Boekengilde Blog

Onderwerp van je boek: hoe onderscheid je jezelf van de rest?

Geschreven door BoekenGilde | 1 mei 23

Over bijna elk onderwerp is geschreven en ongetwijfeld bestaan er al boeken over jouw onderwerp. Struin maar eens rond op internet. En gelukkig maar! Dat betekent namelijk dat er interesse is in jouw onderwerp. Maar hoe val je dan op in die wirwar van boeken? Hoe breng jij een boek uit dat een goede aanvulling is op de al bestaande titels? Kortom: hoe onderscheid jij jezelf van de rest? In dit blog geven we je een aantal tips.

In ons gratis stappenplan leggen we je in acht heldere stappen uit hoe
jij je boek uitgeeft in eigen beheer.

 

Op onderzoek uit

Verdiep je, om te beginnen, eens in andere titels over hetzelfde onderwerp. Wat hebben deze auteurs geschreven? Hoe is de opbouw van het boek? Hoe is het vormgegeven en welke keuzes zijn er gemaakt qua drukwerk? Spreek dit jou aan of juist niet?

Natuurlijk willen we niet dat je gaat kopiëren. Zie dit als de onderzoeksfase voor jouw boek. Noteer vooral wat je positief verrast.

Vervolgens is het tijd om na te denken over jouw unieke boodschap. Hoe verhoudt die zich tot de boeken die je hebt onderzocht? Is jouw idee onderscheidend genoeg?

Ja? Goed bezig!

Nee? Balen. Dan moet je echt aan de slag.

Een uniek boek maken

Je kunt jezelf onderscheiden door een uniek boek te maken met:

  • Jouw eigen, unieke kijk op het onderwerp;
  • Jouw ervaring, expertise of persoonlijke verhaal;
  • Een eigen unieke schrijfstijl;
  • Een opvallende boekcover;
  • Een uniek binnenwerk.

Het leuke is: de mogelijkheden zijn oneindig!

Uniek in de marketingfase

Goede marketing is essentieel voor de verkoop van je boek. Wees je ervan bewust dat je je dus ook in deze fase zult moeten onderscheiden van anderen. En hier mag je soms onze Nederlandse mentaliteit ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ best even opzijzetten. Jij kunt je namelijk niet onderscheiden wanneer je precies doet wat de rest doet.

Dus:

  • Maak jezelf niet langer onnodig klein.
  • Zorg ervoor dat je jouw unieke boodschap in kaart hebt en kijk hoe je hiermee echt het verschil kunt maken voor jouw lezers.
  • Denk na over marketingactiviteiten die bij jou passen en laat je niet (af)leiden door ‘hoe iedereen het doet’.
  • Zorg dat je echt goed weet waarom jouw lezers, jouw boek moeten lezen.

Simpelweg zijn er bij het uitgeven van een boek twee zaken waarin jij jezelf kunt onderscheiden: door je boek en door jezelf als auteur van dit boek. Belangrijk dus om écht helder te hebben wat jouw boek nu zo uniek maakt én hoe jij als auteur deze boodschap kunt overbrengen.