Hoe zichtbaar durf jij te zijn?

Het geven van webinars, het maken van vlogs, het schrijven van blogs, spreken voor groepen, geven van workshops… Veel auteurs krijgen alleen van het idee al rode vlekken in de nek. Want dát durven ze niet! Jammer, want hiermee sluit je veel effectieve communicatie- en marketingmogelijkheden uit waarmee jij jouw boek kunt promoten… Tijd om er iets aan te doen!

Hoe zichtbaar
Een boek uitgeven, het lijkt zo eenvoudig. Maar hoe weet je waar je moet beginnen? In ons gratis e-book leggen we je in 7 stappen uit hoe je jouw eigen boek kunt uitgeven. Ideaal, want zo weet je precies waar in het proces jij bent gebleven!

Download het whitepaper 'In 8 stappen je eigen boek uitgeven'

Zichtbaar durven zijn

Het is voor velen een thema. Voor mezelf ook (ja, echt!). De angst om te falen. De angst om iets stoms te zeggen. Of juist niet weten wat te zeggen. De angst dat niemand op je zit te wachten. Of dat ze je té aanwezig vinden. En inderdaad, sommige mensen vinden er wat van. En misschien uiten ze dat ook. Online, want dat is lekker makkelijk. Maar soms ook offline.

Kan angst je ook helpen?

Wat kan helpen is om je te realiseren dat angst geen waarheid is. Ja, je voelt het wel, maar het is een emotie. En die emotie heeft als functie om jou te waarschuwen. Dat waarschuwen kan als effect hebben dat jij ervoor kiest om het niet te doen. Maar eigenlijk wil je dat niet. Want het is nu juist de bedoeling dat je zichtbaar wordt, zodat je jezelf als auteur én je boek kunt promoten.

Dat waarschuwen kun je ook beschouwen als een teken dat wat je gaat doen voor jou groots is en dat het belangrijk is om je goed voor te bereiden. Dat je datgene moet doen waardoor jij rustig wordt én beslagen ten ijs komt.

In mijn geval helpt het volgende:

– een mega goede voorbereiding: ik wil écht weten waar ik het over heb en denk in scenario’s (vooral bij workshops e.d.);
– mensen om me heen die me stimuleren en motiveren;
– ik accepteer dat ik soms een nachtje wakker lig als dingen niet lekker gaan. Want dat is in mijn geval het ergste dat er gebeurt;
– heel belangrijk: het besef dat ik de dingen met een zuivere intentie doe.

‘Als je het niet proeft, dan weet je niet of je het lust.’

Dit zinnetje zeg ik regelmatig, als mijn kinderen weer eens het welbekende zinnetje uitspreken: ‘Lust ik niet!’ En eigenlijk geldt bij de angst om zichtbaar te zijn hetzelfde. Ga geen dingen doen die écht niet bij je passen, maar daag jezelf wel uit om eens iets te proberen waarvan je nu nog niet weet of het bij je past. Want je hebt het simpelweg nog niet geprobeerd.

Laat je angst niet groter worden dan de drive om, met je boek onder je arm, naar voren te stappen. En daarom schreef ik dit blog. Om jou het duwtje in de rug te geven om óók zichtbaar te durven zijn. Op jouw manier. Op jouw moment.
Dus: vlog, blog, film, presenteer, experimenteer en… deel! Mijn *like*  krijg je sowieso!

Warme groet,

Ga jij een boek schrijven en wil je het uitgeven in eigen beheer?

Meer blogs en tips lezen?

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen

Vergroot je expertstatus: geef een boek uit!

Heb je veel ervaring en kennis binnen je vakgebied? Wil je jouw expertstatus vergroten en vertrouwen opbouwen? Dan is het uitgeven van een boek een goed idee. Een boek vergroot namelijk je...
> Verder lezen

Het thema van je boek bepalen

Waarom het belangrijk is om het thema van je boek goed te kennen Als auteur krijg je misschien weleens de vraag: wat is het thema van je boek? Niet elke auteur heeft daar, gek genoeg, gelijk een...
> Verder lezen