Afspraken maken met een boekhandel

Het is de droom van iedere schrijver. Je boek in de boekhandel. Uitgestald op de tafel bij binnenkomst of ranggeschikt in de juiste categorie. Helaas komt je boek niet altijd zo maar in de boekhandel te liggen.

Al voordat je je boek gaat drukken is het raadzaam om na te denken over de verkoop van je boek. Welke kanalen ga je inzetten? Denk aan online verkoop, maar ook aan de verkoop in de boekhandel of op bijvoorbeeld markten en beurzen. Vaak is een combinatie van beide gebruikelijk.

In dit blog geven we je een aantal tips die je kunt gebruiken bij het maken van afspraken met de boekhandel:

  • Boekhandels benaderen;
  • Boeken in consignatie;
  • Tips bij verkoop in consignatie.

Wil jij van je boek een commercieel succes maken? Bij BoekenGilde helpen we je bij het inrichten van de verkoop- en distrubutiekanalen. Lees hieronder meer!
Lees hier meer over het inrichten van verkoopkanalen

Boekhandels benaderen

Wil je meerdere boekhandels benaderen? Goed idee! Wanneer ze besluiten jouw boek te gaan verkopen, kun je deze uit eigen voorraad aanbieden. Het is daarbij belangrijk dat je de gemaakte, duidelijk op papier zet. Zowel voor jezelf als voor de boekhandel. Noteer de gegevens van de boekhandel, de contactpersoon, de datum waarop ze het boek in de winkel leggen en wanneer hij weer uit de winkel wordt gehaald. Zorg er ook voor dat je duidelijk op papier hebt staan welke verkoopprijs en korting er is afgesproken. Vooral als je boek bij meerdere boekhandels ligt. Je wilt wel dat het overal voor dezelfde prijs aangeboden word!

boekenwinkel

Boeken in consignatie

Leg je jouw boek in consignatie neer bij de boekhandel, dat betekent dit dat je het op risico van de uitgever doet. Geef je je boek uit in eigen beheer? Dan ben jij de uitgever. De boekhandel hoeft het boek vooraf niet in te kopen en betaalt pas wanneer er een boek verkocht wordt. Zo loopt de boekhandel geen risico.

Om voorgenoemde reden ligt de boekhandelskorting bij boeken in consignatie lager. De boekhandelskorting is de korting op de verkoopprijs van je boek, die de boekhandel ontvangt wanneer hij je boek inkoopt. Meestal wordt er tussen de 42 en 44% boekhandelskorting gerekend. Dit is de korting die zij krijgen bij het Centraal Boekhuis (CB). Omdat boekhandels bij verkoop in consignatie minder financieel risico lopen, wordt een lager percentage van 20-25% aangehouden. Een fijne bijkomstigheid natuurlijk!

Heb jij jouw boeken bij het CB liggen? Dan kunnen zij deze aan de boekhandels leveren. Heb je geen samenwerking met het CB, dan zul je de boeken zelf moeten brengen en, eventueel, ophalen.

Tips bij verkoop in consignatie

Het is belangrijk om vanaf het begin je administratie goed bij te houden. Weet hoeveel boeken je naar elke boekhandel hebt gestuurd en tot wanneer zij deze op voorraad houden? Wacht niet tot de einddatum om contact op te nemen, maar neem tussentijds ook één of meerdere keren de moeite. Toon interesse in de verkoop van je boek. Moet je extra boeken aanleveren en kun je nog iets doen om de verkoop te bevorderen?

Besluit je een boekhandel naar binnen te lopen? Neem dan altijd een exemplaar van je boek mee!

Ga altijd met een positieve instelling naar de boekhandel en wees niet gelijk teleurgesteld als ze niet mee willen werken. Probeer de reden die ze geven altijd als positieve feedback te zien. Vaak maakt de boekhandel simpelweg een eigen selectie. Accepteer dit en ga door naar de volgende boekhandel.

Ligt jouw boek bij de boekhandel? Dan geeft dat natuurlijk een super trots gevoel! Waarschijnlijk kun je er niet eens mee wachten, maar laat dit aan iedereen die geïnteresseerd is horen. Breng je familie, vrienden én natuurlijk volgers op social media altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Ook dit is weer onderdeel van je boekpromotie.

Wil jij van je boek een commercieel succes maken? Bij BoekenGilde helpen we je bij het inrichten van de verkoop- en distrubutiekanalen. Lees hieronder meer!
Lees hier meer over het inrichten van verkoopkanalen

 

 

Meer blogs en tips lezen?

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen

Hoe vind ik de juiste NUR code voor mijn boek?

Iedereen weet wel dat boeken in de boekhandel of bibliotheek vaak op categorie gesorteerd zijn. Alle romans staan bij elkaar, dit geldt ook voor kinderboeken, thrillers en kookboeken. Medewerkers van...
> Verder lezen

Vier onmisbare tips voor je boekpromotie

Tja, de boekpromotie… Het blijft voor veel auteurs een lastige taak. In dit blog geven we je vier onmisbare tips voor je boekpromotie. Niet over wát je kunt doen, wel over hoe je de kans op succes...
> Verder lezen