Drie sleutels tot succes bij je boekpromotie

Het succes van een boek zegt vooral iets over de marketing. Er zijn legio mogelijkheden om je boek onder de aandacht te brengen. In dit blog geven we je drie tips die direct bijdragen aan jouw succes.

Bij BoekenGilde begrijpen we hoe lastig het promoten van je boek kan zijn. Daarom geven we gratis webinars, waarin jij veel tips krijgt die je direct kunt toepassen. Bekijk onze evenementenkalender

Tip #1: weet met wie je communiceert

Dit is misschien wel de allerbelangrijkste tip als het gaat om boekmarketing. Wat jij deelt, moet simpelweg aansluiten bij wie je ermee wilt bereiken. Dit begint met een analyse van je doelgroep(en): wie, wat, waar, wanneer, hoe en waarom? Dit is cruciale info. Als jij weet waar jouw lezer op zit te wachten, waar je diegene mee kunt triggeren. Als je weet van welke kanalen hij of zij gebruikmaakt, op welke manier diegene wordt verleid om jouw boek te kopen, dan kun jij daarop inspelen. Maak dus tijd vrij om dit uit te werken, óók als je qua boekpromotie al even bezig bent. Misschien kan het (nog) beter?!

Bonustip: Google eens op “persona uitwerken”, online worden een hoop tips gedeeld om je doelgroep in kaart te brengen.

800x533

Tip #2: eerst geven, dan krijgen

Veel auteurs ervaren de marketingfase als “leuren”. En als er één ding is waarvan je geen energie krijgt… Focus je daarom in eerste instantie op “weggeven”. Tips, inspiratie, vrolijkheid, het eerste hoofdstuk, een gratis online lezing, een informatief filmpje, een handig blog, een download op je website… et cetera. Je zult zien dat je positieve reacties krijgt en die motiveren om ermee door te gaan. Voor je het weet, heb je een fanbase opgebouwd. En echte fans willen maar al te graag jouw boek lezen!

Tip #3: wees realistisch

Als je amper budget hebt om aan marketing te besteden, als je er geen tijd voor hebt, als je liever niet zo zichtbaar bent… dan begrijp je zelf ook wel dat het qua verkoopcijfers niet vlot. Zoals we al in de inleiding van dit blog schreven: het succes van een boek hangt (voor een heel groot deel) af van de marketing. Het positieve nieuws is: als de verkoop niet op gang komt, zegt dat dus niets over de kwaliteit van jouw boek! Blijf daarom realistisch: zowel bij het bepalen van de oplage als in de marketingfase. En weet: als jij niets doet, gebeurt er met je boek ook niets. Dus… ga lekker aan de slag, op een manier die bij jou past, en je zult zien dat jouw inspanningen direct bijdragen aan de verkoopcijfers. Veel plezier!

Bij BoekenGilde begrijpen we hoe lastig het promoten van je boek kan zijn. Daarom geven we gratis webinars, waarin jij veel tips krijgt die je direct kunt toepassen. 
Bekijk onze evenementenkalender



Meer blogs en tips lezen?

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen

Vergroot je expertstatus: geef een boek uit!

Heb je veel ervaring en kennis binnen je vakgebied? Wil je jouw expertstatus vergroten en vertrouwen opbouwen? Dan is het uitgeven van een boek een goed idee. Een boek vergroot namelijk je...
> Verder lezen

Het thema van je boek bepalen

Waarom het belangrijk is om het thema van je boek goed te kennen Als auteur krijg je misschien weleens de vraag: wat is het thema van je boek? Niet elke auteur heeft daar, gek genoeg, gelijk een...
> Verder lezen