Het creëren van een managementboek is een ambitieus en voldoening gevend project. Of je nu een ervaren manager, een ondernemer, een bedrijfsadviseur, een academisch onderzoeker of een HR-professional bent: met een boek leg je je kennis vast en vergroot je je autoriteit in het veld. Maar waar te beginnen?
In deze blog bespreken we de essentiële stappen die je moet nemen om je managementboek te realiseren, vanaf het stellen van doelen en genereren van ideeën tot aan de publicatie en promotie van je werk.
Voordat je begin met schrijven, is het belangrijk om je doel en doelgroep helder op papier te zetten. Het begint allemaal met zelfreflectie. Waarom wil je het boek schrijven en wie dient dit boek te gaan kopen en te gebruiken? Zie hieronder voorbeelden ter inspiratie:
Heb je deze vragen beantwoord en geeft het je energie? Dan is dat een goed teken dat je op de juiste weg zit. Het is belangrijk dat je in het begin groots droomt om te starten.
Een succesvol boek begint met een goed idee. Maar wat is een goed idee? Elk jaar komen er honderden Nederlandstalige managementboeken uit. Slechts enkelen worden veel verkocht. Wat een goed boek is, is natuurlijk subjectief. Vaak zijn de onderwerpen waar je over wilt schrijven niet nieuw. Er is al zoveel geschreven en onderzocht. Zoek de bekendste en succesvolste boeken in jouw vakspecifieke branche op en ga na waarom deze een succes zijn geworden. Wat kun jij daarvan meenemen in de totstandkoming van jouw boek?
Lees wetenschappelijke onderzoeken om veel nuttige en nieuwe informatie te verzamelen. Spreek met managers, collega’s, ondernemers en experts in het veld om verschillende perspectieven te verzamelen. Door informatie te verzamelen en deze te beschrijven, leer je veel en zie je nieuwe patronen die je met anderen kunt delen. Maak van tevoren ook een lijst met onderwerpen die je wilt behandelen.
Een goed plan leidt tot een overzichtelijk en samenhangend managementboek. Een schrijfplan bevat drie onderdelen:
Om dichter bij de gewenste situatie te komen, het uitgeven van je managementboek, zijn de juiste gewoonten nodig. James Clear, een expert in gewoonten, schreef hierover een boek. Zijn denkwijze is dat minuscule veranderingen in je dagelijkse gewoonten een radicaal verschil maken op de lange termijn. Om deze denkwijze te onderbouwen, geeft hij een simpel rekenvoorbeeld. Als je elke dag 1% beter bent, dan ben je na een jaar 37 keer beter. Namelijk (1,01)365 = 37.78. En elke dag 1% achteruitgang betreffende het schrijven zorgt ervoor dat je 3% minder hebt geschreven. Namelijk (0.99)365 = 0.03. Denk dus niet dat kleine veranderingen verwaarloosbaar zijn. Integendeel! Ze zijn vaak krachtiger en groter dan radicale verandering, omdat ze duurzame groei en verbetering mogelijk maken. Ze zijn makkelijker in te passen in het huidige leven.
Discipline is kiezen tussen wat je nu wilt en wat je het liefst wilt. Eén alinea per dag schrijven lijkt misschien weinig impact te maken, maar na twee jaar heb je gewoon een boek op de planken liggen! Moeite met schrijven? Lees dan ons blog over de grootste valkuilen bij een boek schrijven.
Na het voltooien van je boek, is het tijd om het te laten redigeren. Redigeren houdt in dat je je manuscript laat nalezen voor publicatie. Je krijgt feedback op je grammatica, spelling, zinsopbouw, structuur, opbouw en schrijversstijl. Vaak zie je je eigen fouten niet meer, omdat je je tekst niet meer leest, maar scant. Dit staat bekend als “proofreading blindness”. Ook kun je zo diep in de materie zitten dat het voor een leek niet meer te volgen is. Het is moeilijk om iets niet te weten en dat maakt het moeilijk om te begrijpen dat iemand anders iets niet weet. Dat leidt vaak tot miscommunicatie. Dit wordt ook wel “curse of knowledge” genoemd.
Er zijn twee opties om je managementboek uit te geven: via de traditionele uitgeverij of door middel van selfpublishing. Het proces van uitgeven kan sterk variëren, vooral afhankelijk van de uitgeverij waarmee je in zee gaat. Werken met een uitgeverij kan veel werk uit handen nemen, vooral omdat de grotere uitgeverijen in Nederland meer invloed hebben op de inkopers van boekhandels, wat de zichtbaarheid en distributie van je boek aanzienlijk kan vergroten. Aan de andere kant betekent dit ook dat je de regie deels kwijtraakt en afhankelijk bent van de uitgever. Bovendien doen veel uitgeverijen weinig aan marketing, waardoor dit vaak vrijwel volledig op de schouders van de auteur terechtkomt. Bij een partij zoals BoekenGilde, een selfpublishing bedrijf, geef je een deel van het werk uit handen, maar dit vereist voorfinanciering en het maken van veel keuzes. Een groot voordeel is dat jij de volledige regie hebt, waardoor het boek precies wordt zoals je het zelf wilt. Echter, dit betekent ook dat je professionals om je heen moet verzamelen die weten hoe je een goed boek maakt.
Nadat je boek is gedrukt, is het tijd om je boek in de juiste hoeveelheden op de juiste plaats bij de juiste mensen te krijgen. Maar hoe doe je dat? Dat doe je door een ISBN aan te vragen en de verkoop via Centraal Boekhuis (CB) te starten. Je boek kan zo in de boekhandels komen en als je wil ook automatisch op Bol.com. Gebruik je eigen connecties voor positieve mond-tot-mondreclame en zorg dat je boek op www.managementboek.nl komt te staan. BoekenGilde kan ervoor zorgen dat je via het CB op deze website komt.