Met welke kosten moet ik rekening houden als ik mijn eigen boek uitgeef?

Als je je eigen boek gaat uitgeven, dan ben jij als auteur zelf verantwoordelijk voor de financiering. Het is fijn om vooraf te weten met welke investering je rekening moet houden.

Nu is elk traject uniek en van vele factoren afhankelijk. In dit blog geven we je inzicht in de verschillende diensten en projecten die je nodig hebt bij het uitgeven van je eigen boek. Waar het kan, geven we je inzicht in de prijsopbouw. Waar we wat meer informatie van je nodig hebben, verwijzen we je door naar de offertepagina.

Boek uitgeven: investering

Het uitgeeftraject begint bij de redactiefase. Wil jij een beeld krijgen van wat redactie/correctie aan jouw manuscript kan toevoegen?
Vraag dan een Quick Scan aan. 
Quick Scan aanvragen(3)

1. Redactie en correctie

Elk uitgeeftraject begint met een redactie- en correctieslag van je manuscript. Dit is nodig om je manuscript klaar te maken voor publicatie. De prijsopbouw is afhankelijk van het aantal woorden waaruit je manuscript bestaat:

De eerste 2.000 woorden: € 150,00 excl. BTW.
Elk woord extra x € 0,0125 excl. BTW per woord.

Stel: je hebt een manuscript van 60.000 woorden, dan is de prijs:
€ 150,00 + (58.000 x € 0,0125) = € 875,00 excl. BTW.

Heb je een (kinder)boek geschreven van minder dan 2.000 woorden? Dan geldt een vast tarief van € 99,00 excl. BTW.

2. Vormgeving en opmaak van je boek

Is je manuscript klaar voor publicatie, dan wordt dit vormgegeven/opgemaakt.
Afhankelijk van het type boek, wordt het binnenwerk opgemaakt. Heb je afbeeldingen, illustraties of andersoortige vormgeving nodig, dan ligt de prijs per pagina hoger dan wanneer je enkel tekst hebt (bij bijvoorbeeld een roman, autobiografie et cetera).

Bij het vormgeving of opmaken van het binnenwerk hanteren wij de volgende tarieven:

Starttarief € 150,00 excl. btw voor de eerste 48 tekstpagina’s;
Meerprijs elke tekstpagina: € 3,00 p.p. excl. btw;
Meerprijs elke tekstpagina met afbeeldingen of foto’s: € 7,50 p.p. excl. btw.

Ook heb je een omslag nodig. Onderdeel daarvan is de cover, die een cruciale rol heeft in de verkoopfase. Die bepaalt immers de eerste indruk van je boek!

Wanneer jij ons input geeft en de afbeelding en tekst aanlevert, dan noemen wij dat ‘opmaken’ en geldt het volgende tarief: €135,00 excl. BTW.

Weet je nog niet wat er op je cover moet komen en wil je dat de vormgever een creatief ontwerp maakt aan de hand van jouw input qua sfeer en doelgroep, dan rekenen we € 350,00 excl. BTW.

3. Drukwerk

Het is moeilijk om een indruk te geven van de kosten voor het drukwerk. Dit is namelijk van een hoop dingen afhankelijk. Wil jij weten waar jij rekening mee moet houden qua investering? Vraag dan een offerte aan. Het handigst is om daarin een staffel te laten opnemen. Dan heb jij inzicht wat de prijs per exemplaar doet bij een hogere oplage (die daalt namelijk, soms de moeite waard om meer boeken te laten drukken dan je van plan was). Indien je graag een staffel ontvangt, geef dit dan aan in het vragen en/of opmerkingen veld. 

4. Wat heb je nog meer nodig? 

Met bovenstaande ben je er nog niet.
Je hebt een ISBN nodig: € 49,95
Wil je dat je boek aangeboden wordt aan NBD Biblion (het inkooporgaan van de bibliotheken)? Dan rekenen wij hiervoor € 25,00.

En dan wil je je boek verkopen. Misschien wel via de boekhandel, via Bol.com of een ander online kanaal, zoals de BoekenGilde boekenshop. Daarover schreven we een whitepaper, die je hier gratis kunt downloaden.

5. Tot slot: reserveer budget voor de marketing

Zodra je boek er is, ga je je boek vermarkten. Hou er rekening mee dat dit geld kost. Om succesvol te worden via bijvoorbeeld Facebook, Instagram en LinkedIn, zul je je posts een boost moeten geven. Dat wil zeggen dat je door middel van een (relatief klein) bedrag ervoor zorgt dat je post door meer mensen gezien wordt. In het webinar 'Boekpromotie: starten met adverten op Facebook en Instagram' leer je hier meer over. 
Voor het plaatsen van advertenties en dergelijke heb je budget nodig. Neem dit op in je begroting, want hoe serieuzer jij omgaat met de marketing van je boek, hoe groter het succes (en dus ook de kans dat je - een groot deel van - je investering terugverdient).


Het uitgeeftraject begint bij de redactiefase. Wil jij een beeld krijgen van wat redactie/correctie aan jouw manuscript kan toevoegen?
Vraag dan een Quick Scan aan. 
Quick Scan aanvragen(3)

 

Meer blogs en tips lezen?

Boek zelf uitgeven: duur of kostbaar?

Een veelgehoord bezwaar om zelf een boek uit te geven, is dat de investering voor jou als auteur is. Het algemene beeld heerst dat je voor het uitgeven van een boek diep in de buidel moet tasten. In...
> Verder lezen

van influencer naar auteur: do's and don't

Hey daar, influencer en aspirant-schrijver! Wil jij je horizon verbreden en een boek schrijven? Misschien over jouw dienst, een geweldig idee of een goed verhaal. Een groot voordeel heb je al: een...
> Verder lezen

Wanneer mag je jezelf auteur noemen?

Veel auteurs durven zichzelf, ondanks dat ze een of meerdere boeken hebben geschreven, vaak nog geen auteur te noemen. Er blijken een aantal overtuigingen te zijn die daar de oorzaak van zijn. Welke...
> Verder lezen