Wat je móet weten wanneer je zelf een boek uitgeeft

Zelf een boek uitgeven: wij vinden het een van de stoerste dingen die je kunt doen! Als auteur laat je je door niks of niemand in de weg staan. Jouw boek komt er gewoon! In dit blog delen we misschien wel de allerbelangrijkste eyeopener voor het zelf uitgeven van je boek. Zodat jouw uitgeefdroom uiteindelijk geen nachtmerrie wordt! 😊

Wil jij jouw boek uitgeven in eigen beheer? Zorg dan dat je goed voorbereid te werk gaat! In ons gratis e-book informeren we je over het zelf uitgeven van je boek.
Download het whitepaper 'In 8 stappen je eigen boek uitgeven'

 

Geef je je boek uit in eigen beheer, dan is er dus geen uitgever betrokken bij je boek. En dat is geen probleem, want jij kunt elke stap in het uitgeefproces zelf zetten. Nou ja, zelf… je gaat mensen inschakelen die je gaan helpen.

Wat je móet weten wanneer je zelf een boek uitgeeft

Waar hebben we het dan over?

In de redactiefase heb je een redacteur en een tekstcorrector nodig. Soms kan dat dezelfde persoon zijn. Sommige redacteuren kunnen je ook helpen bij het schrijven van een achterflaptekst (die verkoopt!).
Je hebt iemand nodig die, vanuit de ‘marketingbril’, een omslag kan ontwerpen. Diegene begrijpt wat jij met je boek wilt uitstralen en waar jouw doelgroep zich tot aangetrokken voelt. Deze persoon kan eventueel ook het binnenwerk opmaken, maar ook daar zijn mensen in gespecialiseerd.
Je hebt een boekendrukker nodig. Een partij die begrijpt wat ervoor nodig is om een professioneel boek te maken. Want een boek drukken is heel iets anders dan een flyer of poster drukken. Deze drukker moet er ook voor zorgen dat je boek snel weer op voorraad is, mocht dat nodig zijn.
Je hebt ondersteuning nodig bij de verkoop, distributie en de marketing. Want tegenvallende verkoop zegt niet zozeer iets over de kwaliteit van je boek, maar over de kwaliteit van je marketing…!

En dan nu de eyeopener!

Een boek is geen nieuw product. Al vele vele jaren worden er boeken gelezen. Professionele boeken die, in de meeste gevallen, wél via een uitgeverij zijn uitgegeven. Die uitgeverijen schakelen ook al deze professionals in en daardoor zijn wij als lezers aan een bepaalde kwaliteit gewend geraakt. Volg jij alle stappen van het uitgeefproces op een professionele manier, dan kun je je daarmee dus niet onderscheiden. Nee, je voldoet dan aan de norm. Aan de minimale verwachtingen die we hebben van een boek. Realiseer je dus dat al deze stappen geen opties zijn, maar dingen die er gewoonweg bij horen. Althans, als je commercieel succesvol wilt worden!

Wil jij meer kennis en informatie over het zelf uitgeven van je boek? Bekijk dan onze evenementenkalender. Je vindt daar verschillende events waarmee we je op weg helpen. 

Warme groet,

Sanne

Ga jij een boek schrijven en wil je het uitgeven in eigen beheer?

Meer blogs en tips lezen?

van influencer naar auteur: do's and don't

Hey daar, influencer en aspirant-schrijver! Wil jij je horizon verbreden en een boek schrijven? Misschien over jouw dienst, een geweldig idee of een goed verhaal. Een groot voordeel heb je al: een...
> Verder lezen

Wanneer mag je jezelf auteur noemen?

Veel auteurs durven zichzelf, ondanks dat ze een of meerdere boeken hebben geschreven, vaak nog geen auteur te noemen. Er blijken een aantal overtuigingen te zijn die daar de oorzaak van zijn. Welke...
> Verder lezen

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen