schrijven van je persbericht. Meld je hier aan:
Meer info en aanmelden Workshop Selfpublishing

Schakel ambassadeurs in

Je kunt nog zo hard roepen dat je een geweldig boek hebt uitgegeven, maar het is natuurlijk geloofwaardiger als iemand anders dit roept. Want welke schrijver zal nu zeggen dat hij of zij een slecht boek heeft geschreven? Het is dus tijd om ambassadeurs in te schakelen! Vraag aan jouw omgeving of zij jouw boek willen delen op social media en vraag aan je lezers of ze een review willen schrijven over jouw boek. Een beoordeling is ontzettend waardevol en bovendien gratis!

Meer blogs en tips lezen?

Met de juiste mindset de marketingfase in

Het succes van een boek hangt voor een groot deel af van… de marketing. Dat is een gegeven waar je als auteur mee te dealen hebt. En voor de een is dat makkelijker dan voor de ander. In dit blog...
> Verder lezen

Zo maak je impact met je boek

Heb jij een boek geschreven waarmee je een maatschappelijk thema wilt aankaarten en een en ander in beweging wilt krijgen? Dan helpt het om je op vijf specifieke gebieden te focussen. Welke dat zijn,...
> Verder lezen

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen