Promoot je boek via de post

Zodra jouw boek is gedrukt, wil je natuurlijk niets liever dan dat iedereen hem koopt en leest. Boekpromotie kan je daarbij helpen. Tegenwoordig ligt het voor de hand om je boekpromotie vooral via de digitale weg te doen. We gebruiken social media en e-mailmarketing om ons boek en onszelf als auteur op de kaart te zetten. Zo kun je op een makkelijke manier een groot publiek bereiken.

Misschien wel juist daarom is het ook interessant om de mogelijkheden om je boek per post te promoten te onderzoeken. Want bijna niemand doet het. Dus je valt wel op!

In dit blog geven we je tips voor de promotie per post en daarnaast een paar voorbeelden die misschien wel bij jou en je boek passen.

  • Tips voor promotie via de post
  • Voorbeelden
  • Hoe kom ik aan adressen?

Wil je meer tips voor het promoten van jouw boek en wil je weten hoe je een heus marketingplan kunt opzetten? Schrijf je dan in voor ons gratis webinar.
Aanmelden webinar

 

Tips voor een promotie via de post

Het doel van een promotie via de post is het enthousiasmeren van de (potentiële) lezer. Je wilt natuurlijk dat je boek gekocht wordt. Het is vanzelfsprekend dat het promotiemateriaal aansluit op je boek. Stuur niet zomaar reclame mee van andere bedrijven of producten. Zeer waarschijnlijk ervaren mensen dit als storend en gooien ze het gelijk weg.

Promotie via de post

Maak ook een keuze tussen brievenbuspost en pakketpost. Heb je een klein budget dan is het aan te raden om voor de brievenbus variant te gaan, aangezien de kosten hierbij lager zijn. Daarnaast hoeven mensen niet verplicht thuis te blijven om op het pakket te wachten. Het maximale formaat van een brievenbuspakje is 38×26,5×3,2 cm. Het maximale gewicht 2 kilo. Houd je aan deze eisen, anders kom je onverhoopt met extra kosten te zitten.

Je wilt mensen nieuwsgierig maken met het pakket. Dit kun je onder andere doen door reliëf te creëren in het poststuk. Dit doe je bijvoorbeeld door het toevoegen van een pen of sleutelhanger. Het is geen standaard, platte envelop meer. Juist daardoor worden mensen nieuwsgierig.

Voorbeelden

Voor elk soort boek is er bijpassend promotiemateriaal te verzinnen. Gebruik je creativiteit bij het bedenken van dit materiaal. Om je op weg te helpen, enkele voorbeelden:

  • Een boekenlegger is altijd een kleine, maar leuke en bruikbare toevoeging voor de lezer. Gebruik de ruimte voor extra informatie over een karakter of een beeld van de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt. Speelt het verhaal zich af in Spanje? Gebruik een mooie, rechtenvrije, foto van de locatie. Of geef een korte omschrijving van het dorpje waarin het zich afspeelt. Zo kunnen mensen zich inleven en krijgen ze een beter gevoel bij het verhaal.
  • Heb je een kookboek geschreven, geef mensen dan alvast een voorproefje of handig hulpmiddel. Stuur een recept, zakje kruiden of keukengerei mee (een dunne spatel bijvoorbeeld). Heb je een boek geschreven over sushi, stuur eetstokjes mee.
  • Bij een kinderboek denk je natuurlijk aan de kinderen die het boek lezen of aan wie het voorgelezen wordt. Stuur een kleurplaat (met karakters uit het boek) en een kleine puzzel mee. Laat het in ieder geval een toevoeging zijn op het boek en niet zomaar een los element.
  • Een trainingsboek biedt de mogelijkheid om een schema voor de eerste week of een voorbeeldschema mee te sturen. Druk dit af op een dikker papiersoort zodat mensen het op een prikbord of aan de muur kunnen hangen.
Naast een promotie via de post, kun je jouw boek natuurlijk ook promoten met een e-mailing. Lees hier ons blog over hoe je in vijf stappen van start gaat met e-mailmarketing.

Hoe kom ik aan adressen?

Mensen moeten uiteraard toestemming geven voor het verzenden van het promotiemateriaal. Daarnaast is het verstandig om een budget aan het promotiemateriaal te hangen. Stel bijvoorbeeld een maximum van 100 pakketten in die je wilt versturen. Zo kom je niet voor onverwachte verrassingen te staan als opeens 200 mensen zich aanmelden voor een pakket. Bovendien creëer je met zo’n maximaal aantal inschrijvingen een gevoel van “schaarste”. Dit haalt mensen – gek genoeg – sneller over de streep.

Je kunt, net als bij een promotionele e-mailing, gegevens verzamelen via een online formulier. Of via een inschrijving van een nieuwsbrief. Geef daarbij duidelijk aan dat, indien mensen hun adresgegevens doorgeven, ze een promotiepakket kunnen verwachten. Een andere optie voor het verzamelen van gegevens is een voorinschrijving, waarbij je mensen die zich inschrijven een promotiepakket ontvangen.

Wil je meer tips voor het promoten van jouw boek en wil je weten hoe je een heus marketingplan kunt opzetten? Schrijf je dan in voor ons gratis webinar.

Aanmelden webinar