Hoe de markt jouw keuzes rondom het drukwerk beïnvloedt

Veel auteurs dromen ervan: een hardcover! Het wordt door velen beschouwd als de meest chique uitvoering van een boek. Voeg je nog een leeslint toe en misschien een mooie veredeling op je omslag en je boek heeft een uitstraling waar je ‘U’ tegen zegt. Een nadeel is dat de kostprijs een stuk hoger ligt. Je hebt dan wel een mooi boek, maar je moet de prijs van je boek flink opschroeven om uit de kosten te komen.

In dit blog helpen we jou om de beste afweging te maken tussen uitstraling enerzijds en goede verkoop en redelijke marges anderzijds.


Wil jij inzichtelijk krijgen wat de kosten zijn voor het produceren van je boek?
Vraag dan een offerte aan!
Offerte aanvragen

blog markt
Wat verwacht je lezer?

Voor de meeste boeken geldt dat de lezer een softcover meer dan prima vindt. Kijk maar eens in je eigen boekenkast, het merendeel van de boeken zal een zachte kaft hebben. Maar kijk je op een andere plank, bijvoorbeeld die met kinderboeken, kookboeken of andersoortige boeken waarvan het bijvoorbeeld handig is dat ze open blijven liggen, dan zijn dat veelal hardcovers. Heb je deftige boeken in huis – portfolio’s, koffietafelboeken et cetera – dan hebben die ook vaak een harde kaft.
Denk nu eens aan je eigen boek en doelgroep: wat voor soort uitvoering past daarbij? Wat verwachten zij?

Wat mag je boek kosten?

Over het algemeen geldt dat je meer mag vragen voor een hardcover dan voor een softcover. Bij boeken die in verschillende uitvoeringen zijn uitgegeven zie je altijd dezelfde volgorde qua prijs: een e-book is het goedkoopst, daarna een softcover en de duurste variant is de hardcover.
Jij gaat straks de prijs van jouw boek bepalen en misschien heb jij ook wel verschillende uitvoeringen. Bedenk dan wat jouw doelgroep bereid is te betalen. Zouden ze meer willen betalen voor een hardcover? Of voegt dat aan de ‘ervaring’ niks toe? Is je boek ook geschikt als cadeautje, dan is een hardcover natuurlijk extra mooi om te geven. Een opdrachtgever van BoekenGilde liet er ooit eens feestelijke zakjes omheen maken. Dat maakte het een extra mooi cadeau. Misschien een leuke tip voor jouw boek?

Hoe kies je?

Ben je met BoekenGilde in gesprek over het produceren van je boek, dan zal Freddie je vragen: wil je een hardcover, softcover en/of e-book? Twijfel je nog, vraag hem dan om een staffel te maken. Hij kan dan het prijsverschil tussen een hard- en een softcover inzichtelijk maken aan de hand van verschillende oplagen. Zo kun jij zien wat de oplage doet met de prijs per exemplaar. Met name bij hardcovers daalt de productieprijs per exemplaar aanzienlijk, naarmate de oplage stijgt. Heb jij veel boeken nodig, dan is het dus interessant om ook inzichtelijk te krijgen wat de productie van hardcovers kost. Want hoe dan ook: het blijft prachtig, zo’n boek met harde kaft!


Wil jij inzichtelijk krijgen wat de kosten zijn voor het produceren van je boek?
Vraag dan een offerte aan!
Offerte aanvragen

 

Meer blogs en tips lezen?

Geld verdienen met het schrijven van een boek – kan dat?

Om maar met de deur in huis te vallen: ja, dat kan. Lukt dat iedere zelf uitgevende auteur? Nee, helaas niet. Maar… pak je het slim en zakelijk aan, dan vergroot jij de kans dat je verdient aan je...
> Verder lezen

Waar moet je aan denken bij een herdruk?

Ben jij bijna door je voorraad boeken heen? Dat is goed nieuws! Je kunt nu beslissen om je boek te laten herdrukken. In dit blog leggen we je uit waar je aan moet denken bij een herdruk en hoe je...
> Verder lezen

Hoe vind ik de juiste NUR code voor mijn boek?

Iedereen weet wel dat boeken in de boekhandel of bibliotheek vaak op categorie gesorteerd zijn. Alle romans staan bij elkaar, dit geldt ook voor kinderboeken, thrillers en kookboeken. Medewerkers van...
> Verder lezen