Zo maak je in 2022 een vliegende start met jouw boek

Een nieuw jaar, nieuwe kansen. Dat geldt ook voor jouw boek. Hoe zorg je ervoor dat je boek de aandacht krijgt die het verdient, in de drukte van alledag? Hoe hou je grip op het proces: zowel de totstandkoming van je boek als de promotie? In dit blog geven we je drie concrete tips.

blogfoto

Alles leren over het zelf uitgeven van je boek? Meld je dan aan voor onze gratis webinars.
 Komende webinars

Tip #1: plan your work and work you plan

Om iets voor mekaar te krijgen, is een goed plan onontbeerlijk. Wat is het doel? Wat en wie is er voor nodig om dat doel te bereiken? Wanneer ga je wat doen? En wat doe je als het anders loopt dan gepland – je zogenaamde plan B?
Denk goed na of de acties en de bijbehorende planning voor jou haalbaar zijn? Zie je het écht zitten? Heb je genoeg kennis? Of kun je bepaalde taken beter uit handen geven of er meer ruimte voor inplannen? Een goed plan is realiseerbaar. De een kan er meer tijd voor vrijmaken dan de ander. Hou het leuk!
Bonustip: reserveer de tijd in je agenda (en plan er niks overheen 😊).

Tip #2: waarom wilde je dit ook alweer?

Ooit begon je met het schrijven van een boek. Je had een droom, een doel. En dat zette je in beweging! Eenmaal in het proces, merk je dat het niet altijd even eenvoudig is. Maar ja… als een boek schrijven en uitgeven simpel was geweest, dan zouden meer mensen het doen (en zou het niet zo’n enorm voldaan gevoel geven!).
Wanneer je merkt dat je de moed verliest, herinner jezelf dan weer aan je doel. Aan het gevoel dat je had toen je besloot dat je een boek ging schrijven. Schrijf dat op, plak er desnoods een veelzeggende foto bij en leg dat bij je schrijfplek. Zo haal je dat positieve gevoel weer naar boven en help je jezelf moed te verzamelen om door te zetten!
Fijn om te weten: praktisch elke auteur heeft dit soort momenten. Je bent niet alleen!

Tip #3: leg contact met gelijkstemden

Verzamel andere auteurs om je heen, die min of meer in dezelfde fase zitten of juist net een stapje verder zijn (op social media – met name Facebook - leg je makkelijk contact). Overleg met elkaar, motiveer elkaar, help elkaar verder. Het kan enorm helpen! Want als die ander het kan, dan kun jij het ook, toch? Een ander voordeel is dat je elkaar tips kunt geven over de professionals met wie je werkt. Zo versterk je je eigen uitgeefnetwerk en dat van de ander.
Plan met een vaste regelmaat meetings, bijvoorbeeld via Teams of Zoom. Aan het eind van elke meeting deelt eenieder zijn of haar doel voor de komende periode. In de meeting die volgt, deel je de voortgang. Hiermee ben je elkaars ‘stok achter de deur’. Het kost je niks, behalve wat tijd! Maar je krijgt er enorm veel voor terug.

We wensen je in 2022 veel plezier met het schrijven en/of uitgeven van je boek! Heb je hulp nodig, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Alles leren over het zelf uitgeven van je boek? Meld je dan aan voor onze gratis webinars.
 Komende webinars

Meer blogs en tips lezen?

van influencer naar auteur: do's and don't

Hey daar, influencer en aspirant-schrijver! Wil jij je horizon verbreden en een boek schrijven? Misschien over jouw dienst, een geweldig idee of een goed verhaal. Een groot voordeel heb je al: een...
> Verder lezen

Wanneer mag je jezelf auteur noemen?

Veel auteurs durven zichzelf, ondanks dat ze een of meerdere boeken hebben geschreven, vaak nog geen auteur te noemen. Er blijken een aantal overtuigingen te zijn die daar de oorzaak van zijn. Welke...
> Verder lezen

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen