Zelf je boek uitgeven? Deze inzichten deden we de afgelopen jaren op

Een kleine tien jaar geleden begon BoekenGilde als dienstverlener rondom het zelf uitgeven van een boek. Destijds zag het uitgeeflandschap er anders uit dan tegenwoordig: zelf uitgeven was de noodgreep wanneer een uitgeverij geen heil in je manuscript zag. En zelf uitgegeven boeken zagen er – qua inhoud én vorm – meestal een stuk minder professioneel uit. Dat die periode achter ons ligt moge duidelijk zijn. Zelf uitgeven is helemaal van deze tijd en zelf uitgegeven boeken komen steeds vaker voor op bestsellerlijstjes en shortlists van boekenprijzen. In dit blog delen we belangrijke inzichten die grote invloed hebben op het al dan niet succesvol worden van je boek.

Zelf uitgeven


Wil jij meer leren over het zelf uitgeven van je boek? Meld je dan aan voor de workshop selfpublishing op 9 juni in Enschede. Er zijn nog enkele plekken beschikbaar. 
New call-to-action


Inzicht #1: beschouw je boek als een product


Wanneer je je boek zelf uitgeeft, zet je feitelijk een nieuw product in de markt. Zoals bij elk nieuwe product zijn daarbij een aantal dingen belangrijk. Denk aan de kwaliteit, de prijs, de promotie, de verkoopkanalen. Allemaal factoren die van invloed zijn op de koop- en leeservaring. Je moet als selfpublisher boek-overstijgend denken en werken. Door het gedrag, de wensen en eisen van je doelgroep (lees: koper) centraal te stellen, zul je eerder succesvol zijn.

Inzicht #2: bepaal wanneer jij succesvol bent


Veel auteurs voelen zichzelf pas succesvol als ze veel boeken hebben verkocht. Ze denken ook pas dat ze een “goed boek” hebben geschreven als ze veel boeken hebben verkocht. Ze durven zichzelf pas schrijver te noemen… als ze veel boeken hebben verkocht. Poeh, eigenlijk leg je jezelf een behoorlijke druk op. Bovendien: de verkoop van je boek ligt buiten jouw invloedssfeer. Het helpt enorm om je verwachtingen bij te stellen en je te focussen op de invloed die je erop hebt. Succes zit niet in de verkoopcijfers en opbrengsten. Succes is wél die mooie lezersreview. Dat leuke interview. De acties die je hebt verricht om je boek onder de aandacht te brengen en überhaupt het feit dat je zelf een boek hebt uitgegeven. Iets om onwijs trots op te zijn!

Inzicht #3: zelf uitgeven kun je niet alleen


Misschien een voor de hand liggend inzicht, maar toch zien we nog altijd zelf uitgegeven boeken waarbij bepaalde stappen door de auteur zelf of een vriend(in) zijn uitgevoerd. Redactie/correctie die te wensen overlaat (dit lees je gegarandeerd terug in je reviews), niet professionele vormgeving van de cover, opmaak van het binnenwerk dat de leeservaring negatief beïnvloedt (denk aan de tekst die te dicht op de vouwlijn staat) en ga zo maar door. Op dat moment kan jouw boek simpelweg niet meer concurreren met de boeken die door uitgeverijen of andere selfpublishers worden uitgegeven. Heb je daar nou zo veel moeite voor gedaan? Nee toch! Betrek professionals, vraag feedback, volg lezingen/workshops/webinars, verzamel andere auteurs om je heen en deel ervaringen uit. Je zult zien dat je boek dan je eigen verwachtingen zal overtreffen en dat is zó gaaf om mee te maken!



Wil jij meer leren over het zelf uitgeven van je boek? Meld je dan aan voor de workshop selfpublishing op 9 juni in Enschede. Er zijn nog enkele plekken beschikbaar. 
New call-to-action

 

 

 

Meer blogs en tips lezen?

van influencer naar auteur: do's and don't

Hey daar, influencer en aspirant-schrijver! Wil jij je horizon verbreden en een boek schrijven? Misschien over jouw dienst, een geweldig idee of een goed verhaal. Een groot voordeel heb je al: een...
> Verder lezen

Wanneer mag je jezelf auteur noemen?

Veel auteurs durven zichzelf, ondanks dat ze een of meerdere boeken hebben geschreven, vaak nog geen auteur te noemen. Er blijken een aantal overtuigingen te zijn die daar de oorzaak van zijn. Welke...
> Verder lezen

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen