Met de juiste mindset de marketingfase in


Het succes van een boek hangt voor een groot deel af van… de marketing. Dat is een gegeven waar je als auteur mee te dealen hebt. En voor de een is dat makkelijker dan voor de ander. In dit blog nemen we je mee in wat we zien gebeuren in die soms lastige marketingfase en hoe jij kunt voorkomen dat je de moed verliest.


Volg jij de gratis BoekenGilde webinars al? Daarin leggen we je van alles uit over het uitgeven van je eigen boek, met bijzondere aandacht voor de marketingfase. Bekijk hier de geplande webinars:
Komende webinars

Hoe het geregeld gaat

Veel auteurs beginnen, na de publicatie van hun boek, voortvarend. Mijlpalen worden gedeeld op social media, plaatselijke pers wordt aangeschreven, familie en vrienden worden op de hoogte gebracht en dan… valt het stil. Er gebeurt wel iets, maar echt hard gaat het niet. En dan wordt op een feestje die irritante (en ook enigszins cliché) vraag gesteld: ‘En? Hoeveel boeken heb je al verkocht?’
Daar sta je dan, met je mond vol tanden. In werkelijkheid valt het verkochte aantal exemplaren je niet eens tegen, maar echt indruk maak je er niet mee (denk je). Je vindt deze fase maar wat lastig…

Onze opvoeding

Tja, niet zo gek. Zowel de vraag als het gevoel dat je ervan krijgt. We zijn namelijk opgevoed met de overtuiging dat succes in kwantitatieve zaken zit. Het verkochte aantal boeken, of de investering al is terugverdiend, of er al een herdruk komt; het lijkt iets te zeggen over de kwaliteit van je boek. Toch is dat zeer zeker niet altijd het geval. Waar het in ieder geval iets over zegt, is de kwaliteit van de marketing. Doe je de juiste dingen en doe je de dingen goed? Om daar antwoord op te krijgen zul je vooral veel moeten uitproberen.

Van kwantiteit naar kwaliteit

Helemaal als debutant is het even zoeken naar de juiste manier(en) om je doelgroep(en) te bereiken. In het grote aanbod aan boeken en inspiratie worden we steeds kritischer in wat we wel tot ons laten komen en wat niet. Cruciaal voordat je dan ook maar iets doet aan marketing, is weten tegen wie je praat. Wie zijn nou die mensen die jouw boek moeten lezen? Wat houdt hen bezig? Met welke vragen lopen ze rond? Wat beweegt hen? En: hoe komen ze tot de aanschaf van een boek? Wanneer je daar zicht op krijgt, kun je veel gerichter je boodschap, toon en aanbod gaan aanpassen aan jouw doelgroep(en).

Van “koop-mijn-boek-NU” naar boeien

Geen mens laat zich graag dwingen om een boek te kopen. Ook jouw potentiële lezer niet. Het is dus van belang dat jij de ander op de een of andere manier boeit. Dat doe je niet door continu met je boek op de proppen te komen, maar te benaderen vanuit de inhoud. In welke richting je moet denken, hangt af van jezelf (waar kun jij over vertellen?), van je doelgroep (waar heeft de ander behoefte aan?) en van je boek (op welke manier sluit je boek aan op de behoefte van je doelgroep?). Als je die drie uitgangspunten bij elkaar weet te brengen, ga je van leuren naar boeien. En die vorm van marketing hou je véél langer vol.

Vanuit plezier

Dan staan niet langer de verkoopcijfers en al die andere kwantitatieve zaken centraal, maar het proces ernaartoe, het contact met je doelgroep, het delen. Dan verschuift je “succes-focus” naar de impact die je maakt, de reacties die je op je boek krijgt en gaat het om kwaliteit in plaats van kwantiteit. Je houdt het dan een stuk langer vol.

Volg jij de gratis BoekenGilde webinars al? Daarin leggen we je van alles uit over het uitgeven van je eigen boek, met bijzondere aandacht voor de marketingfase. Bekijk hier de evenementenkalender.
Komende webinars

 

 

Meer blogs en tips lezen?

Zo maak je impact met je boek

Heb jij een boek geschreven waarmee je een maatschappelijk thema wilt aankaarten en een en ander in beweging wilt krijgen? Dan helpt het om je op vijf specifieke gebieden te focussen. Welke dat zijn,...
> Verder lezen

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen