Zichtbaar worden als auteur

Spannend, maar cruciaal

Wanneer je een boek uitgeeft, zul je als auteur een stap naar voren moet zetten: van (relatief) onzichtbaar naar… zichtbaar. Omdat veel auteurs dit spannend vinden, helpen we je in dit blog om hier anders en meer ontspannen naar te kijken. Zodat jij vol zelfvertrouwen met je boek naar buiten durft te treden.

zichtbaar worden als auteur

Wil jij de eerste stap zetten in het uitgeeftraject? Vraag dan een Quick Scan aan. Je krijgt feedback op 1.000 woorden uit je manuscript en kunt ervaren hoe het redactieproces in zijn werk gaat. 

Vraag hier een Quick Scan aan



Niet durven is vaak: niet doen


‘The bird who dares to fall, is the bird who learns to fly.’ - Preksha Jain
Ik vind deze uitspraak zó treffend. Op met name social media worden we overspoeld met video’s, foto’s en posts die er – op het eerste gezicht – ontzettend gelikt en professioneel uitzien. We denken dan: dat lukt mij nooit! Dát durf ik niet, hoor! Zo ben ik nou eenmaal niet geboren… Met als gevolg dat wij als auteur onzichtbaar blijven en ons boek daardoor vaak ook niet de aandacht krijgt die het verdient. Zonde…! Als jij ervan overtuigd bent dat jouw eigen zichtbaarheid onmisbaar is bij het promoten van jouw boek, lees dan verder.


Wat heb jij nodig om het wél te doen?


Als het gaat om lef dan concludeer ik dat we daar op grofweg twee manieren naar kunnen kijken:
Manier één: je bent ermee geboren, of niet. En daar heb je het maar mee te doen! Zo ben ik nou eenmaal (niet)…
Manier twee: je beschouwt lef als een vaardigheid die je kunt ontwikkelen.

Ik zou eenieder aanraden er zo veel mogelijk op manier twee naar te kijken. Wat je nodig hebt om dit te ontwikkelen, verschilt per mens en per situatie.
Ben jij zo iemand die teentje voor teentje het dompelbadje ingaat of doe je het bommetje-style?
En gaat het bij jou op dezelfde manier als het gaat om zichtbaar zijn? Is het voor jou gewoonweg een kwestie van doen: hup, camera aan, grote glimlach en gaan?! Ongeacht het resultaat. Of voelt het beter om het rustig op te bouwen? Om eerst eens een workshop te volgen, veel te oefenen et cetera.

Bij de meeste mensen gaat deze ontwikkeling in stapjes. Heb je tijd nodig. Soms jaren. Cruciaal is dat je deze tijd wel benut. Als je gaat wachten tot je lef voelt, tja… dan wordt het niet wat.


Gun jezelf leertijd


In mijn optiek is leertijd dat je accepteert dat je iets nog niet beheerst op het niveau waar je graag zou willen zitten, maar het desondanks wel doet.
Kinderen kunnen dat zo mooi. Ze zingen uit volle borst, dansen met volle overgave, tekenen met losse pols… voor hen is het goed, ze stellen zichzelf niet de vraag of het goed genoeg is.
Nu is nadenken of iets goed genoeg is niet per definitie slecht. Maar laat het je motiveren om alles uit jezelf te halen, om je goed voor te bereiden, om jezelf te helpen optimaal te presteren. Maar laat het je niet bevriezen. Zorg voor beweging. Ga het doen!


Vragen om aan jezelf te stellen:


Welke actie die nodig is om verder te komen stel jij voor jezelf uit?
Wat zou je kunnen doen om jezelf te helpen om de volgende stap te zetten? Dit kan een klein tussenstapje zijn.



Wil jij de eerste stap zetten in het uitgeeftraject? Vraag dan een Quick Scan aan. Je krijgt feedback op 1.000 woorden uit je manuscript en kunt ervaren hoe het redactieproces in zijn werk gaat.

Vraag hier een Quick Scan aan

Meer blogs en tips lezen?

van influencer naar auteur: do's and don't

Hey daar, influencer en aspirant-schrijver! Wil jij je horizon verbreden en een boek schrijven? Misschien over jouw dienst, een geweldig idee of een goed verhaal. Een groot voordeel heb je al: een...
> Verder lezen

Wanneer mag je jezelf auteur noemen?

Veel auteurs durven zichzelf, ondanks dat ze een of meerdere boeken hebben geschreven, vaak nog geen auteur te noemen. Er blijken een aantal overtuigingen te zijn die daar de oorzaak van zijn. Welke...
> Verder lezen

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen