Wanneer mag je jezelf auteur noemen?

Veel auteurs durven zichzelf, ondanks dat ze een of meerdere boeken hebben geschreven, vaak nog geen auteur te noemen. Er blijken een aantal overtuigingen te zijn die daar de oorzaak van zijn. Welke dat zijn, lees je in dit blog. Goed nieuws: we ontkrachten ze meteen.

800x533-1


Wil jij een indruk krijgen van de tekstuele kwaliteit van jouw manuscript? Vraag dan een Quick Scan aan en krijg feedback van een redacteur op 1.000 woorden.
Vraag hier een Quick Scan aan

“Je bent pas een auteur als je boek via een uitgeverij wordt uitgegeven.”


Nee, dit is absoluut onwaar. En al helemaal niet in de huidige tijd. Selfpublishing is van nu en steeds meer auteurs boeken daarmee grote successen. Toch heeft deze aanname wel een verklaring: aan uitgeven via een uitgeverij kleeft nog altijd het gevoel dat je manuscript dan “goed genoeg” is. Jij als auteur en je boek krijgen als het ware een kwaliteitsstempel. Niet gek dat je daardoor groeit als auteur. Maar wist je dat je die kwaliteit ook zelf kunt organiseren? Betrek professionals die jou helpen om je boek uit te geven. Investeer. Sla geen stappen over. Vraag feedback. Vraag ook hulp in de marketing- en PR-fase. Met als doel: toewerken naar een boek dat qua uitstraling én inhoud kan concurreren met boeken die via uitgeverijen worden uitgegeven (en het liefst nog iets beter/origineler!).

“Je bent pas als een auteur als er X exemplaren van je boek zijn verkocht.”

Verkoopcijfers zijn voor veel auteurs een gevoelig puntje. Kennelijk helpt meetbaar succes (in # en €) om ons zelfverzekerder te voelen. We hebben die bevestiging nodig. Enerzijds is dat heel logisch. De meeste auteurs schrijven voor het publiek en als het je dan ook nog lukt om dat publiek te bereiken, dan doe je iets goed. Tegelijkertijd is het goed om je bewust te zijn van de “reis” die jouw doelgroep aflegt van “voor het eerst iets horen over jouw boek” tot “je boek aanschaffen en lezen”. Succes staat of valt vaak met zichtbaarheid van jouw boek én van jou als auteur. Kortom: je zult je allereerst als auteur moeten profileren voordat je boek verkocht wordt.

“Nederland heeft zoveel grote auteurs. Daarbij vergeleken stel ik niks voor en doe ik maar wat.”

Tja, elke professional was ooit een amateur. En elke auteur doet bij het zoveelste boek al weer zoveel dingen anders, beter, slimmer dan bij zijn of haar debuut. Soms kijk je na een tijdje terug op jezelf of je creaties en denk je: aaargh, scháááám! Dat betekent echter maar één ding: dat je gegroeid bent. Alleen door te doen ontwikkel je jezelf. Kortom: trek die “auteursjas” aan en sta ervoor open om – als auteur – te leren. Dus niet als beginneling die nog niks heeft bereikt, die laaaang niet zo goed is als al die anderen, die ook nog echt niet zo goed kan schrijven en gewoon maar wat doet… STOP! Niet nodig, niet functioneel en het doet al je werk geen eer aan. Want jeetje… wat onwijs knap dat je een manuscript hebt geschreven! Hoeveel mensen in jouw omgeving kunnen daarover meepraten?!

Tot slot
Betekenis Van Dale:

Auteur: schrij­ver, schrijf­ster, op­stel­ler van een boek of ver­han­de­ling

Fijn! Je hoeft dus geen uitgeverij te hebben, stapels boeken te hebben verkocht en jezelf profileren als een pro voordat je jezelf auteur mag noemen. Just do it.


Wil jij een indruk krijgen van de tekstuele kwaliteit van jouw manuscript? Vraag dan een Quick Scan aan en krijg feedback van een redacteur op 1.000 woorden.
Vraag hier een Quick Scan aan

 

Ga jij een boek schrijven en wil je het uitgeven in eigen beheer?

 

Meer blogs en tips lezen?

van influencer naar auteur: do's and don't

Hey daar, influencer en aspirant-schrijver! Wil jij je horizon verbreden en een boek schrijven? Misschien over jouw dienst, een geweldig idee of een goed verhaal. Een groot voordeel heb je al: een...
> Verder lezen

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen