Hoe word je een succesvol schrijver? 5 praktische tips

Droom jij ervan om een succesvol schrijver te worden en je boek onder de aandacht te brengen bij een breed publiek? In dit blog delen we vijf praktische tips die je helpen om stap voor stap te bouwen aan je zichtbaarheid, herkenbaarheid en professionele uitstraling als auteur.

Wil jij meer weten over het uitgeven van je eigen boek?
Schrijf je dan in voor onze gratis webinars.

In dit blog nemen we je mee in vijf pijlers die belangrijk zijn in dit proces:

1: Wat maakt jou als schrijver uniek?
2: Wie is jouw ideale lezer?
3: Hoe vergroot je je zichtbaarheid buiten je comfortzone?
4: Waarom is professionaliteit als schrijver zo belangrijk?
5: Wat kun je doen om je boek zichtbaar te maken via advertising?

1: Wat maakt jou als schrijver uniek?

Als schrijver wil je opvallen. Dat begint met een duidelijke positionering. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Welk genre schrijf je?

  • Voor wie schrijf je?

  • Schrijf je een reeks of juist losse verhalen?

  • Wat maakt jouw verhalen anders dan die van anderen?

Hoe specifieker en consistenter je hierin bent, hoe makkelijker je doelgroep jou zal herkennen en volgen.

→ Schrijf je voor “iedereen”, dan is de kans klein dat mensen zich aangesproken voelen. Kies dus bewust en concreet.

2: Wie is jouw ideale lezer?

Om echt succesvol te worden als schrijver, moet je weten voor wie je schrijft. Is je doelgroep jong of oud? Zakelijk of creatief? Mannen, vrouwen of beide? Wat houdt hen bezig?

Hoe concreter je beeld van je lezer is, hoe beter je kunt bepalen:

  • Welke thema’s je moet aansnijden

  • Welke toon je gebruikt;

  • Op welke kanalen je zichtbaar wilt zijn.

→ Zichtbaarheid begint bij herkenning. Als je weet wie je wilt bereiken, wordt je boodschap sterker en je promotie effectiever.

3: Hoe vergroot je je zichtbaarheid buiten je comfortzone?

En ga er het liefst een beetje overheen! Ondanks alle ongemakken die je tijdens het schrijven kunt ervaren (stress, writer’s block, deadlines, herschrijven en ga zo maar door), is schrijven óók comfortabel. Lekker thuis of op een andere prettige plek. Je verliezen in het verhaal dat je uit je hoofd op papier aan het zetten bent… heerlijk!

Eenmaal in de PR- en marketingfase zul je je zichtbaarheid moeten vergroten om op te vallen. De een doet dat net iets makkelijker dan de ander. Wij zijn van mening: begin met dat waar jij je oké bij voelt en bouw dat steeds een beetje verder uit.

Neem de tijd om vaardigheden aan te leren, zoals bloggen, vloggen en presenteren. Vraag, als het nodig is, hulp van een expert. Diegene kan jou helpen om je op je eigen wijze comfortabel te gaan voelen bij het naar buiten treden. Want dat is nodig om zichtbaar te zijn – logisch!

4: Waarom is professionaliteit als schrijver zo belangrijk?

Als auteur ben je ook een merk. Mensen kopen niet alleen je boek, maar ook het verhaal achter de schrijver. Een professionele uitstraling is daarom essentieel.

Let op:

  • Zorg voor een goede auteursfoto en korte bio;

  • Laat je website en socials overeenkomen in stijl en toon;

  • Denk na over kleurgebruik, lettertypes en beeldmateriaal.

👉 Authentiek zijn is belangrijk, maar zorg ook voor consistentie en kwaliteit in alles wat je naar buiten brengt.

 

5: Wat kun je doen om je boek zichtbaar te maken via advertising?

Veel schrijvers denken dat als ze regelmatig posten op social media (vanuit een zakelijk account), ze zo uiteindelijk wel zichtbaar worden. Helaas is het tegendeel waar.

Slechts een deel van jouw “volgers” ziet jouw posts daadwerkelijk voorbijkomen. Voor de rest moet je betalen. Het positieve is dat je hier invloed op hebt. Je kunt met een relatief beperkt advertentiebudget je posts zichtbaar maken voor een groot publiek.

Uit wie dat publiek bestaat, kun jij zelf bepalen door het invoeren van bepaalde “eigenschappen”. Denk aan: regio, leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, werkveld, interesses et cetera. Je kunt er daarmee voor zorgen dat je posts gezien worden door mensen die jou nu nog niet volgen.

We noemen dit social media advertising. Het is de moeite waard om je daarin te verdiepen. Belangrijk is wel dat je eerst onderzoekt of jouw doelgroep daadwerkelijk actief is op social media en zo ja, op welk kanaal.

👉 Zorg er wél voor dat je adverteert op het kanaal waar jouw doelgroep actief is. Een kinderboek promote je bijvoorbeeld anders dan een zakelijk managementboek.

Wil jij meer weten over het uitgeven van je eigen boek?
Schrijf je dan in voor onze gratis webinars.

Meer blogs en tips lezen?

Zo ontwikkel je een sterk plot

Een goed verhaal staat of valt met een sterke plot. Maar wat is een plot precies? Hoe ontwikkel je er een die je lezers geboeid houdt? En waarom is het zo belangrijk om een doordachte plot te hebben?...
> Verder lezen

Hoe word jij met je boek een autoriteit binnen je vakgebied?

Ga jij vanuit jouw vakgebied een boek schrijven? Dan kun je dat boek gebruiken als een visitekaartje en aanvulling in je werk (bijvoorbeeld als onderdeel van een training of om een bepaalde grote...
> Verder lezen