Dit is waar veel auteurs mee worstelen (én wat je eraan kunt doen)

Het zelf uitgeven van een boek is een flinke klus. Als auteur heb je de regie over het hele traject. Je betrekt daarbij professionals die je helpen om je uitgeefambities waar te maken. Want in je eentje een boek uitgeven én succesvol maken is nog niemand gelukt. En dan komt daar de dag dat je je boek in handen houdt. De verkoopkanalen zijn ingericht. De cover staat op Facebook en je hebt al dertig likes. Tevreden slaak je een zucht: eindelijk! Ik ben klaar…!


En dan gebeurt er iets waar je geen rekening mee hebt gehouden. De verkoop van dat geweldige boek van jou gaat minder snel dan je had verwacht. Huh?! Maar je had het toch op Bol.com gezet en daar worden toch zoveel boeken gekocht?! En ze vonden je cover toch mooi!

En dan begint het gestuntel en geworstel.
'Pfff, wat valt dit tegen!'
'Hoe ga ik dit doen?'
'Hoe weet ik wat werkt?'
'Ik ben toch actief op Facebook, waarom wordt m’n boek dan niet verkocht?'
'Dit past niet bij mij!'
'Ik hou niet van spammen.'
'Ik wil dit nie-hiet, ik wil schrijven!'

Enigszins herkenbaar? Stel jezelf dan de vraag:

Wilde je een boek uitgeven (want dat is je dan dus gelukt) of wilde je succesvol worden met je boek? (waarbij je overigens zelf de definitie van succes bepaalt!)

Wil jij succesvol worden, ben je ambitieus en moet jouw boek gewoonweg gelezen worden door “het grote publiek”, raap jezelf dan bij mekaar en kom in actie!

Terwijl ik dit schrijf denk ik aan de Cirkel van Invloed en Betrokkenheid van Stephen R. Covey uit zijn boek De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Zelf las ik trouwens de variant Zeven eigenschappen die jou succesvol maken. Dit is de jeugdversie en wat simpeler om te lezen (hou ik wel van! ).

Nu ben ik geen Covey, maar ik zal je in mijn eigen woorden uitleggen wat de theorie hierachter is en hoe jij dit kunt toepassen bij je boekpromotie.
De cirkel van betrokkenheid is als het ware de situatie waar je inzit, waar je mee te dealen hebt, maar waar je niet per definitie invloed op hebt.
In de cirkel van invloed bevindt zich alles waar jij – logisch – wél invloed op hebt. Wat kun jij doen om de situatie om te zetten naar je gewenste situatie?
Als je kijkt naar de fase van boekpromotie, dan beschouwen veel auteurs hoge verkoopcijfers als het doel. Maar die feitelijke verkoop vindt plaats in de cirkel van betrokkenheid. Als die verkoop tegenvalt, dan raken ze gefrustreerd en – nog erger – gedemotiveerd.
Aan verkoop gaat marketing vooraf: je lezer moet met je boek in aanraking komen en verleidt worden tot aankoop. De acties die daarvoor nodig zijn, zitten in je cirkel van invloed.

Mijn tip voor nu is om een groot vel papier te pakken en daar deze cirkels op te tekenen. Kijk kritisch naar je eigen situatie. Wat draagt bij aan je doel? Wat belemmert je? Welke acties verricht jij om succesvol te worden? Plaats dit in de juiste cirkels. Heb je een dip, kijk hier dan naar en focus je op de binnenste cirkel.

Kun jij meer tips (en een peptalk) gebruiken, zodat jij vol positieve energie werkt aan het vermarkten van je boek?

Schrijf je dan in voor een van onze webinars. Tijdens de webinars geven we je informatie en proberen we je te inspireren om de juiste stappen te zetten!

Schrijf je in voor het webinar

 

Warme groet,

In categorie: Blog