Ik wil een boek uitgeven, en nu? (Dit staat jou te wachten)

Je hebt de knoop doorgehakt en besloten dat je jouw boek wilt uitgeven. Wat een mooi voornemen! Maar ook erg spannend. Je kunt je vast voorstellen dat bij het uitgeven van een boek veel komt kijken. Een boek is immers veel meer dan een verhaal alleen.

Wat zijn de stappen die je moet nemen als je besloten hebt om je boek uit te geven? In dit blog helpen we je alvast op weg door antwoord te geven op de volgende vragen:

  • Een uitgeverij kiezen of zelf uitgeven?
  • Wanneer is je boek goed genoeg?

Heb jij de keuze om jouw boek zelf uit te geven gemaakt? In ons gratis e-book nemen we je aan de hand mee met 8 stappen in het uitgeefproces.

Download het whitepaper 'In 8 stappen je eigen boek uitgeven'

Een uitgeverij kiezen of zelf uitgeven?

Simpelweg zijn er twee routes om je boek uit te geven: via de uitgeverij of in eigen beheer.

Probeer je het via de uitgeverij, dan is het van belang dat je een uitgeverij zoekt die bij jou past.

Kijk eens in je boekenkast of bij de boekhandel naar (Nederlandse) boeken met hetzelfde genre en dezelfde markt als jouw boek. Wie heeft het uitgegeven? Maak hiervan een lijstje en ga vervolgens op onderzoek uit.

waiting-800px

Hou tijdens je onderzoek rekening met de volgende vragen om een gegronde keuze te kunnen maken:

  • Hoe succesvol zijn de titels die deze uitgeverij heeft uitgegeven?
  • Wat verwachten ze van jou als auteur?
  • Wat doen ze om jou en je boek succesvol te maken?
  • Wat zegt je onderbuikgevoel over deze uitgeverij?
  • Wat verwacht jij als auteur van een uitgeverij?

Vervolgens ga je je manuscript opsturen naar de uitgeverij(en) naar keuze. Onderzoek wat zij verlangen qua aanlevering, zodat de eerste indruk in ieder geval goed is. En dan is het duimendraaien…

Wanneer is je boek goed (genoeg)?

Het grote voordeel van de uitgeverij is dat ze fungeren als kwaliteitscontroleur én -stempel. Maar zou je die functie van kwaliteitscontroleur zelf ook kunnen organiseren?

Zo ja, dan is zelf je eigen boek uitgeven voor jou een goede optie. Realiseer je wel dat die kwaliteitscontrole in dat geval eigenlijk dubbel belangrijk is. Want die stempel van de uitgeverij, die met name boekhandelaren ervan overtuigt dat het boek wel goed moet zijn, die heb je niet. Hoe zet je die 1-0 achterstand om in een dikke voorsprong?

Voor een goed boek is altijd markt. Maar wat is dan goed?

Goed is...

  • als de vormgeving, en daarmee de eerste indruk, top is en past bij je doelgroep.
  • als de afwerking kwaliteit uitstraalt en tevens aansluit op het gebruik in de praktijk.
  • als je manuscript goed is geredigeerd.
  • als je doelgroep gemotiveerd wordt om je boek te kopen (kortom: de marketing is een belangrijk onderdeel van het uitgeefproces).
  • als de lezers positieve reviews schrijven over je boek.
  • als de verkoopkanalen goed zijn ingericht, zodat je koper op tijd zijn bestelling ontvangt.

Je boek uitgeven...

We kunnen ons voorstellen dat de verschillende aspecten van het uitgeefproces je enigszins kunnen ontmoedigen. Er komt ook gewoonweg een heleboel bij kijken!

Belangrijk om je te realiseren is dat je het niet alleen hoeft te doen. Denk niet in wát je moet doen en weten, maar wie je daarvoor kunt inschakelen.

Denk niet in wát je moet doen en weten, maar wie je daarvoor kunt inschakelen.

Jij staat daarbij aan het roer. Het is immers jouw droom, jouw manuscript. Door de teugels in handen te houden, maak je jezelf verantwoordelijk voor je eigen succes.

Jij bepaalt wie wat van je boek mag vinden en op welke manier je samenwerkt. Fijne gedachte, toch?

Selfpublishing via BoekenGilde

Bij BoekenGilde zien wij de kracht van selfpublishing. Wij helpen je door het schrijf- en ontwerpproces heen en zorgen dat er een boek op de plank komt te liggen waar jij trots op bent.

Wil jij jouw situatie bespreken met een expert? Neem dan gerust contact met ons op. We denken graag met je mee.

Ga jij een boek schrijven en wil je het uitgeven in eigen beheer?

Meer blogs en tips lezen?

Wanneer mag je jezelf auteur noemen?

Veel auteurs durven zichzelf, ondanks dat ze een of meerdere boeken hebben geschreven, vaak nog geen auteur te noemen. Er blijken een aantal overtuigingen te zijn die daar de oorzaak van zijn. Welke...
> Verder lezen

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen

Vijf veelvoorkomende schrijffouten

Sta jij als auteur aan de vooravond van de samenwerking met een redacteur? Dan is het slim om je manuscript van tevoren op een aantal veelvoorkomende schrijffouten te controleren. Zo zorg jij ervoor...
> Verder lezen