Vijf tips om meer bezoekers naar jouw (auteurs)website te trekken

Yes! Je boek is klaar. Geredigeerd, vormgegeven, gedrukt en de distributiekanalen zijn ingericht. Je hebt door BoekenGilde een auteurswebsite laten maken of zelf een website opgebouwd. Maar nu blijven de bezoekers weg… Wat nu?

Geen zorgen! Met een aantal simpele tips kun jij ervoor zorgen dat jouw (auteurs)website beter vindbaar wordt en jij je online bereik vergroot. Iets dat uiteindelijk (hopelijk) ook resulteert in hogere verkoopcijfers. 😊 Lees je mee?

Geen rompslomp met het aanmaken en onderhouden van een eigen website? Dan is een BoekenGilde auteurswebsite iets voor jou! Lees hier meer over de mogelijkheden.
Meer info over een auteurssite

computer 800x533

Tip 1: Optimaliseer de pagina over jezelf en over je boek

Jouw website moet up-to-date zijn en aangeven wat jij komt brengen of wat jouw bezoeker hier kan komen halen. Zorg er dus voor dat de informatie over jou als auteur recent is. Daarnaast vindt de bezoeker het interessant om te lezen over jou en je ervaringen, maar vindt het waarschijnlijk nog veel interessanter om te lezen wat jij voor hem of haar kunt betekenen. Neem dit mee in de tekst over jou als auteur.

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat het doel van jouw website helder is. Zorg er dus voor dat jouw dienst of boek centraal staat. Een goede bestelmodule is essentieel!

Tip 2: Koppel jouw social media kanalen aan je website

Jouw bezoeker gaat voor gemak. Daarin ligt voor jou een uitdaging. Door jouw social media kanalen (Facebook, Instagram, LinkedIn en/of Twitter) direct te koppelen aan jouw website, kan men eenvoudig vanuit de website naar jouw persoonlijke profielen navigeren. Andersom is natuurlijk net zo belangrijk: plaats op al je social media kanalen de link naar je website. Zo kan men met één druk op de knop direct naar je website of bestelpagina navigeren.

Tip 3: Bied unieke content aan

We zeggen het wel vaker: jouw boek verkoopt zich niet vanzelf. Om die reden raden we je dan ook aan om content te gaan creëren én delen rondom het thema van je boek. Maak een blogpagina aan (of ga voor de auteurwebsite pro) waarop je eenvoudig jouw schrijfsels kunt publiceren. Omdat je nieuwe content creëert wordt jouw website beter en breder vindbaar. Met als resultaat: meer bezoekers! 😊 Je blogs deel je uiteraard op jouw social media kanalen, zodat men direct kan doorklikken.

Extra leuk is dat deze blogs weer als basis kunnen dienen voor een (volgend) boek!

Tip 4: Zorg voor linkjes naar je (auteurs)website

Indien je gaat bloggen, vergeet dan niet om interne en externe links aan te maken. Onder interne links verstaan we linkjes naar andere pagina’s en/of blogs op jouw website. Zo kan de bezoeker makkelijk navigeren naar een andere pagina in plaats van zelf op zoek te gaan. Dit soort linkjes maken dat bezoekers langer op je website blijven én hebben een gunstig effect op de positie van jouw website in zoekmachines als Google.

Externe links zijn links van en naar andere relevante websites. Dit kan bijvoorbeeld de verkooppagina van je boek zijn op Bol.com, een link naar een interessant artikel dat is verschenen over je boek et cetera.

Ook het krijgen van een linkje op de website van een ander is goed voor jouw positie in zoekmachines. Indien jij een extern linkje op jouw website plaatst, kom je dus bij een andere partij in een goed daglicht te staan. Misschien kun je dan ook vragen om een linkje terug?

Tip 5: Bouw een online community op met een lijst met e-mailadressen

Het zou mooi zijn dat de bezoekers van jouw website niet eenmalig komen, maar vaker je site bezoeken. Door relevante content aan te bieden (tip 3) en een lijst met e-mailadressen op te bouwen kun je mensen vaker naar jouw website brengen. Geef je bezoeker de mogelijkheid zich in te schrijven voor jouw maillijst en stuur bijvoorbeeld eens per maand een nieuwsbrief uit. Vanuit de nieuwsbrief stel je iedereen eenvoudig op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, deel je nieuwe blogs en andere nieuwtjes die ze vervolgens op jouw website weer kunnen inzien.

Lees meer: in vijf stappen van start met e-mailmarketing voor je boek

Bonustip:

Vermeld de link naar jouw website in je boek. Bijvoorbeeld op de laatste pagina en in het colofon. Jouw lezer wil misschien wel meer informatie, wat meer weten over jou als auteur of een tweede boek bestellen.

Geen rompslomp met het aanmaken en onderhouden van een eigen website? Dan is een BoekenGilde auteurswebsite is voor jou! Lees hier meer over de mogelijkheden.
Meer info over een auteurssite

 

Meer blogs en tips lezen?

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen

Vergroot je expertstatus: geef een boek uit!

Heb je veel ervaring en kennis binnen je vakgebied? Wil je jouw expertstatus vergroten en vertrouwen opbouwen? Dan is het uitgeven van een boek een goed idee. Een boek vergroot namelijk je...
> Verder lezen

Het thema van je boek bepalen

Waarom het belangrijk is om het thema van je boek goed te kennen Als auteur krijg je misschien weleens de vraag: wat is het thema van je boek? Niet elke auteur heeft daar, gek genoeg, gelijk een...
> Verder lezen