Hier moet je aan denken bij de verkoop van je boek


Het is zover: jouw boek is gedrukt en klaar om verkocht te worden. In dit blog leggen we je uit waar je aan moet denken in de verkoop- en distributiefase van je boek. We leggen de verschillende termen uit en maken inzichtelijk wat jij als selfpublisher kunt doen.

Drie aandachtsgebieden

Wanneer je commerciële ambities hebt met je boek — en dat heeft tegenwoordig praktisch elke selfpublisher — zul je een en ander moeten regelen voor de verkoop- en distributie van je boek. Wat betekent dat concreet:

1. Je moet verkoopkanalen inrichten;
2. Je moet ervoor zorgen dat bestellingen verwerkt worden;
3. Je moet je boek onder de aandacht brengen.


Wil jij een eigen website, maar niet de rompslomp die daarbij komt kijken? Kies dan voor een auteurswebsite van BoekenGilde. 

Auteurssite: lees hier meer!

Wat bedoelen we met verkoopkanaal?


Het verkoopkanaal is de plek waar je boek gekocht gaat worden. Of anders gezegd: de plek waar jij je boek verkoopt. Dat kan zowel online als offline zijn.
Voorbeelden van online verkoopkanalen: je eigen website, de BoekenGilde boekenshop, Bol.com, Bruna.nl, Managementboek.nl, Ako.nl, Scheltema.nl et cetera. Belangrijk is dat je van tevoren bedenkt hoe het aankoopproces van jouw doelgroep eruitziet. Heb je dat inzichtelijk, dan weet jij op welke plek jouw boek te koop moet zijn.
De meeste selfpublishers focussen zich op de online verkoop, omdat dit makkelijker is in te richten.

Hierin zijn grofweg twee scenario’s:
De eerste: je hebt een boek geschreven en weet goed in contact te komen met jouw doelgroep. Je laat je doelgroep weten waar ze het boek kunnen bestellen (bijvoorbeeld in je advertentie, bij een lezing, op social media enzovoort). In zo’n situatie is de BoekenGilde boekenshop of je eigen website zeer geschikt.

Scenario twee: je hebt een boek geschreven en je doelgroep is (relatief) groot. Je gaat zorgen voor publiciteit rondom het boek, met als doel dat men online gaat zoeken (vaak gaat men direct naar een online boekhandel). In dat geval zijn de meest gebruikte online boekhandels aan te raden, aangevuld met je eigen website of de boekenshop van BoekenGilde voor directe bestellingen (omdat de marge voor jou dan hoger ligt).

Wie zorgt voor de verpakking en verzending?


Als je via je eigen website verkoopt, ben jij ervoor verantwoordelijk dat de bestellingen tijdig (= wat je belooft op je site) verwerkt. Je boek moet netjes worden ingepakt, zodat deze onbeschadigd aankomt. Ook heeft elke koper het recht op retour. Wees helder wat een klant moet doen, mocht diegene beslissen het boek terug te sturen. Soms duurt een verzending langer dan verwacht. Waar kan je koper dan terecht met vragen? Ook moet je nadenken over de financiële afhandeling. Hoe kan je koper het boek afrekenen? Hoe ga je om met verzendkosten?

distributie van boeken

Je kunt dergelijke zaken ook uit handen geven, bijvoorbeeld aan BoekenGilde. Lees hier meer over onze auteurswebsite, waarbij wij de afwikkeling (financieel, klantenservice en verzending) voor jou uit handen nemen. Dit geldt zowel voor de verkoop via onze boekenshop, via je auteurswebsite als via het Centraal Boekhuis (waaronder online boekhandels als Bol.com, Bruna.nl, Ako.nl, Managementboek.nl en shops van boekhandelaren et cetera vallen).

Hoe ga jij jouw doelgroep bereiken en verleiden tot aankoop?


Dit is de belangrijkste vraag, misschien wel in het gehele uitgeefproces. We hebben er al veel blogs over geschreven en geven er regelmatig webinars over.
Een belangrijke tip: beschouw marketing als onderdeel van het proces, al in de redactiefase. En ook: zorg voor een onwijs professioneel boek! Op alle vlakken. Marketing is namelijk óók de vormgeving, de achterflaptekst, het eerste hoofdstuk et cetera. En tot slot: focus in de marketingfase met name op de input (dus: wat doe je om succesvol te worden?) in plaats van enkel op de output (hoeveel boeken heb je verkocht?. Dan hou je het een stuk langer vol!


Wil jij een eigen website, maar niet de rompslomp die daarbij komt kijken? Kies dan voor een auteurswebsite van BoekenGilde. 

Auteurssite: lees hier meer!


Meer blogs en tips lezen?

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen

Hoe vind ik de juiste NUR code voor mijn boek?

Iedereen weet wel dat boeken in de boekhandel of bibliotheek vaak op categorie gesorteerd zijn. Alle romans staan bij elkaar, dit geldt ook voor kinderboeken, thrillers en kookboeken. Medewerkers van...
> Verder lezen

Vier onmisbare tips voor je boekpromotie

Tja, de boekpromotie… Het blijft voor veel auteurs een lastige taak. In dit blog geven we je vier onmisbare tips voor je boekpromotie. Niet over wát je kunt doen, wel over hoe je de kans op succes...
> Verder lezen