Zo maak je impact met je boek
Heb jij een boek geschreven waarmee je een maatschappelijk thema wilt aankaarten en een en ander in beweging wilt krijgen? Dan helpt het om je op vijf specifieke gebieden te focussen. Welke dat zijn, lees je in dit blog.
Wil jij je eigen boek uitgeven? Vraag dan een offerte aan. Zo weet jij waar je aan toe bent!
Focusgebied #1: wat maakt jou(w boek) uniek?
Aandacht krijg je vaak pas als jouw geluid anders klinkt dan dat van een ander. Durf je daarom uit te spreken. Laat je eigen geluid horen. Deel je mening, ook als je die niet altijd met feiten kunt aantonen. Wijk af van de meute. Over heel veel thema’s zijn al heel veel boeken geschreven. Bedenk daarom wat jou en je boek uniek maakt en leg dát onder het vergrootglas bij elke stap in het uitgeefproces (en dat begint dus al in de schrijffase).
Focusgebied #2: stap naar voren
In het verlengde van #1 ligt de zichtbaarheid van jou als auteur. Jouw zichtbaarheid is cruciaal bij het maken van impact. Vind je die zichtbaarheid spannend? Bedenk dan op welke manier dat voor jou natuurlijk voelt en/of zoek hulp bij het ontwikkelen van vaardigheden die je nodig hebt om je zichtbaarheid te vergroten. Denk aan een cursus bloggen en/of vloggen, een presentatietraining, een mediatraining, begeleiding bij het aanscherpen van jouw verhaal naar buiten toe (je positionering) et cetera. Laat ook professionele foto’s van jezelf maken. Daarmee maak je sowieso een goede eerste indruk.
Focusgebied #3: zoek ambassadeurs
Schrijf jij een boek over een bepaald thema? Dan zijn er vaak organisaties die belang kunnen hebben bij de verschijning van jouw boek. Denk aan branche-/vakspecifieke organisaties, belangenorganisaties et cetera.
Wellicht willen dit soort partijen investeren (denk aan: adverteren, sponsoren) of willen ze een x-aantal boeken voorbestellen. Misschien willen ze aandacht besteden aan je boek in ruil voor een x-aantal exemplaren. Probeer buiten de gebaande paden te denken en doen en ga op zoek naar jullie gedeelde belangen. Vaak zijn die er wel en kan er veel moois uit ontstaan.
Focusgebied #4: zet elke stap op een professionele manier
Tja, een beetje voor de hand liggend misschien, toch willen we dit benoemen. Impact maak je pas als je goed voor de dag kunt komen met alles wat onderdeel is van jouw missie. Dat betekent ook dat je boek er piekfijn uit moet zien (van binnen en buiten), dat het drukwerk goed verzorgd is, dat de verkoopprijs marktconform is en dat jij als auteur in staat bent om het boek op een professionele manier aan te prijzen. Dat laatste is echter makkelijker gezegd dan gedaan…
Focusgebied #5: wees concreet
Dat professionele aanprijzen is voor veel auteurs best moeilijk. Want jeeeetje, het was toch ook wel een heel gedoe, zo’n boek schrijven, het dan ook nog uitgeven en die marketingfase is ook best lastig…Als je daar in je communicatie de nadruk op legt, dan zul je wellicht veel complimenten krijgen dat het je uiteindelijk gelukt is, maar of je je boek ook vaak verkoopt is nog maar de vraag.
Om impact te maken met je boek is het van belang dat je je focust op de missie die je hebt, dat alle communicatie met interessante partijen (zoals je doelgroep, inkopers van boekhandelaren, media et cetera ) gericht is op die missie én op jullie wederzijdse belang (win-win). Weet wie je voor je hebt, voel aan, stel vragen en alsjeblieft… bewaar je auteursworstelingen voor thuis aan de keukentafel.
Wil jij je eigen boek uitgeven? Vraag dan een offerte aan. Zo weet jij waar je aan toe bent!