De verkoopprijs van je boek: het psychologische effect

Wanneer jij je boek uitgeeft in eigen beheer, dan ben jij ook degene die de verkoopprijs van het boek bepaalt. Dat kan soms best lastig zijn. Je wilt natuurlijk niet dat jouw potentiële lezer afhaakt omdat het boek te duur is. Aan de andere kant wil je ook niet een te lage prijs hanteren, waardoor de kwaliteit van het boek onderschat wordt.


Gelukkig bestaan er een aantal principes die je kunt toepassen om de verkoopprijs van je boek te bepalen.

In dit blog vertellen we je mee over:

  • Wat zijn psychologische prijzen?
  • Verkoopprijs afronden of niet?
  • Gebruik een korter klinkende verkoopprijs
  • Noem de verzendkosten apart
  • Verwijder het valutateken
  • Ga voor meerdere varianten: decoy pricing
  • Verkoopprijs kiezen

Een boek uitgeven, het lijkt zo eenvoudig. Maar waar moet je beginnen? In ons gratis e-book leggen we je in acht stappen uit hoe je jouw eigen boek kunt uitgeven. Ideaal, want zo weet je precies waar in het proces jij bent gebleven!

Download het whitepaper 'In 8 stappen je eigen boek uitgeven'

Wat zijn psychologische prijzen?

Psychologische prijzen zijn verkoopprijzen die voor de consument voelen als een goede aankoop. Het maakt dat de consument makkelijker tot aankoop overgaat. Door slimme prijsstrategieën in te zetten, kan een boek een stuk aantrekkelijker worden om te kopen. Ga maar eens na, hoe vaak ben jij niet verleid door prijspsychologie?

€21 of €20,99?

Welke verkoopprijs vind jij aantrekkelijker?

verkoopprijs van je boek: het psychologische effect

Verkoopprijs afronden of niet?

Zoals je hierboven ziet, worden prijzen vaak veranderd. €21 wordt €20,99. Deze strategie speelt in op het gevoel van de consument bij een bepaald getal. Door niet af te ronden voelt het goedkoper. Daarnaast zien we prijzen met negens zó vaak dat we ze zijn gaan associëren met een goede aankoop.

Als het gaat om het eventueel afronden van de prijs, of niet, kun je de volgende regel hanteren:

Het niet afronden van de verkoopprijs kan bij producten die ‘goedkoop’ mogen overkomen. Dit zijn vaak de welbekende ‘impulsaankopen’. De prijs die een consument bij zo’n aankoop wil besteden ligt vaak laag. Een verkoopprijs van €12,99 werkt in dit geval beter dan €13,-.

Verkoop jij een boek dat een bepaalde behoefte moet vervullen? Of een boek dat juist een chique, kwalitatieve, luxe uitstraling heeft? Rond dan de verkoopprijs juist wél af. We associëren het niet afronden van een prijs met goedkoop. Dat wil je in dit geval niet. Een verkoopprijs van €40 is in dit geval beter dan €39,99.

Gebruik een korter klinkende verkoopprijs

Een tip die je misschien niet eerder hebt gehoord: het helpt om een verkoopprijs te kiezen die kort klinkt.

€15,76 of €15,15.

Ons brein heeft meer capaciteit nodig om een langer klinkende prijs te lezen dan een kort klinkende prijs. Best logisch toch?

Noem de verzendkosten apart

Het werkt om de verzendkosten te scheiden van je verkoopprijs. Zo ziet de koper de werkelijke prijs van je boek. Het is logisch dat er uiteindelijk ook voor het verzenden betaald moet worden. Een andere manier is om de verzendkosten direct te verwerken in de verkoopprijs. Zo kun je jouw koper verleiden met ‘gratis’ verzenden.

Verwijder het valutateken

Het euroteken herinnert jouw koper eraan geld te moeten uitgeven... Ai, dat willen we eigenlijk niet. Wanneer ons brein geen € teken ziet, is deze associatie een stuk minder volgens onderzoekers Yan, Kimes en Sessarego.

Ga voor meerdere varianten; decoy pricing

Tegenwoordig kun je voor verschillende varianten van een boek kiezen. Een e-book, softcover of hardcover variant. De verschillende opties kun je aanbieden voor verschillende prijzen, waarvan een e-book vaak het goedkoopst is.

Hier komt het principe van ‘decoy pricing’ kijken. ‘Decoy’ staat voor weglokken. Het moet ervoor zorgen dat mensen worden weggelokt van de goedkopere opties en gaan voor de duurdere variant. Dit kan wanneer je drie opties hebt. Men kiest dan vaak voor de middelste of duurste optie.

Toch gaat dit in boekenland niet altijd op, want vaak kiest de klant bewust voor een bepaalde uitvoering.

Verkoopprijs kiezen

Naast dat we je adviseren om het psychologische effect van een verkoopprijs mee te nemen in je besluit, neem je natuurlijk ook de kosten mee die je hebt gemaakt. Deze zijn cruciaal in het bepalen van de verkoopprijs.

Let op: zodra jij de verkoopprijs voor je boek vastgesteld hebt, kun je deze niet zomaar wijzigen. De wet op de vaste boekenprijs bepaalt dat jouw boek - voor een bepaalde periode -op ieder verkoopkanaal dezelfde prijs moet hebben.

Bovenstaande psychologische aspecten kunnen je helpen bij het bepalen van je verkoopprijs en bij het nemen van beslissingen rondom het drukken en uitgeven van je boek. Kom je er niet uit en wil je hierover met ons sparren? Neem gerust contact op.

Ga jij een boek schrijven en wil je het uitgeven in eigen beheer?

 

Meer blogs en tips lezen?

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen

Hoe vind ik de juiste NUR code voor mijn boek?

Iedereen weet wel dat boeken in de boekhandel of bibliotheek vaak op categorie gesorteerd zijn. Alle romans staan bij elkaar, dit geldt ook voor kinderboeken, thrillers en kookboeken. Medewerkers van...
> Verder lezen

Vier onmisbare tips voor je boekpromotie

Tja, de boekpromotie… Het blijft voor veel auteurs een lastige taak. In dit blog geven we je vier onmisbare tips voor je boekpromotie. Niet over wát je kunt doen, wel over hoe je de kans op succes...
> Verder lezen