Hoe vind ik de juiste BISAC-code voor mijn boek?

In Nederland krijgen boeken een NUR-code. Deze driecijferige code helpt (online) boekhandels en bibliotheken om boeken in juiste rubrieken in te delen. Nu de verspreiding van boeken steeds internationaler wordt, is er sinds een paar jaar een nieuw systeem aan toegevoegd. Een Amerikaans systeem met THEMA-codes en BISAC-codes.

In dit blog vertellen we je alles over de BISAC-code:

  1. Wat is een BISAC-code?
  2. Waarom heb ik een BISAC-code nodig?
  3. Hoe vind ik de juiste codering voor mijn boek?

Om jouw boek te verkopen heb je een ISBN nodig. In ons gratis e-book vertellen we je alles wat je hiervoor moet weten! CTA Whitepaper ISBN aanvragen.
Download het whitepaper   'ISBN aanvragen'

Wat is een BISAC-code?

De afkorting BISAC staat voor Book Industry Standards and Communications. Het is een reeks met standaardcodes die worden gebruikt om boeken te categoriseren op basis van hun onderwerp, inhoud en genre. Ze helpen boekverkopers en bibliotheken om boeken gemakkelijk te organiseren, op te slaan en te vinden. Sinds 2017 is een BISAC ook in Nederland verplicht wanneer een boek verkocht wordt via het Centraal Boekhuis.

Een BISAC-code bestaat meestal uit een reeks tekens die een specifiek onderwerp, genre of thema vertegenwoordigen. Bijvoorbeeld: de code "FIC027000" staat voor fictie/algemeen, terwijl "SEL009000" verwijst naar zelfhulp/motivatie.

bieb

Waarom heb ik een BISAC-code nodig?

Een BISAC-code zorgt ervoor dat een boek gemakkelijk kan worden gevonden door potentiële lezers, boekverkopers en bibliotheken. Hieronder een paar argumenten waarom deze codes belangrijk zijn:

Vindbaarheid: de juiste BISAC-code helpt jouw boek op de juiste plank in een boekwinkel of bibliotheek terecht te komen. Als je bijvoorbeeld een roman hebt geschreven, wil je niet dat het boek per ongeluk wordt gecategoriseerd als non-fictie.

Marketing: uitgevers en boekverkopers gebruiken BISAC-codes om gerichte marketinginspanningen uit te voeren. Als jouw boek een specifiek genre of thema heeft, helpt een passende BISAC-code bij het bereiken van het juiste publiek.

Vergelijking: lezers gebruiken vaak BISAC-codes om vergelijkbare boeken te vinden. Als jouw boek vergelijkbaar is met populaire titels in een bepaald genre, kan het toewijzen van de juiste code helpen om je boek bij je doelgroep onder de aandacht te brengen.

Hoe vind ik de juiste codering voor mijn boek?

Het bepalen van de BISAC-code is iets wat je zelf kunt doen via:

https://www.bisg.org/complete-bisac-subject-headings-list

Het vinden van de juiste codering kan soms best een uitdaging zijn. Helemaal omdat het een Amerikaans systeem is en de coderingen alleen in het Engels te vinden zijn. Hieronder een paar tips:

  1. Analyseer de inhoud van je boek: wat is het belangrijkste onderwerp? Welk genre past het beste? Noteer deze thema’s en elementen voor jezelf.
  2. Bekijk de BISAC-code lijst: deze lijst toont alle codes die je kunt kiezen. Blader door de lijst en zoek naar codes die overeenkomen met jouw notities.
  3. Vergelijk andere boeken: ga bijvoorbeeld eens op bol.com zoeken in een bepaalde categorie waarin jij jouw boek graag ziet. Welke coderingen hebben deze boeken?
  4. Wees specifiek: probeer zo specifiek mogelijk te zijn bij het kiezen van een BISAC-code. Hoe nauwkeuriger de code, hoe beter jouw boek past binnen de gekozen categorie.

Meerdere codes: vaak is jouw boek niet te vangen in één codering. Je mag daarom meerdere codes gebruiken.

Wanneer wij een ISBN voor je aanvragen, vragen we uitsluitend om een THEMA- en NUR-code. Een BISAC is dan (nog) niet nodig. Wanneer wij jouw boek gaan verkopen via het Centraal Boekhuis, vragen we je om één/of meerdere BISAC-codes aan te leveren. Dit komt vanzelf ter sprake.

Veel succes met het kiezen van jouw BISAC-code!

Hulp nodig?

Twijfel je over de BISAC-code van jouw boek en wil je graag dat er iemand met je meedenkt? BoekenGilde helpt je graag bij al je vragen rondom jouw eigen boek. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Alles wat je moet weten over het aanvragen van een ISBN!

Meer blogs en tips lezen?

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen

Vergroot je expertstatus: geef een boek uit!

Heb je veel ervaring en kennis binnen je vakgebied? Wil je jouw expertstatus vergroten en vertrouwen opbouwen? Dan is het uitgeven van een boek een goed idee. Een boek vergroot namelijk je...
> Verder lezen

Het thema van je boek bepalen

Waarom het belangrijk is om het thema van je boek goed te kennen Als auteur krijg je misschien weleens de vraag: wat is het thema van je boek? Niet elke auteur heeft daar, gek genoeg, gelijk een...
> Verder lezen