Zo wordt je boek beter vindbaar in Google

Uit onderzoek van Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) blijkt dat de gemiddelde consument nog altijd veel boeken koopt, maar de laatste jaren doen we dat steeds minder in de fysieke boekhandel. We bestellen massaal online, hoe jammer dat eigenlijk ook is (een boekenwinkel blijft toch geweldig?!). Als auteur is het van belang dat je met die kennis iets doet. Bestelt ook jouw doelgroep online (en de kans is groot)? Zorg er dan voor dat je vindbaar bent! In dit blog leggen we je uit hoe jij de online vindbaarheid van jouw boek en/of jou als auteur vergroot.

Google vindbaar

Vindbaar zijn begint met aanwezigheid


Tja, heel logisch eigenlijk. Als jouw boek online gevonden moet worden, dan moet je boek ook voorkomen op websites. Een supermakkelijke manier om dat voor mekaar te krijgen, is door middel van de verkoop via het Centraal Boekhuis (CB). BoekenGilde kan dat voor je verzorgen. Jouw boek is dan te bestellen bij grote én kleine online boekenshops. Denk aan Bol.com, Bruna.nl, Ako.nl, Scheltema.nl et cetera. Heel handig, want dat soort bekende websites zijn van zichzelf al enorm goed vindbaar.
Ook kun je je boek verkopen via de boekenshop van BoekenGilde en gebruikmaken van de auteurswebsite. Hierover later meer.

Ben jij (bijna) klaar met schrijven en wil je je boek zelf uitgeven? Download dan ons gratis whitepaper waarin we beschrijven hoe je in 8 stappen je boek uitgeeft.

Download het whitepaper 'In 8 stappen je eigen boek uitgeven'

Hoe vindbaar is jouw boek eigenlijk?


Dat is heel simpel te controleren! Ga naar Google of een andere zoekmachine (Bing wordt ook veel gebruikt) en tik een aantal relevante termen in, zoals de titel van jouw boek, de auteursnaam of misschien wat termen die met het thema te maken hebben. Als gebruiker kijken we meestal slechts naar de resultaten op de eerste pagina. Komt jouw boek op die pagina niet voor? Dan is er werk aan de winkel!

Vindbaar voor de doelgroep


Als we het hebben over vindbaarheid, dan is de vraag eigenlijk: ben ik/is mijn boek vindbaar voor de doelgroep van mijn boek? De vervolgvraag is dan: hoe zoekt mijn doelgroep? Welke woorden gebruikt diegene? Is de titel of de auteursnaam bekend? Zo niet, welke termen en zoekwoordcombinaties, zoals we dat noemen, gebruikt de doelgroep online? Als je dat weet, kun je ervoor zorgen dat je daarop vindbaar wordt. Via de zoekwoordplanner van Google kun je een zoekwoordenonderzoek doen. 

Hoe word je vindbaar op specifieke termen?


Als je doelgroep zoekt op de titel of de auteursnaam, dan is het niet zo lastig om gevonden te worden. Een dergelijke zoekopdracht is dusdanig specifiek dat Google waarschijnlijk wel jouw boek en/of jouw auteurspagina hoog in de resultaat zet. Je kunt de kans dan nog vergroten dat men op de juiste link klikt door de paginaomschrijving van je website aantrekkelijk te maken. Verdiep jezelf daar maar eens in (via YouTube of Google), het is eenvoudiger dan het wellicht klinkt.
Heb jij een boek geschreven over een specifiek thema, dan is de uitdaging iets groter. Het is dan van belang dat je content creëert rondom dat thema.

Hoe creëer ik content rondom een specifiek thema?


Online content is er in vele vormen. Denk aan een blog (zoals wat je nu leest), een vlog (een video die altijd een beschrijving kent en zogenaamde “tags” krijgt) of een simpele webpagina met tekst en uitleg. De vorm is niet zo belangrijk, als je maar uniek bent en de lezer iets biedt. Het voordeel van o.a. een blog is dat je telkens een andere insteek kunt kiezen. Het is dan van belang dat je een thema kiest dat grenst aan jouw boek en aansluit op wat de doelgroep van jouw boek boeiend vindt. Waar ze meer over willen lezen en… online naar zoeken! Zoekgedrag (dus welke woordcombinaties online worden gebruikt) kun je analyseren met een zoekwoordplanner. Zoek daar op internet maar eens naar. Er zijn verschillende tools voor.

Voordat we het vergeten…


Je moet zo’n blog wel online een plekje geven. Heb jij geen eigen website en zie je het ook niet zitten om er een te (laten) bouwen? Dan is de auteurswebsite van BoekenGilde voor jou een goede oplossing! Je hebt dan wél een eigen website met een doorlink naar jouw boek in de webshop, maar géén rompslomp wat betreft het onderhouden ervan en ook de verkoop wordt voor jou verzorgd. Hoe handig is dat?!

Meer weten?


Je hebt nu een beeld van hoe je online vindbaar wordt. Vind je dit interessant en wil je meer weten? Zoek dan eens online op termen als “SEO” en “online vindbaarheid vergroten”. Veel succes en plezier!

Ga jij een boek schrijven en wil je het uitgeven in eigen beheer?

Meer blogs en tips lezen?

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen

Vergroot je expertstatus: geef een boek uit!

Heb je veel ervaring en kennis binnen je vakgebied? Wil je jouw expertstatus vergroten en vertrouwen opbouwen? Dan is het uitgeven van een boek een goed idee. Een boek vergroot namelijk je...
> Verder lezen

Het thema van je boek bepalen

Waarom het belangrijk is om het thema van je boek goed te kennen Als auteur krijg je misschien weleens de vraag: wat is het thema van je boek? Niet elke auteur heeft daar, gek genoeg, gelijk een...
> Verder lezen