‘Een boek schrijven is iets anders dan een boek uitgeven. Je gaat een product in de markt zetten. Vooraf stel je jezelf daarbij de volgende vragen: wie is mijn lezer? Hoe laat mijn lezer zich beïnvloeden als het gaat om het kopen van boeken? Waarmee ga ik mijn lezer verleiden om tijd en geld in mijn boek te steken? En vervolgens: welke marketingactiviteiten ga ik verrichten om mijn boek onder de aandacht te brengen?’
‘Het hebben van online verkoopkanalen – denk aan Bol.com – kun je beschouwen als de kassa in de winkel. Hoe zorg je ervoor dat iemand, met jouw boek in de hand, die kassa bereikt? We begrijpen dat de marketingfase voor veel selfpublishers lastig is. De kosten gaan voor de baten! Toch is die fase een cruciaal onderdeel van het uitgeefproces.’
‘Verkoop je je boek via BoekenGilde, dan krijg je toegang tot je eigen verkoopdashboard. Zo heb jij ‘realtime’ inzicht in de verkopen van je boek. Krijg je bijvoorbeeld media-aandacht of plaats je een advertentie, dan kun je via het dashboard het effect ervan op de verkoop meten. Focus je, met name in het begin, vooral op wat jij kunt doen om je boek onder de aandacht te brengen. Als consument moeten we een product doorgaans een paar keer voorbij zien komen, voor we tot aankoop overgaan. Volhouden dus!’
Bij BoekenGilde bieden we diensten en producten die jou ondersteunen bij het uitgeven van je boek in eigen beheer. Jij als auteur staat aan het roer, wij sturen je in de juiste richting.