Als auteur je LinkedIn profiel inrichten

Naast de sociale mediakanalen Facebook en Instagram is ook LinkedIn een mooi platform om je boek te promoten én je netwerk uit te breiden. Op LinkedIn kun je namelijk een doelgericht netwerk opbouwen door gebruik te maken van de geavanceerde zoekfuncties en de openbare- en besloten groepen. Zelf een groep aanmaken is ook mogelijk.

In dit blog geven wij je handvatten om als auteur je LinkedIn profiel zo goed mogelijk in te richten. We gaan het hebben over:

  • Hoe maak ik mijn LinkedIn profiel op?
  • Wat schrijf in in de samenvatting?
  • Wat kan ik posten?

Wist je dat wij regelmatig webinars geven over verschillende fases in het uitgeefproces? Zo staan er ook verschillende webinars gepland over boekmarketing.
Komende webinars

Als auteur je LinkedIn profiel inrichten

Hoe maak ik mijn LinkedIn profiel op?

Belangrijk bij het opmaken van je LinkedIn profiel is dat je een duidelijke, professionele en vriendelijke profielfoto hebt. Een eerste indruk maak je namelijk maar één keer. Een header kan naar eigen keuze worden ingevuld. Een LinkedIn header is gemakkelijk te vinden via Google of je kunt er zelf één ontwerpen met Canva. Vervolgens kun je in je kopregel je expertise weergeven door de titel van je boek en steekwoorden te gebruiken. Door hier gebruik van te maken zal je profiel makkelijker vindbaar zijn.

Voorbeeld: Bloemen in het veld📚 | Auteur | Schrijver | Spreker | Selfpublishing |

Wat schrijf ik in de samenvatting?

Het is belangrijk dat je boven je samenvatting je contactgegevens vermeldt zodat een bezoeker van je profiel makkelijk contact met je kan opnemen. In de samenvatting kun je kort iets over jezelf vertellen, beschrijven hoe je boek tot stand is gekomen, in welke genres je schrijft en natuurlijk over de kwaliteiten waar jij als auteur over beschikt. Je kunt de uitgeverij of drukker benoemen en aangeven waar de geïnteresseerden jouw boek kunnen aanschaffen. Vergeet ook niet de titel(s) van je boek(en) te benoemen. Ook is het mogelijk om je boek(en) onder het kopje ‘ervaring’ toe te voegen.

Wat kan ik posten?

Voor LinkedIn geldt hetzelfde als op Facebook of Instagram; plaats regelmatig relevante updates. Post echter niet te vaak. Door het algoritme van LinkedIn zal je post dan snel naar de achtergrond verdwijnen en dat is natuurlijk zonde. Denk eerder aan minimaal twee keer per week een update. Zorg er bij het plaatsen van een post wel voor dat dit geen schreeuwerige salespost wordt. Wat je wel kunt doen is in elke post een verwijzing achterlaten naar de website waar mensen je boek kunnen aanschaffen.

Laat door middel van de posts jouw expertise zien en deel inhoudelijke informatie. Schrijf je bijvoorbeeld blogs en/of ontvang je recensies? Deel deze dan op LinkedIn.

Wist je dat wij regelmatig webinars geven over verschillende fases in het uitgeefproces? Zo staan er ook verschillende webinars gepland over boekmarketing.
Komende webinars

Meer blogs en tips lezen?

Hoe word jij met je boek een autoriteit binnen je vakgebied?

Ga jij vanuit jouw vakgebied een boek schrijven? Dan kun je dat boek gebruiken als een visitekaartje en aanvulling in je werk (bijvoorbeeld als onderdeel van een training of om een bepaalde grote...
> Verder lezen

Zo vind je een uitgever voor je boek

Heb je een manuscript geschreven en droom je ervan om dat manuscript in boekvorm uit te geven, dan zijn er grofweg twee routes: je boek in eigen beheer uitgeven (selfpublishing) of op de traditionele...
> Verder lezen

Boek zelf uitgeven: duur of kostbaar?

Een veelgehoord bezwaar om zelf een boek uit te geven, is dat de investering voor jou als auteur is. Het algemene beeld heerst dat je voor het uitgeven van een boek diep in de buidel moet tasten. In...
> Verder lezen