Geld verdienen met het schrijven van een boek – kan dat?
Om maar met de deur in huis te vallen: ja, dat kan. Lukt dat iedere zelf uitgevende auteur? Nee, helaas niet. Maar… pak je het slim en zakelijk aan, dan vergroot jij de kans dat je verdient aan je boek. Waar je op moet letten, lees je in dit blog.
Tijdens onze gratis webinars delen we onze kennis rondom het uitgeven van boeken. Bekijk hier de webinarkalender
Wanneer verdien je aan je boek?
Even een open deur: je verdient aan je boek wanneer je alle kosten die je erin hebt gestoken hebt terugverdiend. Bij de totstandkoming van je boek heb je eenmalige kosten – denk aan de redacteur, corrector, vormgeving, aanvraag ISBN – en terugkerende kosten – denk aan het drukwerk, de verkoopkosten en de marketingkosten.
Ons advies is om de terugkerende kosten te verwerken in de verkoopprijs en uit de marge de eenmalige kosten terug te verdienen. Zo reken je vrij eenvoudig uit vanaf hoeveel verkochte exemplaren je geld overhoudt bij de verkoop van je boek.
Per situatie verschillend
Uit bovenstaande kun je één ding concluderen: per situatie zal de rekensom anders zijn. Geen enkele auteur maakt dezelfde kosten voor het uitgeven van zijn of haar boek.
En ook is dit afhankelijk van de verkoopprijs. Hoe duurder een boek en hoe minder je eraan uitgeeft, hoe meer je overhoudt, toch? Ja, dat klopt. Maar ook weer niet.
Wat is er nodig om een boek te verkopen?
Om van je boek een succes te maken – in dit geval verstaan we onder succes: veel exemplaren verkopen – dien je er een mooi, goed en uniek boek van te maken. Een extra redactieronde, unieke vormgeving en een bijzondere afwerking van het drukwerk zijn allemaal elementen die bijdragen aan de eindkwaliteit.
Voordat jij op dat soort vlakken keuzes maakt, zul je moeten onderzoeken waarmee jij jouw doelgroep kunt overtuigen om je boek te kopen. Wat draagt bij? Wat niet per se? Wat verwachten zij? Zo kun je bewust keuzes maken bij de totstandkoming van je boek.
Succes begint bij een goed product…
Een boek is een product en dat moet gewoonweg goed zijn. Wat goed is, wordt voor een deel bepaald door de doelgroep. Wat verwacht jouw doelgroep van jouw boek?
… en eindigt bij de marketing
Het verkoopsucces van een boek zegt voor een groot deel iets over de kwaliteit van de marketing. Marketing is niet alleen die post op social media en dat persbericht naar de plaatselijke pers.
Nee, wat doe jij om in contact te komen en te blijven met de doelgroep? Investeer je structureel tijd, energie en geld in de marketing? Ken jij jouw doelgroep écht? Heb je alles in huis om jezelf onder de aandacht te brengen en zo niet, schakel je daarvoor dan iemand in? Iemand die het overneemt of jou bepaalde taken uit handen neemt.
Het uitgeefproces is als het starten van een bedrijf
En zoals in elk bedrijf moeten alle afdelingen “bemand” zijn. Kortom: je moet verschillende petten opzetten en je realiseren dat als je ergens tekortschiet, dit directe gevolgen zal hebben op het succes.
Alleen de auteur die het proces van een boek uitgeven op een professionele manier aanpakt, zal in staat blijken om de investering terug te verdienen én er hopelijk nog een mooi bedrag aan te verdienen.
Uitzondering op de regel
En soms gebeurt het dat de verkoopcijfers van bepaalde titels skyhigh gaan en auteurs al vrij vlot vrij goed verdienen aan het uitgegeven boek. Dit soort succesverhalen en de strategie erachter delen we uiteraard graag, waaronder door auteurs te interviewen tijdens onze webinars. Kijk je mee?