Zo maak je de drempel voor de boekhandel laag om jouw boek te verkopen

(en hou je er zelf het meeste aan over)

Voor veel auteurs is het verkopen van het boek in de boekhandel een belangrijk onderdeel van “de uitgeefdroom”. In de praktijk is dat echter makkelijker gezegd, dan gedaan. In dit blog leggen we je uit hoe de inkoop via boekhandelaren werkt en leggen we je uit hoe je dat sneller voor elkaar kunt krijgen.

boek afbeelding

Wil jij je eigen boek uitgeven en wil je weten welke investering daarbij hoort?
Vraag dan een vrijblijvende offerte aan.

Direct een prijs aanvragen

 

Uitgeverijen bieden hun aanbod aan


Boekhandelaren ontvangen periodiek magazines en folders van Nederlands’ grotere en bekendere uitgeverijen. Daarin staat het nieuwe aanbod uitgelicht: welke titels verschijnen er en wanneer? Wie is de auteur? Et cetera. Verreweg de meeste boeken in de boekhandels worden op die manier ingekocht.
Als je zelf uitgegeven boek bij het Centraal Boekhuis is aangemeld, kun je flyers over je boek laten meesturen bij elke bestelling van de boekhandel. Onze ervaring is echter dat dit weinig invloed heeft op het aantal bestellingen.


Klanten vragen ernaar


Soms krijgt een auteur en/of een titel veel aandacht: de media pikt het op, er wordt over gepraat en geschreven en daardoor ontstaat er een behoefte. Lezers vragen aan de balie bij de boekhandel naar een titel, waarop de boekhandelaar het boek bestelt.

Zelf de boer op!


Als auteur kun je ook zelf boekhandelaren benaderen. Je presenteert dan jezelf én je boek (zorg vooraf voor een goede pitch!) en probeert dan de inkoper te stimuleren om je boek te bestellen.
Een boekhandelaar vindt het prettig als jij meedenkt over de promotie van het boek. Neem bijvoorbeeld een mooie, aansprekende poster mee of een stapel boekenleggers. Of regel een interview bij de plaatselijke media, waarbij jij naar de boekhandel verwijst als verkooppunt. De gedachte erachter is dat je samen verantwoordelijk bent voor het succes en dus niet alleen de boekhandelaar.

Is een boekhandelaar positief en wil diegene jouw boek verkopen, dan zijn er twee opties:

> de boekhandelaar koopt je boek vooraf in;
> je legt je boek in consignatie.

In consignatie: wat betekent dat eigenlijk?


Als je je boek in consignatie legt, dan vindt er aan het begin geen afrekening plaats. Dat gebeurt pas na een afgesproken periode. De boeken zijn dus nog van jou, de boekhandel heeft ze als het ware te leen.
In een consignatie overeenkomst leg je de gemaakte afspraken vast. Zo maak je afspraken over de boekhandelskorting: dat is de korting die de boekhandelaar op de inkoop krijgt (en daarmee dus wat hij eraan verdient). Voor boeken die in consignatie worden verkocht , ligt dit percentage meestal tussen de 20-25%. Ook staat in deze overeenkomst dat beschadigde boeken niet retour mogen. Natuurlijk spreek je ook af wanneer je de balans opmaakt: het moment van afrekening. Yes! Hieronder kun je een voorbeeld downloaden van een consignatie overeenkomst. Deze kun je in tweevoud uitgeprint meenemen en samen met de boekhandel invullen. Zo hebben jullie de afspraken goed vastgelegd. 

Download hier: Consignatie overeenkomstBlijf betrokken


Vaak willen boekhandelaren je wel helpen bij de verkoop van je boek, helemaal plaatselijke boekhandelaren. Het wordt extra gewaardeerd als je de boekhandel bijvoorbeeld tagt op social media.
Informeer af en toe naar de stand van zaken en vraag of je nog iets kunt doen om de verkoop te stimuleren (denk aan een signeersessie of iets dergelijks).
Een samenwerking werkt nou eenmaal het beste als beide partijen zich evenveel inzetten.

Wil jij je eigen boek uitgeven en wil je weten welke investering daarbij hoort?
Vraag dan een vrijblijvende offerte aan.

 

Meer blogs en tips lezen?

De 4 grootste valkuilen van selfpublishers

Zelf uitgeven is als het beginnen van een bedrijf. Je gaat een product en jezelf als auteur in de markt zetten. In dit blog delen we de vier grootste valkuilen van selfpublishers. Zo kun jij met een...
> Verder lezen

Hier moet je aan denken bij de verkoop van je boek

Het is zover: jouw boek is gedrukt en klaar om verkocht te worden. In dit blog leggen we je uit waar je aan moet denken in de verkoop- en distributiefase van je boek. We leggen de verschillende...
> Verder lezen