Zodra jouw boek is gedrukt, wil je natuurlijk niets liever dan dat iedereen hem koopt en leest. Boekpromotie kan je daarbij helpen. Tegenwoordig ligt het voor de hand om je boekpromotie vooral via de digitale weg te doen. We gebruiken social media en e-mailmarketing om ons boek en onszelf als auteur op de kaart te zetten. Zo kun je op een makkelijke manier een groot publiek bereiken.
Misschien wel juist daarom is het ook interessant om de mogelijkheden om je boek per post te promoten te onderzoeken. Want bijna niemand doet het. Dus je valt wel op!
In dit blog geven we je tips voor de promotie per post en daarnaast een paar voorbeelden die misschien wel bij jou en je boek passen.
Wil je meer tips voor het promoten van jouw boek en wil je weten hoe je een heus marketingplan kunt opzetten? Schrijf je dan in voor ons gratis webinar.
Het doel van een promotie via de post is het enthousiasmeren van de (potentiële) lezer. Je wilt natuurlijk dat je boek gekocht wordt. Het is vanzelfsprekend dat het promotiemateriaal aansluit op je boek. Stuur niet zomaar reclame mee van andere bedrijven of producten. Zeer waarschijnlijk ervaren mensen dit als storend en gooien ze het gelijk weg.
Maak ook een keuze tussen brievenbuspost en pakketpost. Heb je een klein budget dan is het aan te raden om voor de brievenbus variant te gaan, aangezien de kosten hierbij lager zijn. Daarnaast hoeven mensen niet verplicht thuis te blijven om op het pakket te wachten. Het maximale formaat van een brievenbuspakje is 38×26,5×3,2 cm. Het maximale gewicht 2 kilo. Houd je aan deze eisen, anders kom je onverhoopt met extra kosten te zitten.
Je wilt mensen nieuwsgierig maken met het pakket. Dit kun je onder andere doen door reliëf te creëren in het poststuk. Dit doe je bijvoorbeeld door het toevoegen van een pen of sleutelhanger. Het is geen standaard, platte envelop meer. Juist daardoor worden mensen nieuwsgierig.
Voor elk soort boek is er bijpassend promotiemateriaal te verzinnen. Gebruik je creativiteit bij het bedenken van dit materiaal. Om je op weg te helpen, enkele voorbeelden:
Mensen moeten uiteraard toestemming geven voor het verzenden van het promotiemateriaal. Daarnaast is het verstandig om een budget aan het promotiemateriaal te hangen. Stel bijvoorbeeld een maximum van 100 pakketten in die je wilt versturen. Zo kom je niet voor onverwachte verrassingen te staan als opeens 200 mensen zich aanmelden voor een pakket. Bovendien creëer je met zo’n maximaal aantal inschrijvingen een gevoel van “schaarste”. Dit haalt mensen – gek genoeg – sneller over de streep.
Je kunt, net als bij een promotionele e-mailing, gegevens verzamelen via een online formulier. Of via een inschrijving van een nieuwsbrief. Geef daarbij duidelijk aan dat, indien mensen hun adresgegevens doorgeven, ze een promotiepakket kunnen verwachten. Een andere optie voor het verzamelen van gegevens is een voorinschrijving, waarbij je mensen die zich inschrijven een promotiepakket ontvangen.
Wil je meer tips voor het promoten van jouw boek en wil je weten hoe je een heus marketingplan kunt opzetten? Schrijf je dan in voor ons gratis webinar.