Vier onmisbare tips voor je boekpromotie

Tja, de boekpromotie… Het blijft voor veel auteurs een lastige taak. In dit blog geven we je vier onmisbare tips voor je boekpromotie. Niet over wát je kunt doen, wel over hoe je de kans op succes vergroot.

Doe niet of-of, maar en-en

Vooral als debutant heb je vaak nog geen idee wat werkt binnen jouw lezerspubliek en wat niet. Het is daarom van belang dat je je pijlen niet richt op bijvoorbeeld alleen social media of alleen de pers. Nee. Probeer zoveel mogelijk uit. Zo vergroot je niet alleen de kans dat jouw boek onder de aandacht komt; je vergroot ook jouw eigen kennis en ervaring op het gebied van marketing. Vaak kom je erachter dat je meer kunt dan je vooraf dacht.

Tip: wil je meer leren over bepaalde vormen van marketing, Google dan eens of kijk op YouTube. Er worden onwijs veel gratis tips gegeven. Zeer de moeite waard!

bookstore blog

Staar je niet blind op resultaat

Marketing kost tijd en het effect komt pas later. Daarom is het van belang dat je je energie haalt uit dat wat je doet om er een succes van te maken. Vaak lukt dat in het begin heel goed, maar wordt het lastiger naarmate de tijd verstrijkt en de verkoopcijfers nog niet overeenkomen met jouw doel/wens. Wat je kan helpen is om op een briefje te schrijven: “het succes van mijn boek zegt vooral iets over de kwaliteit van de marketing”. Hang dit briefje op een zichtbare plek. Zo herinner je jezelf eraan dat je in beweging moet komen, maar óók dat je niet onzeker hoeft te worden. Ook snoer je hiermee die interne, onzekere stemmetjes de mond! 😊
Meten is weten

Eigenlijk een heel logische: je weet pas of iets werkt, als je het meet. Toch zijn er maar weinig auteurs die de verkoopcijfers in de gaten houden. Nu is ons advies ook niet om elk uur te kijken of je al boeken hebt verkocht. Maar als jij geïnterviewd wordt, budget inzet op social media of betaald adverteert, dan is het wel verstandig om het effect te monitoren. Pas dan krijg je een indruk of het werkt…!
Goed om te weten: als je je boeken via BoekenGilde verkoopt, krijgt je toegang tot je persoonlijke dashboard
. Daarop kun je de verkoopcijfers van je boek(en) zien.

Behoefte aan inzicht in de verkoopcijfers van je boek? Dat kan via het verkoopdashboard van BoekenGilde. 

Boek promoten en verkopen: meer informatie


Vraag hulp, bij twijfel

Blijf niet te lang doormodderen als het niet lukt of als je niet in beweging komt. Dat is zonde van de tijd en je maakt dan mogelijk niet optimaal gebruik van het momentum. Vraag eens aan andere auteurs hoe zij het aanpakken of schakel een professional in. Zodra je via BoekenGilde je boek verkoopt, kun je toegang krijgen tot het BoekenGilde Auteursnetwerk op Facebook, hier kun je sparren met andere auteurs. Daarnaast geeft Ellen nog twee nuttige webinars: Zo maak je een boekmarketingplan en Starten met adverteren op Facebook en Instagram. Je kunt je hier gratis voor aanmelden. De moeite waard dus! 

Wat moet je doen om je eigen boek te verkopen?

Meer blogs en tips lezen?

Geld verdienen met het schrijven van een boek – kan dat?

Om maar met de deur in huis te vallen: ja, dat kan. Lukt dat iedere zelf uitgevende auteur? Nee, helaas niet. Maar… pak je het slim en zakelijk aan, dan vergroot jij de kans dat je verdient aan je...
> Verder lezen

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen

Hoe vind ik de juiste NUR code voor mijn boek?

Iedereen weet wel dat boeken in de boekhandel of bibliotheek vaak op categorie gesorteerd zijn. Alle romans staan bij elkaar, dit geldt ook voor kinderboeken, thrillers en kookboeken. Medewerkers van...
> Verder lezen