Als auteur je LinkedIn profiel inrichten

Naast de sociale mediakanalen Facebook en Instagram is ook LinkedIn een mooi platform om je boek te promoten én je netwerk uit te breiden. Op LinkedIn kun je namelijk een doelgericht netwerk opbouwen door gebruik te maken van de geavanceerde zoekfuncties en de openbare- en besloten groepen. Zelf een groep aanmaken is ook mogelijk.

In dit blog geven wij je handvatten om als auteur je LinkedIn profiel zo goed mogelijk in te richten. We gaan het hebben over:

  • Hoe maak ik mijn LinkedIn profiel op?
  • Wat schrijf in in de samenvatting?
  • Wat kan ik posten?

Wist je dat wij regelmatig webinars geven over verschillende fases in het uitgeefproces? Zo staan er ook verschillende webinars gepland over boekmarketing.
Komende webinars

Als auteur je LinkedIn profiel inrichten

Hoe maak ik mijn LinkedIn profiel op?

Belangrijk bij het opmaken van je LinkedIn profiel is dat je een duidelijke, professionele en vriendelijke profielfoto hebt. Een eerste indruk maak je namelijk maar één keer. Een header kan naar eigen keuze worden ingevuld. Een LinkedIn header is gemakkelijk te vinden via Google of je kunt er zelf één ontwerpen met Canva. Vervolgens kun je in je kopregel je expertise weergeven door de titel van je boek en steekwoorden te gebruiken. Door hier gebruik van te maken zal je profiel makkelijker vindbaar zijn.

Voorbeeld: Bloemen in het veld📚 | Auteur | Schrijver | Spreker | Selfpublishing |

Wat schrijf ik in de samenvatting?

Het is belangrijk dat je boven je samenvatting je contactgegevens vermeldt zodat een bezoeker van je profiel makkelijk contact met je kan opnemen. In de samenvatting kun je kort iets over jezelf vertellen, beschrijven hoe je boek tot stand is gekomen, in welke genres je schrijft en natuurlijk over de kwaliteiten waar jij als auteur over beschikt. Je kunt de uitgeverij of drukker benoemen en aangeven waar de geïnteresseerden jouw boek kunnen aanschaffen. Vergeet ook niet de titel(s) van je boek(en) te benoemen en te verwijzen naar je auteurssite als je hier over beschikt. Ook is het mogelijk om je boek(en) onder het kopje ‘ervaring’ toe te voegen.

Wat kan ik posten?

Voor LinkedIn geldt hetzelfde als op Facebook of Instagram; plaats regelmatig relevante updates. Post echter niet te vaak. Door het algoritme van LinkedIn zal je post dan snel naar de achtergrond verdwijnen en dat is natuurlijk zonde. Denk eerder aan minimaal twee keer per week een update. Zorg er bij het plaatsen van een post wel voor dat dit geen schreeuwerige salespost wordt. Wat je wel kunt doen is in elke post een verwijzing achterlaten naar de website waar mensen je boek kunnen aanschaffen.

Laat door middel van de posts jouw expertise zien en deel inhoudelijke informatie. Schrijf je bijvoorbeeld blogs en/of ontvang je recensies? Deel deze dan op LinkedIn en vergeet hierbij niet je auteurssite te vermelden.

TIP💡

Vind je het lastig om te bedenken hoe je je profiel visueel aantrekkelijk kunt maken? Neem dan een kijkje op de LinkedIn-pagina’s van Freddie Drijsen, Ellen Rikkink en Nicole Nijhuis om inspiratie op te doen. En als je dan toch bezig bent; volg gelijk de bedrijfspagina van BoekenGilde! 😉

Wist je dat wij regelmatig webinars geven over verschillende fases in het uitgeefproces? Zo staan er ook verschillende webinars gepland over boekmarketing.
Komende webinars

Meer blogs en tips lezen?

Als je écht talent hebt, dan word je er wel uitgepikt…

Onlangs vroeg ik advies aan Rodaan Al Galidi, auteur van onder andere 'Hoe ik talent voor het leven kreeg' en 'Holland'. Mijn vraag had betrekking tot de zoektocht van een opdrachtgever naar een...
> Verder lezen

Zo verkoop je simpel en snel grote hoeveelheden boeken

De laatste tijd zien we bij opdrachtgevers mooie voorbeelden van hoe de verkoop van boeken gestimuleerd wordt als je je doelgroep niet als individu beschouwt, maar als groep. Hoe je dat doet, leggen...
> Verder lezen