Als auteur je Instagram profiel optimaal benutten

In ons blog van 19 juli gaven we je tips over hoe je als auteur je LinkedIn profiel kunt inrichten. In dit blog lees je hoe jij als auteur je Instagram profiel optimaal kunt benutten. Instagram is een informeel en laagdrempelig platform waar jij jouw boek kunt promoten en ervaringen kunt delen met anderen. 

In dit blog geven we je handvatten om als auteur je Instagram profiel optimaal te benutten. We geven je antwoorden op de volgende vragen:

  • Welke naam geef ik mijn Instagram profiel?
  • Hoe maak ik mijn profiel visueel aantrekkelijk?
  • Wat kan ik posten?

Wist je dat wij regelmatig webinars geven over verschillende fases in het uitgeefproces? Zo staan er ook verschillende webinars gepland over boekmarketing.
Komende webinars

Als auteur je instagram inrichten

Welke naam geef ik mijn Instagram profiel?

De naam van je Instagram profiel is erg belangrijk, dit is namelijk hoe je profiel in de zoekfunctie tevoorschijn komt. Belangrijk om te weten is dat je een naam én een gebruikersnaam hebt. In de zoekmachine kun je op zowel de naam als de gebruikersnaam zoeken. Als auteur is het dus handig dat je bijvoorbeeld in de gebruikersnaam je eigen naam vermeldt en in de naam de titel van je boek gebruikt:

Gebruikersnaam: boeken_gilde

Naam: Een goed boek verdient mooi 📖

De gebruikersnaam maak je aan wanneer je een profiel gaat openen. De naam kun je bewerken door naar je profiel te gaan en te klikken op ‘profiel bewerken’. Ga maar eens naar Instagram, het wijst zich vanzelf! Het komt weleens voor dat jouw gekozen gebruikersnaam al in gebruik is. Wanneer dit het geval is, gebruik dan cijfers of een underscore om je naam aan te vullen. Op deze manier behoud je toch je volledige naam en blijf je optimaal vindbaar.

Hoe maak ik mijn profiel (visueel) aantrekkelijk?

Op Instagram krijg je te maken met een zogeheten ‘feed’, oftewel: het overzicht van al jouw geplaatste foto’s. Je kunt ervoor kiezen om je feed in één stijl en/of kleurenpalet in te richten, of gewoon lekker te plaatsen waar jij zin in hebt zonder rekening te houden met deze aspecten. Wat wel belangrijk is, is de kwaliteit van de foto die je post. Zorg altijd dat wat je wilt laten zien met je foto goed zichtbaar is, dus geen té in- of uitgezoomde foto of een foto van slechte kwaliteit.

Voorbeelden van Instagram profielen met een duidelijke ‘feed stijl’ zijn Charlotteslittlecorner (bookstagrammer) en Jamie Oliver.

Een Instagram profiel waar wel een rode draad in terug is te zien, maar tegelijkertijd ook wordt gepost wat uitkomt, is onze eigen Instagram pagina (Klik hier) maar ook bijvoorbeeld de pagina van auteur Lisette Jonkman.

Zelf een mooie feed kan creëren? Hier een aantal tips:

  • Maak foto’s met behulp van een lichtbak, zo creëer je een neutrale achtergrond voor je boekfoto’s. (Wanneer je dit te simpel vindt, kun je je boek bijvoorbeeld ook op een schapenvel of een ander mooi kleed leggen);
  • Maak zoveel mogelijk gebruik van hetzelfde filter om eenheid te creëren;
  • Creëer een eigen stijl door middel van Canva. Op Canva zijn er veel format-voorbeelden beschikbaar waar je je eigen creativiteit op los kunt laten;
  • Wissel sfeerbeelden af met portretfoto’s en teksten, zo creëer je diversiteit op je pagina. Zorg ook hierbij dat je eenheid creëert en in dezelfde stijl te werk gaat;
  • Doe research en kijk af bij anderen! Beter goed gejat, dan slecht verzonnen, toch? 😉

Wat kan ik posten?

Op je profiel account kun je bijvoorbeeld het proces rondom het schrijven, opmaken en uitbrengen van je boek posten. Daarnaast kun je ook persoonlijke posts maken, jouw volgers vinden het vast interessant om te zien welk gezicht er achter het boek schuilt. De overweging of je het profiel account volledig op het boek of ook op jezelf richt, is volledig aan jou!

Het gebruik van hashtags kan het bereik van je post vergroten. Door 5 tot 10 erg populaire en 5 tot 10 kleinere hashtags te gebruiken, optimaliseer je het bereik. Grote hashtags zijn algemener en hebben veel volgers. Kleinere hashtags hebben meer betrekking op je post en zullen minder volgers hebben. Echter zijn de kleine hashtags wel specifieker en is het minder druk op deze tijdlijn, hier zal je dus sneller bovenaan komen te staan.

Enkele voorbeelden van populaire/grote hashtags die wij gebruiken zijn:

#Boeken #Books #Bookstagram #Publishing #Selfpublishing #Author #Genre

Voorbeelden van kleine tot middelgrote hashtags zijn:

#BoekenGilde #Enschede #Twente #Auteur #Boekenshop

Hoe weet je nou of een hashtag groot of klein is? Klik dan eens op de hashtag en je gaat naar de betreffende tijdlijn. Hier zie je hoeveel berichten er zijn geplaatst met deze specifieke hashtag. Hoe meer berichten, hoe populairder/groter de hashtag.

Tip💡: Schakel over naar een bedrijfsprofiel. Op deze manier kun je de statistieken van jouw Instagram account bekijken.

Wist je dat wij regelmatig webinars geven over verschillende fases in het uitgeefproces? Zo staan er ook verschillende webinars gepland over boekmarketing.
Komende webinars

 

Meer blogs en tips lezen?

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen

Vergroot je expertstatus: geef een boek uit!

Heb je veel ervaring en kennis binnen je vakgebied? Wil je jouw expertstatus vergroten en vertrouwen opbouwen? Dan is het uitgeven van een boek een goed idee. Een boek vergroot namelijk je...
> Verder lezen

Het thema van je boek bepalen

Waarom het belangrijk is om het thema van je boek goed te kennen Als auteur krijg je misschien weleens de vraag: wat is het thema van je boek? Niet elke auteur heeft daar, gek genoeg, gelijk een...
> Verder lezen