Zo verkoop je simpel en snel grote hoeveelheden boeken
De laatste tijd zien we bij opdrachtgevers mooie voorbeelden van hoe de verkoop van boeken gestimuleerd wordt als je je doelgroep niet als individu beschouwt, maar als groep. Hoe je dat doet, leggen we in dit blog uit.
Voorbeelden
Een boek over en voor professionals in de zorg, over leidinggevenden en medewerkers op de operatieafdeling, over tandartsenpraktijken, over voetbal. Zomaar wat voorbeelden van boeken met (onder andere) een specifieke, afgebakende doelgroep. Een doelgroep die zich vaak ook op een specifieke plek bevindt. Het voordeel hiervan is dat die plek makkelijk te vinden én te benaderen is.
Onderdeel van je marketingplan
In je boekpromotieplan heb je vast een boel opgenomen over hoe je je lezer kunt overtuigen jouw boek te kopen. Dat is heel verstandig, maar deze aanpak heeft tevens tot gevolg dat je vaak per stuk verkoopt. Hoe mooi zou het zijn als je ook af en toe een grote order erbij hebt? Zo vlieg je straks door je oplage heen! Kijk daarom nog eens goed naar je doelgroep: wie móét jouw boek lezen en waarom? Wat voegt dat toe? De antwoorden op die vragen verwerk je in een brief waarin je het belang van het leven van jouw boek krachtig verwerkt. En die brief stuur je naar directies, leidinggevenden, HR-functionarissen et cetera van bedrijven en instanties waar jouw doelgroep zich bevindt. Met als doel: dat jouw boek ingekocht wordt door die partij als cadeau, bedankje, geschenk bij het starten van nieuw personeel en ga zo maar door.
Hoe kom je aan gegevens?
Van belang is dat je vooraf goed onderzoek doet naar wie je het beste kunt benaderen. Bel gerust eens op en vraag ernaar. Verstandig is om bij je brief één exemplaar cadeau te doen. Dit overtuigt nog meer om je boek in te kopen. Je stuurt je brief en een exemplaar van je boek — natuurlijk mooi ingepakt, je geeft het immers cadeau! — altijd naar een persoon, niet naar een afdeling. Lukt het je niet om een naam te krijgen, stuur dan alleen een brief met daarin het aanbod dat ze een gratis exemplaar kunnen aanvragen.
Vervolgens wacht je even af. Na een week of twee kun je er nog eens achteraan bellen. Vraag dan of ze je brief en boek ontvangen hebben en of ze het interessant vinden.
Wat zet je in de brief?
Zoals hierboven al vermeld is het van belang dat je in de eerste alinea benadrukt waarom jouw boek interessant is voor de medewerkers van de organisatie. Daarnaast kun je een mooie review toevoegen, waarin met name wordt benadrukt wat die lezer ‘over heeft gehouden’ aan het lezen van het boek: inzichten, kennis, een gevoel van waardering et cetera.
Ook is het verstandig om gelijk al duidelijk te zijn over de kosten: voeg bijvoorbeeld een staffel toe, waarbij de verkoopprijs daalt naarmate de oplage stijgt.
En maak het bestellen niet te ingewikkeld: voeg een URL of een bestelformulier toe, zodat men er niet al te veel moeite voor hoeft te doen.
Het resultaat?
En zo kan het zomaar gebeuren dat je in één klap circa 2.500 exemplaren verkoopt, zoals een opdrachtgever van ons onlangs gebeurde. Vaak worden er niet gelijk zoveel exemplaren besteld, maar met honderd of tweehonderd exemplaren zijn we ook heel blij, toch?