Boek zelf uitgeven: duur of kostbaar?

Een veelgehoord bezwaar om zelf een boek uit te geven, is dat de investering voor jou als auteur is. Het algemene beeld heerst dat je voor het uitgeven van een boek diep in de buidel moet tasten. In dit blog helpen we je om op een zakelijke manier tegen deze investering aan te kijken.

duur of kostbaar

Duur of kostbaar?

Een passende quote: if you think it’s expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur. Tja, deze uitspraak behoeft – denk ik – geen toelichting. Dat neemt echter niet weg dat het goed is om offertes te vergelijken. Is een partij iets duurder, dan is er vaak een verklaring voor. Lees goed de reviews, dan kan die hogere offerte ineens anders voelen. Daarnaast kun je uitgeven van een boek als iets waardevols beschouwen, wat de investering ineens kostbaar maakt in plaats van duur. Hoe dan ook: uiteindelijk kun je je boek niet alleen uitgeven en zul je kosten moeten maken. Welke investering brengt jou dan het dichtst bij je doel?

 

Wat kost het uitgeven van jouw boek eigenlijk? Vraag een vrijblijvende offerte aan, zodat je weet waar je op kunt rekenen!
Offerte aanvragen

De investering terugverdienen

Geef je je eigen boek uit, dan droom je vaak ook van hoge verkoopcijfers. Niet zo gek, want dat lijkt een indicator te zijn dat je boek in de smaak valt. Ook is dit mooi, omdat je dan de investering kunt terugverdienen. Wanneer jij uit de kosten bent, hangt af van de hoogte van die kosten én de verkoopprijs.

 

Hoe reken je uit wanneer je de investering eruit hebt?

Bij elk exemplaar dat je verkoopt, heb je te maken met vaste kosten, namelijk voor:
- boek drukken
- de verkoop (denk aan Centraal Boekhuis, BoekenGilde boekenshop, boekhandelskorting)
- de distributie
- de marketing

Bij het maken van een boek heb je te maken met meer kostenposten. Die zijn echter eenmalig.
Denk aan:
- redactie en correctie
- vormgeving binnenwerk
- omslagontwerp
- aanvraag ISBN

Ons advies is om de vaste (terugkerende) kosten in de verkoopprijs te verwerken. Dan blijft er wat ruimte over (de marge). Daaruit verdien je de eenmalige kostenposten terug. Na een x-aantal verkochte exemplaren sta je op “nul”. Van de boeken die je na dat punt verkoopt, is de marge volledig van jou. Dan ga je verdienen!

Stel: je kunt de investering niet dragen. Wat dan?

Tja, dat is helemaal niet vreemd. Het gaat nou eenmaal om een hoop geld. Je kunt dan verschillende dingen doen:

- voorverkoop: je geeft aan dat je boek vanaf een bepaalde datum verkrijgbaar is en probeert je lezer te verleiden om alvast je boek te bestellen én te betalen. Zo verdien je voordat je boek er daadwerkelijk is. Let wel: dan moet je zeker weten dat je boek er komt (en op welke datum), óók als je minder boeken verkoopt dan je had gehoopt. 

- crowdfunding: hierbij ga je in kaart brengen of je voordat je boek verschijnt, de benodigde investering bij elkaar kunt verdienen. Je biedt daarbij niet alleen je boek aan maar bijvoorbeeld ook lezingen en/of workshops. Wil je hier meer over weten? Wij geven zo nu en dan een webinar over dit onderwerp. Meld je aan via onze webinarpagina. (Staat er op dit moment geen webinar over crowdfuning gepland? Mail ons dan even, dan kijken we wat de mogelijkheden zijn en/of je een webinar terug kunt kijken)

- zoek (een) sponsor(en): met name bij boeken met een specifiek(e) thema en/of doelgroep kunnen organisaties interesse hebben om (een deel van) de kosten te dragen. Daar staat dan bijv. een vermelding van de organisatie inclusief logo tegenover.

- onderzoek wanneer je wat moet betalen: niet alle rekeningen komen op dezelfde dag. Onderzoek wie wat wanneer in rekening brengt en wat de betaaltermijn is. Zo kun jij een financiële planning maken rondom je uitgeeftraject. Geeft rust!

€ versus voldoening

Ja, het uitgeven van een boek kost geld. Maar het levert ook veel op. Je laat als auteur iets na aan de wereld, iets wat altijd blijft. Misschien help je wel een grote groep mensen, doordat ze bijvoorbeeld steun vinden in jouw boek. Of het ondersteunt je in je business. Dan is het sowieso lastig meten of het “uit kan”. Niet elk succes is af te lezen in euro’s. Ook het gevoel dat het geeft, de voldoening, is van belang. Sterker nog: draait het daar niet werkelijk om?

Wat kost het uitgeven van jouw boek eigenlijk? Vraag een vrijblijvende offerte aan, zodat je weet waar je op kunt rekenen!
Offerte aanvragen



 

 

Meer blogs en tips lezen?

van influencer naar auteur: do's and don'ts

Hey daar, influencer en aspirant-schrijver! Wil jij je horizon verbreden en een boek schrijven? Misschien over jouw dienst, een geweldig idee of een goed verhaal. Een groot voordeel heb je al: een...
> Verder lezen

Wanneer mag je jezelf auteur noemen?

Veel auteurs durven zichzelf, ondanks dat ze een of meerdere boeken hebben geschreven, vaak nog geen auteur te noemen. Er blijken een aantal overtuigingen te zijn die daar de oorzaak van zijn. Welke...
> Verder lezen