Als schrijver van een boek wil je natuurlijk dat jouw boek ook gelezen wordt. Goede marketing en online zichtbaarheid kan daar een handje bij helpen. Ben jij bijvoorbeeld al bekend met Instagram? Je boek promoten op Instagram kan jouw boekverkoop een enorme boost geven!
Instagram is een gratis applicatie waar je foto’s en video’s kunt uitwisselen via je mobiele telefoon. De afgelopen jaren is het gebruik van Instagram enorm gegroeid. Daar waar Instagram in 2015 in Nederland nog maar 1,8 miljoen gebruikers had zijn dat er nu al 4,1 miljoen, waarvan 2,1 miljoen het platform dagelijks gebruiken.
Met dit gegeven wil ik zeggen: ga Instagram gebruiken voor de promotie van je boek! Er zijn zó veel leuke opties, je bereikt makkelijk de juiste doelgroep en aan inspiratie geen gebrek!
Hieronder kun je lezen waar jij aan moet denken bij het opzetten en gebruiken van je Instagram account ter promotie van je boek. We staan stil bij de volgende onderwerpen:
De naam van je Instagram account is heel erg belangrijk, hiermee ben je immers vindbaar. Stel jezelf bij het bedenken van de naam dan ook de volgende vraag:
Wat wil je bereiken met je account?
Wil je je schrijfproces delen, ben je op zoek naar inspiratie, wil je anderen inspireren? Of wil je simpelweg je eigen boek promoten op Instagram?
Is het jouw doel om je eigen boek te promoten, dan kun je jouw account vernoemen naar je boek. Wellicht heb je meerdere boeken geschreven dan kun je natuurlijk je eigen naam of bedrijfsnaam gebruiken.
De eerste indruk van je profiel is erg belangrijk: op basis daarvan beslissen mensen of ze je willen volgen of niet. Denk dus goed na over je profielfoto. Houd het simpel, professioneel en zorg dat alles wat je wilt laten zien in de profielfoto goed uitkomt en leesbaar blijft.
Jouw biografie is de tekst die onder je accountnaam staat. Dit is het eerste is dat je volger gaat zien. Het laat in één oogopslag zien wat jouw volger kan verwachten op je Instagram account. Deel hier wie je bent, in welk stadium van het schrijven je zit, hoe je boek gaat heten en wanneer je boek uit komt.
Is je boek al op de markt? Vermeld in je bio dan waar je boek te bestellen is. Dit mag gewoon met een linkje naar de webshop! Het kan ook handig zijn om je eigen e-mailadres aan je biografie toe te voegen zodat volgers direct contact kunnen leggen wanneer ze geïnteresseerd zijn.
Bij een persoonlijk profiel kun je voor een openbaar of privé account kiezen. Bij een gesloten profiel kun je natuurlijk nooit je boek promoten. Zorg in dit geval voor een openbaar profiel zodat Instagram-gebruikers je altijd kunnen vinden en volgen.
Plaats foto’s van goede kwaliteit. De regel is dat foto’s een minimum formaat van 1080 x 1080 pixels moeten hebben. Deze foto kun je een filter geven of bewerken voor een nóg mooiere uitstraling.
Plaats relevante teksten bij je foto. Je kunt bijvoorbeeld je post gebruiken om een verhaal te vertellen over jouw schrijfproces, over hoe het boek eruit ziet of je deelt de quote die jou vandaag inspireert. Je posts laten zien waar jij mee bezig bent, waar je trots op bent en wat je inspireert.
Tip: zorg ervoor dat jouw post volgers aanzet tot actie om bijvoorbeeld je boek te kopen of om je te willen volgen.
Hashtags zijn zoektermen waarmee mensen naar foto’s zoeken maar die jouw foto ook vindbaar maken. Je kunt deze plaatsen in het onderschrift van je foto of als reactie op jouw foto. Plaats altijd relevante hashtags die daadwerkelijk iets te maken hebben met jouw foto.
Let op: het gaat niet om de hoeveelheid hashtags, dit vinden je volgers vaak niet het leukste om te zien. Tussen de vijf en tien tags is een veilige hoeveelheid hashtags.
Weet je niet welke tags relevant zijn voor jouw post? Zoek deze tags gewoon eens op, hoeveel resultaten levert dit op? Passen deze foto’s die je dan tegen komt ook bij jouw post?
Instagram heeft ontzettend veel gebruikers, dus ook genoeg inspiratie! Druk eens op het vergrootglas en ontdek wat anderen posten. Zo kun je andere personen of bedrijven gaan volgen die voor jou interessant zijn.
Een andere optie die Instagram biedt, is het delen van je verhaal (stories). Hiermee kun je een filmpje of foto delen die na 24 uur weer verdwijnt. Je kunt je verhaal dus gebruiken om beelden te delen die je niet per se wilt bewaren op je tijdlijn. Je deelt je verhaal door op de fotocamera te drukken linksboven in je scherm.
Tip: ga eens spelen met de opties boomerang, superzoom, de terugspeelvideo en maak je verhaal persoonlijk door teksten, tekeningen en emoji’s toe te voegen.
Reageren je volgers onder je foto? Reageer hier altijd op! Stel eens een vraag in je post en lok zo een discussie uit, deel jouw schrijf tips of ervaringen. Je kunt ook reageren op foto’s van anderen, hiermee stimuleer je dat zij ook een kijkje op jouw profiel gaan nemen.
Wist je dat je van jouw Instagram pagina ook een winkel kunt maken? Zo kun je via jouw foto producten taggen en te koop aanbieden. Je hebt hiervoor wel een Instagram- bedrijfsaccount, Facebook-winkel en minimaal negen verkoopbare producten nodig. Gaat dat lukken?
Veel succes met het jouw boek promoten via Instagram! Heb je nog meer tips? Deel je ze dan met ons?