Zo vind je een uitgever voor je boek
Heb je een manuscript geschreven en droom je ervan om dat manuscript in boekvorm uit te geven, dan zijn er grofweg twee routes: je boek in eigen beheer uitgeven (selfpublishing) of op de traditionele manier; via een uitgeverij.
Op de eerste route heb je volledig invloed, voor de tweede ben je afhankelijk van de uitgeverij. Zien ze iets in jouw manuscript en zijn ze zo enthousiast dat ze het willen uitgeven? In dit blog geven we je een aantal tips die jou helpen bij het vinden van een uitgever.
Tip #1: waarom wil je een uitgeverij?
Misschien klinkt dit als een gekke vraag, toch is het goed om je dit af te vragen. Door te weten wat je komt “halen” bij een uitgeverij, kun je kritischer kijken of de desbetreffende uitgeverij dat ook daadwerkelijk biedt.
Zo is de weg naar de boekhandel voor veel kleine en middelgrote uitgeverijen net zo lastig als voor menig selfpublisher. En aan marketing wordt door veel uitgeverijen amper aandacht besteed.
Vind je dit soort dingen wel belangrijk, onderzoek dan of de uitgever in staat is om je daarin te ontzorgen.
TIP #2: welke uitgeverij past bij mij?
Het is van belang dat je een uitgeverij zoekt die zich bezighoudt met jouw genre.
Uitgeverijen werken vanuit zogenaamde fondsen. Vanuit die fondsen worden boeken uitgegeven met een bepaald genre en/of een bepaalde doelgroep/markt. Het is dus van groot belang dat je vooronderzoek doet en in kaart brengt of jouw droomuitgeverij wel degelijk boeken in hetzelfde genre als dat van jou uitgeeft.
Je kunt dit doen door je eigen boekenkast, de boekhandel en/of de bibliotheek uit te pluizen. Welke boeken in hetzelfde genre of voor dezelfde doelgroep zijn er uitgegeven? Door welke uitgeverij zijn ze uitgegeven? In welk jaar? Zet je zoektocht vervolgens online voort.
Zo kom je uiteindelijk uit op een lijstje met uitgeverijen die weleens heel goed bij jou zouden kunnen passen.
Tip #3: voorkom dat je op (of erger: onderop) de stapel terechtkomt
Met lukraak een manuscript insturen zijn nog maar weinig auteurs succesvol geworden. Dan moet er wel heel veel meewerken...!
Wat dan wel? Het kan je enorm helpen om je netwerk te raadplegen. Dat doe je makkelijk en snel via bijvoorbeeld LinkedIn. Kan iemand voor jou de deur openen naar de uitgeverij waar je graag mee in gesprek wilt? Het is raadzaam om diegene te informeren over je manuscript en je plannen eromheen.
De meeste uitgeverijen vragen om een zogenaamd bookproposal (boekvoorstel), waarin je ze meeneemt in belangrijke elementen van je boek (denk aan verhaallijn, plot, personages, jouw plannen voor de toekomst, jouw ideeën rondom de marketing (denk ook aan je huidige aantal volgers/contacten op social media) en meer waarmee je de uitgeverij kunt overtuigen).
Tip #4: doe mee aan schrijfwedstrijden
Schrijfwedstrijden zijn voor uitgeverijen een manier om “talent te ontdekken”. Het kan heel interessant zijn om eraan mee te doen en zo te bouwen aan je naamsbekendheid binnen de uitgeefwereld.
Wees wel kritisch waar je aan meedoet en hou vast aan het genre en/of de doelgroep van het manuscript waarmee je wilt binnenkomen (weet je nog, die fondsen?).
Bonustip: wil jij feedback van een redacteur voordat je je verhaal instuurt? Neem dan contact met ons op.
Of toch zelf uitgeven?
Misschien schrikt bovenstaande je af of probeer je al een tijdje om een uitgeverij te vinden en lukt het niet. Misschien wil jij het roer in handen houden en niet “afhankelijk” worden van een uitgeverij.
Wat jouw situatie ook is: weet dat er altijd een manier is om je boek uit te geven. Je kunt het namelijk ook prima zelf! In de laatste jaren is het imago van het zelf uitgegeven boek zo enorm verbeterd en ook is er veel aanbod qua ondersteuning.
Als je ervoor kiest om je boek zelf uit te geven, betekent dat namelijk nog niet dat je het alleen hoeft te doen. BoekenGilde denkt én werkt graag met je mee!
Benieuwd wat het betekent als je je boek tóch in eigen beheer uitgeeft? Vraag een vrijblijvende offerte aan, zodat je een indruk krijgt van de nodige stappen én investering.