5 tips om een succesvol schrijver te worden

Droom jij ervan om bekend te worden als schrijver, dan geven we je in dit blog een aantal tips waarmee jij stap voor stap werkt aan je naamsbekendheid.

Wil jij meer weten over het uitgeven van je eigen boek? Schrijf je dan in voor onze gratis webinars.

Tip 1: wees duidelijk en concreet

Wanneer je jezelf als schrijver wilt profileren, is het van belang dat je weet wat jou onderscheidt van andere auteurs. Welk genre schrijf je? Voor welke doelgroep? Schrijf je een reeks of kies je telkens andere personages? Waarin zijn jouw boeken anders dan andere titels (en geloof me: elk boek heeft iets unieks)? Et cetera.

Juist jouw eigen keuzes maken jou als auteur uniek. Hoe duidelijker je kiest en daarmee naar buiten treedt, hoe herkenbaarder jij wordt voor mensen die zich daartoe aangetrokken voelen; jouw doelgroep.

Schrijf je voor “iedereen”, dan is de kans klein dat mensen zichzelf herkennen en aangesproken voelen. En dus ook dat ze gestimuleerd worden om je te volgen, op welke manier dan ook.

Tips om een succesvol schrijver te worden

Tip 2: weet wie je doelgroep is

En maak dit zo concreet mogelijk! Wanneer jij weet tot wie je je moet richten, lukt het beter om te bepalen wat je waar wanneer moet doen, op welke toon en met welke inhoud. Dan word je dus ook zichtbaarder voor de juiste mensen en ben je effectiever in je acties.

Tip 3: zoek de grenzen op van je comfort zone

En ga er het liefst een beetje overheen! Ondanks alle ongemakken die je tijdens het schrijven kunt ervaren (stress, writer’s block, deadlines, herschrijven en ga zo maar door), is schrijven óók comfortabel. Lekker thuis of op een andere prettige plek. Je verliezen in het verhaal dat je uit je hoofd op papier aan het zetten bent… heerlijk!

Eenmaal in de PR- en marketingfase zul je je zichtbaarheid moeten vergroten om op te vallen. De een doet dat net iets makkelijker dan de ander. Wij zijn van mening: begin met dat waar jij je oké bij voelt en bouw dat steeds een beetje verder uit.

Neem de tijd om vaardigheden aan te leren, zoals bloggen, vloggen en presenteren. Vraag, als het nodig is, hulp van een expert. Diegene kan jou helpen om je op je eigen wijze comfortabel te gaan voelen bij het naar buiten treden. Want dat is nodig om zichtbaar te zijn – logisch!

Tip 4: zorg voor professionaliteit

Als jij bouwt aan je naamsbekendheid als auteur moet je je ervan bewust zijn dat je eigenlijk bouwt aan je “merk”. Je wilt uiteindelijk dat mensen iets van je gaan kopen (je boek(en)) en dus zul je jezelf op een professionele manier moeten neerzetten.

Hoe je dat doet, hangt voor een deel af van jezelf en van je doelgroep. Wat willen zij van je zien? Wat verwachten zij? Wat zijn ze gewend? Wat vinden ze leuk? Pas je uitingen daarop aan, maar ook weer niet te veel. Je wilt uiteindelijk onderscheidend zijn van een ander.

Je eigen stemgeluid is dus erg belangrijk, maar qua professionaliteit wil je niet misschieten.

Tip 5: verdiep je in advertising

Veel schrijvers denken dat als ze regelmatig posten op social media (vanuit een zakelijk account), ze zo uiteindelijk wel zichtbaar worden. Helaas is het tegendeel waar.

Slechts een deel van jouw “volgers” ziet jouw posts daadwerkelijk voorbijkomen. Voor de rest moet je betalen. Het positieve is dat je hier invloed op hebt. Je kunt met een relatief beperkt advertentiebudget je posts zichtbaar maken voor een groot publiek.

Uit wie dat publiek bestaat, kun jij zelf bepalen door het invoeren van bepaalde “eigenschappen”. Denk aan: regio, leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, werkveld, interesses et cetera. Je kunt er daarmee voor zorgen dat je posts gezien worden door mensen die jou nu nog niet volgen.

We noemen dit social media advertising. Het is de moeite waard om je daarin te verdiepen. Belangrijk is wel dat je eerst onderzoekt of jouw doelgroep daadwerkelijk actief is op social media en zo ja, op welk kanaal.

Wil jij meer weten over het uitgeven van je eigen boek? Schrijf je dan in voor onze gratis webinars.

Meer blogs en tips lezen?

Hoe word jij met je boek een autoriteit binnen je vakgebied?

Ga jij vanuit jouw vakgebied een boek schrijven? Dan kun je dat boek gebruiken als een visitekaartje en aanvulling in je werk (bijvoorbeeld als onderdeel van een training of om een bepaalde grote...
> Verder lezen

Managementboek maken: waar begin ik?

Het creëren van een managementboek is een ambitieus en voldoening gevend project. Of je nu een ervaren manager, een ondernemer, een bedrijfsadviseur, een academisch onderzoeker of een HR-professional...
> Verder lezen