Managementboek maken: waar begin ik?

Het creëren van een managementboek is een ambitieus en voldoening gevend project. Of je nu een ervaren manager, een ondernemer, een bedrijfsadviseur, een academisch onderzoeker of een HR-professional bent: met een boek leg je je kennis vast en vergroot je je autoriteit in het veld. Maar waar te beginnen?

In deze blog bespreken we de essentiële stappen die je moet nemen om je managementboek te realiseren, vanaf het stellen van doelen en genereren van ideeën tot aan de publicatie en promotie van je werk.

Doel en doelgroep van je managementboek

Voordat je begin met schrijven, is het belangrijk om je doel en doelgroep helder op papier te zetten. Het begint allemaal met zelfreflectie. Waarom wil je het boek schrijven en wie dient dit boek te gaan kopen en te gebruiken? Zie hieronder voorbeelden ter inspiratie:

  • Het doel van het boek: autoriteit opbouwen, kennis delen, relaties opbouwen, status verwerven, een nieuwe ervaring opdoen, leren van je eigen vakgebied.
  • Wie is je doelgroep? Denk aan leeftijd, opleiding, geslacht, persoonlijkheid, levensstijl en functie.

Heb je deze vragen beantwoord en geeft het je energie? Dan is dat een goed teken dat je op de juiste weg zit. Het is belangrijk dat je in het begin groots droomt om te starten.

Blogafbeedling1

Concurrentieanalyse en bronnenverzameling

Een succesvol boek begint met een goed idee. Maar wat is een goed idee? Elk jaar komen er honderden Nederlandstalige managementboeken uit. Slechts enkelen worden veel verkocht. Wat een goed boek is, is natuurlijk subjectief. Vaak zijn de onderwerpen waar je over wilt schrijven niet nieuw. Er is al zoveel geschreven en onderzocht. Zoek de bekendste en succesvolste boeken in jouw vakspecifieke branche op en ga na waarom deze een succes zijn geworden. Wat kun jij daarvan meenemen in de totstandkoming van jouw boek?

Lees wetenschappelijke onderzoeken om veel nuttige en nieuwe informatie te verzamelen. Spreek met managers, collega’s, ondernemers en experts in het veld om verschillende perspectieven te verzamelen. Door informatie te verzamelen en deze te beschrijven, leer je veel en zie je nieuwe patronen die je met anderen kunt delen. Maak van tevoren ook een lijst met onderwerpen die je wilt behandelen.

Schrijfplan maken bij een managementboek

Een goed plan leidt tot een overzichtelijk en samenhangend managementboek. Een schrijfplan bevat drie onderdelen:

  • Hoofdstukindeling: over welke onderwerpen schrijf je een hoofdstuk en hoe hangen deze hoofdstukken met elkaar samen?
  • Inhoudsschets: welke kernpunten wil je in elk hoofdstuk overbrengen? Zet deze kort en krachtig op papier. Werk de details later uit.
  • Planning: bepaal op welke dagen en tijdstippen je onderdelen van je boek wilt gaan schrijven. Koppel er realistische en haalbare doelen aan. Zorg ervoor dat het leuk blijft en er niet te veel druk op ligt. Bouw het langzaam op tot het een gewoonte wordt. Sommige hebben meer baat bij een week vrij nemen om te schrijven, plannen wanneer ze willen schrijven of schrijven alles op wat in hen opkomt. Het is van belang om een vorm te kiezen die bij je past.

Schrijfgewoonten opbouwen voor het realiseren van je boek

Om dichter bij de gewenste situatie te komen, het uitgeven van je managementboek, zijn de juiste gewoonten nodig. James Clear, een expert in gewoonten, schreef hierover een boek. Zijn denkwijze is dat minuscule veranderingen in je dagelijkse gewoonten een radicaal verschil maken op de lange termijn. Om deze denkwijze te onderbouwen, geeft hij een simpel rekenvoorbeeld. Als je elke dag 1% beter bent, dan ben je na een jaar 37 keer beter. Namelijk (1,01)365 = 37.78. En elke dag 1% achteruitgang betreffende het schrijven zorgt ervoor dat je 3% minder hebt geschreven. Namelijk (0.99)365 = 0.03. Denk dus niet dat kleine veranderingen verwaarloosbaar zijn. Integendeel! Ze zijn vaak krachtiger en groter dan radicale verandering, omdat ze duurzame groei en verbetering mogelijk maken. Ze zijn makkelijker in te passen in het huidige leven.

  • Er zijn vier wetten van gedragsverandering. De eerste is dat een gewoonte zichtbaar is. Je wilt je bewust worden van welke gewoonten je vertoont. Je wilt weten wanneer je iets doet of welke trigger of prikkel je aanspoort om bepaald gedrag te tonen. Categoriseer je gewoonten in de categorieën positief, neutraal en negatief om de huidige situatie te bekijken. Als je de huidige situatie in kaart hebt, is het belangrijk om concreet op te schrijven wat je wilt veranderen. Tijd en plaats zijn belangrijk. Bijvoorbeeld: elke ochtend tussen 7.00 en 8.00 wil ik thuis een uur schrijven.
  • De tweede regel is dat een gewoonte aantrekkelijk dient te zijn. Koppel je nieuwe gewoonte die je wilt aanleren, dus het schrijven, aan een bestaande gewoonte die je leukt vindt. ’s Ochtends theedrinken en daarna een uur schrijven. Dit wordt temptation building genoemd. Naast temptation building, kun je jezelf omringen met mensen die je gewoonte ondersteunen, bijvoorbeeld een boeken- en schrijversclub bijwonen.
  • De derde regel is dat een gewoonte makkelijk uitvoerbaar dient te zijn. Haal obstakels weg en begin klein. In plaats van een uur schrijven begin je met dagelijks 15 minuten. Leg je smartphone van je bureau en leg er een boek, laptop en pen neer. Dat wordt je herinnerd aan het schrijven.
  • De vierde regel is om een gewoonte bevredigend te maken. Vier kleine successen en ga na een week lang schrijven uit eten of op stap. Gebruik een habit tracker om je visuele voortgang te zien. Dat wekt het motivatie- en plezierhormoon dopamine op. Meestal ben je je niet bewust van wat je allemaal hebt gedaan. Een habit tracker zorgt ervoor dat je met trots kunt terugkijken op je gedrag en progressie. Een habit tracker kan je downloaden in de Google Play of Apple Store.

Discipline is kiezen tussen wat je nu wilt en wat je het liefst wilt. Eén alinea per dag schrijven lijkt misschien weinig impact te maken, maar na twee jaar heb je gewoon een boek op de planken liggen! Moeite met schrijven? Lees dan ons blog over de grootste valkuilen bij een boek schrijven.

Redigeren en managementboek drukken

Na het voltooien van je boek, is het tijd om het te laten redigeren. Redigeren houdt in dat je je manuscript laat nalezen voor publicatie. Je krijgt feedback op je grammatica, spelling, zinsopbouw, structuur, opbouw en schrijversstijl. Vaak zie je je eigen fouten niet meer, omdat je je tekst niet meer leest, maar scant. Dit staat bekend als “proofreading blindness”. Ook kun je zo diep in de materie zitten dat het voor een leek niet meer te volgen is. Het is moeilijk om iets niet te weten en dat maakt het moeilijk om te begrijpen dat iemand anders iets niet weet. Dat leidt vaak tot miscommunicatie. Dit wordt ook wel “curse of knowledge” genoemd.

Er zijn twee opties om je managementboek uit te geven: via de traditionele uitgeverij of door middel van selfpublishing. Het proces van uitgeven kan sterk variëren, vooral afhankelijk van de uitgeverij waarmee je in zee gaat. Werken met een uitgeverij kan veel werk uit handen nemen, vooral omdat de grotere uitgeverijen in Nederland meer invloed hebben op de inkopers van boekhandels, wat de zichtbaarheid en distributie van je boek aanzienlijk kan vergroten. Aan de andere kant betekent dit ook dat je de regie deels kwijtraakt en afhankelijk bent van de uitgever. Bovendien doen veel uitgeverijen weinig aan marketing, waardoor dit vaak vrijwel volledig op de schouders van de auteur terechtkomt. Bij een partij zoals BoekenGilde, een selfpublishing bedrijf, geef je een deel van het werk uit handen, maar dit vereist voorfinanciering en het maken van veel keuzes. Een groot voordeel is dat jij de volledige regie hebt, waardoor het boek precies wordt zoals je het zelf wilt. Echter, dit betekent ook dat je professionals om je heen moet verzamelen die weten hoe je een goed boek maakt.

Distributie en marketing van je managementboek

Nadat je boek is gedrukt, is het tijd om je boek in de juiste hoeveelheden op de juiste plaats bij de juiste mensen te krijgen. Maar hoe doe je dat? Dat doe je door een ISBN aan te vragen en de verkoop via Centraal Boekhuis (CB) te starten. Je boek kan zo in de boekhandels komen en als je wil ook automatisch op Bol.com. Gebruik je eigen connecties voor positieve mond-tot-mondreclame en zorg dat je boek op www.managementboek.nl komt te staan. BoekenGilde kan ervoor zorgen dat je via het CB op deze website komt.

Boek promoten en verkopen: meer informatie

Meer blogs en tips lezen?

De beste aanpak voor boekvertalingen in het AI-tijdperk

In de huidige digitale wereld wordt artificial intelligence (afgekort: AI) steeds vaker ingezet voor allerlei taken, waaronder vertalingen. Als het op het vertalen van boeken aankomt, zijn er echter...
> Verder lezen

Een boek schrijven in je drukke leven – hoe pak je dat aan?

Een boek willen schrijven en het daadwerkelijk doen zijn twee verschillende dingen. Menig schrijver kan daarover meepraten. Behalve dat je voor een boek een flinke dosis inspiratie nodig hebt, mag...
> Verder lezen