Een originele, pakkende boekcover?

Zo laat jij je creativiteit stromen

Soms zie je een boek liggen waarvan je denkt: waaaauw! Dat boek móét ik lezen! Je let dan alleen nog maar op de uitstraling van het boek. Want die grijpt je gelijk! Als selfpublisher is dat een droombeeld: een cover die gelijk het juiste gevoel oproept bij je doelgroep. Die schreeuwt: koop mij!

In dit blog helpen we je om jouw unieke sfeer te vatten en om te zetten in handvatten waarmee jij beslagen ten ijs komt in de vormgevingsfase.


Heb je hulp nodig bij het vormgeven van je boek? Wij nemen dit graag voor je uit handen! Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Vraag een offerte aanEen originele, pakkende boekcover? Laat je creativiteit stromen!
Creativiteit

Volgens Van Dale is de definitie van creativiteit: scheppingskracht, scheppingsvermogen. Je hebt het nodig om iets te bedenken dat nog niet bestaat. En daar weet jij als auteur alles van! Je hebt immers een boek geschreven dat nog niet bestond!
Die scheppingskracht die jij in hebt gezet bij het schrijven van je boek, ga je ook inzetten als je materiaal gaat verzamelen voor je omslag.

Waar draait het om bij een cover?

Bij een coverontwerp is één ding erg belangrijk: het gevoel dat je cover oproept. Je koper/lezer neemt maar weinig tijd om écht te lezen wat er op je cover staat.
Pak eens een groot vel papier. Schrijf de titel van je boek in het midden en schrijf daaromheen kreten die het gevoel omschrijven van jouw boek. De sfeer van het verhaal. Het gevoel dat het je lezer geeft. Hou dat eens vijf minuten vol en kijk daarna of je er een rode draad in kunt herkennen.

Vervolgens ga je om je heen kijken, online en/of offline, en je verzamelt beelden die dát gevoel vertolken. Die beelden hoeven niet per definitie aan te sluiten op het thema van je boek. Zet ze eens allemaal bij elkaar. Plak ze in een Word-bestand of print/knip ze uit en plak ze op een groot vel. Kijk er eens van een afstand naar. Welke overeenkomsten hebben je afbeeldingen? Hebben ze een overeenkomstig kleurenpalet? Een specifieke compositie?

Deze input heb je nodig

Je hebt nu een duidelijk beeld van het gevoel dat je coverontwerp op moet roepen. Ook heb je een richting qua beeldsoort. Je weet welke kleuren passen bij dat gevoel, welke sfeer je ontwerp moet krijgen.
Dit is belangrijke informatie voor je vormgever. Door dit samen door te spreken, kun je samen toewerken naar een coverontwerp dat écht bij je boek past, zonder dat je vervalt in clichés.

Heb je hulp nodig bij het vormgeven van je boek? Wij nemen dit graag voor je uit handen! Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Vraag een offerte aan



Meer blogs en tips lezen?

Wanneer mag je jezelf auteur noemen?

Veel auteurs durven zichzelf, ondanks dat ze een of meerdere boeken hebben geschreven, vaak nog geen auteur te noemen. Er blijken een aantal overtuigingen te zijn die daar de oorzaak van zijn. Welke...
> Verder lezen

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen

Vijf veelvoorkomende schrijffouten

Sta jij als auteur aan de vooravond van de samenwerking met een redacteur? Dan is het slim om je manuscript van tevoren op een aantal veelvoorkomende schrijffouten te controleren. Zo zorg jij ervoor...
> Verder lezen